Polityka proekologiczna i większa koncentracja działań na rzecz ochrony środowiska coraz mocniej wkracza w działalność firm, niezależnie od reprezentowanej gałęzi przemysłu. Tematowi zrównoważonego rozwoju w motoryzacji, zwłaszcza na rynku wtórnym, poświęcona była jedna z sesji XVI Kongresu Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego. W panelu wzięło udział trzech specjalistów z branży – Hubert Słok (Nexus Automotive), Marek Bubienko (Valeo) i Bogumił Papierniok (TEMOT). Dyskusję poprowadził Tomasz Bęben (SDCM).
Na początku dyskusji, Marek Bubienko zwrócił uwagę, że jednym z ważnych elementów zrównoważonego rozwoju na rynku wtórnym bez wątpienia jest regeneracja części w sposób przemysłowy, co w znaczny sposób może wpłynąć na zmniejszenie śladu węglowego. Powoduje to także zagwarantowanie niższej ceny za produkty, które po przejściu całego procesu są tak samo wartościowe jak te po raz pierwszy wyjęte z pudełka. Hubert Słok podkreślił, że rynek producentów części samochodowych ma kluczową rolę w zmniejszeniu śladu węglowego, a przywracanie do ponownej użyteczności części poprzez profesjonalną regenerację gwarantuje znaczne wydłużenie czasu ich użytkowania. Aby jednak działania proekologiczne miały sens i przynosiły rezultaty, cała branża motoryzacyjna, na całym świecie powinny posiadać te same obowiązki prawne oraz zadania w zakresie ekologii. Jeżeli ślad węglowy z Europy będzie spychany na inne kontynenty, które nie włączą się w walkę o klimat – np. poprzez przenoszenie produkcji do Azji – działania te będą pozorne i nie pomogą spełniać zakładanych celów klimatycznych.
Bogumił Papierniok zauważył, że polska legislacja nie nadąża za najnowszymi trendami i rozwojem rynku. Nawiązał do gospodarowania odpadami i złomowania pojazdów, z których niektóre elementy mogłyby być wykorzystane ponownie do profesjonalnej regeneracji jednak ze względów prawnych, proceder ten jest ograniczany. Według niego za kilka lat na rynku może zaistnieć duży problem z legislacją dotyczącą baterii z samochodów elektrycznych.
Temat zmniejszania śladu węglowego przewijał się przez całą dyskusję, ponieważ wszyscy zdają sobie sprawę ze zmiany postrzegania świata przez społeczeństwo – coraz więcej osób szuka firm bardziej ekologicznych, skoncentrowanych na działaniach na rzecz poprawy stanu środowiska naturalnego. Pierwsze większe ślady takich zmian można dostrzec na przykład w działalności branży odzieżowej. Z czasem zapewne ten trend trafi do branży motoryzacyjnej, klienci staną się bardziej świadomi i zwracać będą uwagę na to, w jaki sposób pracują warsztaty oraz z jakich części korzystają. Obecnie w produkcji części zamiennych coraz popularniejszy staje się trend „design to remanˮ – elementy projektowane są w ten sposób, aby łatwiej je było zregenerować i ponownie wypuścić w obieg.
Aftermarket póki co stoi nieco na uboczu głównych zmian. Na tę chwilę nowe wymagania dotyczą w większości producentów samochodów i części OE. Jednak zmiany na rynku części zamiennych także są już widoczne, zatem już teraz ważne jest np. zwiększanie świadomości właścicieli warsztatów na temat tego, czy korzystają oni z usług odpowiedzialnych środowiskowo dostawców.
Na zakończenie dyskusji poruszona została kwestia dłuższego użytkowania pojazdów. Wszyscy zgodzili się co do tego, że już wyprodukowany pojazd, który z oczywistych względów musi podlegać naprawom eksploatacyjnym, i który naprawom tym podlega przy wykorzystaniu części odpowiedniej jakości i w warsztatach gwarantujących ich poprawność, jest znacznie bardziej przyjazny dla środowiska niż produkcja od podstaw nowego auta, która niesie za sobą duży ślad węglowy. Tu oczywiście, z wiadomych względów, pojawiają się rozbieżne interesy w branży. Jednak trend dłuższej eksploatacji posiadanych pojazdów jest już obserwowane. Duży wpływ na to miała między innymi pandemia COVID-19, która zakłóciła cały łańcuch dostaw przez co na nowe pojazdy trzeba czekać dłużej . Jest to dobra okazja dla rynku niezależnego do przedstawiania decydentom własnych pomysłów legislacyjnych, na przykład w zakresie regeneracji części lub przekonywania do dłuższego, ale prawidłowego użytkowania samochodów.
Jak aftermarket odnajdzie się w nowych wyzwaniach dotyczących ograniczenia emisji śladu węglowego? Zachęcamy do zapoznania się z nagraniem całego panelu dyskusyjnego dostępnym poniżej:
Komentarze