Sprzedawcy części używanych, handlujący w Internecie to największa grupa osób, które zostaną poddane kontroli w ramach działań inspektorów Krajowej Administracji Skarbowej. Co w pierwszej kolejności będzie sprawdzane przez kontrolerów?
Jak informowaliśmy na początku czerwca, urzędy skarbowe zamierzają prowadzić czynności sprawdzające wobec osób, zajmujących się handlem częściami samochodowymi. Aż do października 2021 r., prowadzone będą działania mające na celu przeciwdziałanie oszustwom podatkowym związanym z handlem częściami samochodowymi (głównie używanymi) za pośrednictwem internetowych platform sprzedażowych. Krajowa Administracja Skarbowa poinformowała niedawno o przeprowadzeniu kontroli w pierwszej, testowej grupie w dwóch województwach. We wszystkich siedmiu skontrolowanych przedsiębiorstwach doszukano się nieprawidłowości.
Kogo KAS skontroluje w pierwszej kolejności?
Pod lupą urzędników znajdą się przede wszystkim osoby prowadzące handel częściami motoryzacyjnymi, wykorzystujące Internet, jako jeden z kanałów sprzedaży. W pierwszej kolejności na kontrole narażone są osoby, które:
- nie zgłosiły do opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej
- zaniżały dochody ze sprzedaży
- unikały płacenia podatku VAT
- wobec których zachodzi podejrzenie handlu częściami z nielegalnych źródeł
Handel częściami używanymi (także tymi, których zgodnie z przepisami nie można ponownie montować w pojeździe) jest w Polsce legalny, pod warunkiem legalności źródeł, z których części zostały pozyskane i działalności zgodnie z przepisami prawa (w tym odprowadzaniem należnych podatków). Niestety realia rynkowe wskazują na dużą aktywność osób, handlujących częściami pozyskanymi z nielegalnych stacji demontażu pojazdów, w tym pochodzących z pojazdów pochodzących z kradzieży. Tego typu podmioty stanowią poważną konkurencję wobec legalnie działających przedsiębiorstw, w tym stacji demontażu oraz producentów i dystrybutorów części motoryzacyjnych.
Problemem rynku motoryzacyjnego w Polsce jest także niedobór części kwalifikujących się do poddania regeneracji. Polskie przedsiębiorstwa zajmujące się regeneracją części często zmuszone są do importowania takich części (tzw. rdzeni) z zagranicy. Krajowe części, które mogłyby zostać poddane profesjonalnej regeneracji, najczęściej sprzedawane są klientom docelowym i montowane (często bez weryfikacji ich stanu technicznego).
Streszczenie problemów polskiego rynku używanych części samochodowych przedstawia poniższy film, będący elementem działania Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych walczącego od wielu lat z szarą strefą w motoryzacji:
Komentarze