Układ chłodzenia działa we właściwy sposób wtedy, gdy jest szczelny i znajduje się w nim płyn chłodniczy o odpowiednich właściwościach. W trakcie eksploatacji samochodu mogą pojawić się różnej maści uszkodzenia i awarie, powodujące stopniowe ubywanie płynu chłodniczego, nagły wyciek płynu chłodniczego albo olej w płynie chłodniczym.
Sprawdzimy wszystkie awarie i problemy, związane z płynem chłodniczym w samochodzie osobowym.
Niewłaściwe parametry płynu chłodniczego
Nowoczesne płyny chłodnicze są wielosezonowe i dostosowane do pracy w szerokim spektrum temperatur. Przykładowo, płyn chłodniczy, przeznaczony do nowoczesnego auta, musi być odporny na zamarzanie w temperaturze do minus 35 stopni. Równocześnie musi być odporny na zagotowanie w temperaturze do 120/140 st. Celsjusza.
Niewłaściwe parametry płynu chłodzącego pojawiają się zazwyczaj wtedy, gdy:
- W układzie zamiast płynu chłodniczego jest woda;
- Kierowca zastosował koncentrat płynu chłodzącego i rozcieńczył go w nieodpowiednich proporcjach. Kiedy jest za mało wody – silnik nie może osiągnąć temperatury roboczej i następuje zwiększone zużycie paliwa. Kiedy jest za dużo wody, płyn chłodniczy może się zagotować, silnik nie jest odpowiednio chłodzony, płyn może zamarznąć i rozerwać układ chłodzenia.
Korozja w układzie chłodzenia
Korodowanie chłodnicy samochodowej i nagrzewnicy samochodowej jest bardzo często spowodowane tym, że kierowca użył wody zamiast płynu chłodniczego.
Drugi powód korozji to stary płyn chłodniczy w układzie, który stracił już swoje właściwości antykorozyjne.
Kamień kotłowy w układzie chłodzenia i w nagrzewnicy
Kamień kotłowy to kolejny problem, który jest następstwem stosowania wody w układzie chłodzenia, zamiast płynu chłodniczego. Kamień kotłowy nawarstwia się, przez co znacząco zmniejsza drożność kanałów w chłodnicy i nagrzewnicy. W konsekwencji, przepływ cieczy chłodzącej jest coraz bardziej utrudniony. Zmniejsza się skuteczność chłodzenia (na skutek zapchania chłodnicy) i skuteczność ogrzewania kabiny auta (na skutek zapchania nagrzewnicy).
Rozerwanie układu chłodzenia i nagły wyciek płynu chłodniczego
Do rozerwania układu chłodzenia i nagłego wycieku płynu chłodniczego najczęściej dochodzi na skutek zamarznięcia wody w układzie. Ale nie tylko. Czasami może dojść do zerwania węża układu chłodzenia, który nie był przymocowany w odpowiedni sposób, albo skruszał (ze względu na starzenie się gumy) przy opasce zaciskowej, zamontowanej na króćcu przyłączeniowym. Wyciek płynu chłodniczego w takim przypadku jest gwałtowny i może szybko doprowadzić do przegrzania i zatarcia silnika.
Ubywanie płynu chłodniczego
Ubywanie płynu chłodniczego polega na stopniowym (często narastającym) obniżaniu się poziomu płynu chłodniczego w układzie chłodzenia. Dzieje się tak najczęściej na skutek nieszczelności w układzie. Drugi powód ubywania płynu chłodniczego, na szczęście znacznie rzadziej występujący, to awaria uszczelki pod głowicą.
Gdzie najczęściej pojawiają się nieszczelności, powodujące ubywanie płynu chłodniczego?
W miejscach mocowania węży gumowych układu chłodzenia do króćców, na chłodnicy (która może być skorodowana lub uszkodzone mechanicznie), przy termostacie i przy nagrzewnicy.
Wycieki płynu chłodniczego, nawet niewielkie, są bardzo niebezpieczne. Dlaczego? Zmniejszanie się ilości płynu chłodniczego w układzie sprawia, że zmniejsza się skuteczność pracy układu chłodzenia. A to może szybko doprowadzić do szeregu uszkodzeń. Zaczynając od przyspieszonego zużycia uszczelki pod pokrywą zaworów i uszczelki pod głowicą, aż po przegrzanie i zatarcie silnika.
Olej w płynie chłodniczym lub płyn chłodniczy w oleju
To objawy, które (najczęściej) świadczą o uszkodzeniu uszczelki pod głowicą. Przez to dochodzi do mieszania się płynów eksploatacyjnych. Objawy tej bardzo poważnej awarii to olej w płynie chłodniczym (w zbiorniczku płynu chłodzenia widoczne są plamy oleju silnikowego) albo płyn chłodniczy w oleju (podnosi się poziom oleju, pod korkiem wlewu oleju osadza się tłusta maź).
Do wymieszania się oleju z płynem chłodzenia może również dojść na skutek uszkodzenia chłodnicy oleju silnikowego (chłodzonej płynem chłodzenia, jeśli występuje w danym aucie) albo chłodnicy zaworu recyrkulacji spalin EGR (jeśli występuje w danym aucie).
Płyn chłodniczy ma bardzo duży wpływ na sprawność jednostki napędowej w samochodzie. Dlatego warto dbać o jego odpowiedni poziom i jakość. Warto także jak najszybciej usuwać wszystkie ubytki.
Komentarze