Dnia 28 lipca 2009 roku, Komisja Europejska opublikowała propozycje dotyczące instrumentu prawnego ogólnej konkurencji, by regulować kontrolę na rynkach dystrybucji. Po konsultacjach, Komisja planuje zastąpienie obecnego Rozporządzenia VR-BER 2790/1999, po jego wygaśnięciu 31 maja 2010 roku, zmienionymi przepisami.
Proponowane rozporządzenie VR-BER będzie regulowało umowy dystrybucji towarów i usług, a także będzie odnosiło się do sprzedaży produktów tak różnorodnych, jak towary gospodarstwa domowego, komputery, artykuły spożywcze, kosmetyki, zabawki. Członkowie kampanii „Prawo do naprawy” R2RC obawiają się, że ten instrument prawny zostanie wykorzystany także do regulowania konkurencji w dystrybucji nowych pojazdów silnikowych i samochodowych części zamiennych, a także napraw.
Dlatego, w kontekście obecnej dyskusji na temat równoległego wygaśnięcia obecnego Rozporządzenia GVO , członkowie kampanii „Prawo do naprawy” korzystają z okazji, aby poinformować, że VR-BER nie jest odpowiedni do promowania konkurencji w sektorze motoryzacyjnym.
Przedstawiciele niezależnych i autoryzowanych warsztatów, kierowcy, dealerzy, dystrybutorzy części motoryzacyjnych, producenci części warsztatowych i wyposażenia, służby ratownictwa drogowego i warsztaty zajmujące się regeneracją silników konsekwentnie podkreślają potrzebę dostępu do informacji technicznych dla naprawy i utrzymania pojazdów, konieczność zagwarantowania swobody dostaw samochodowych części zamiennych, potrzebę utrzymania praw konsumentów w okresie gwarancyjnym, zapewnienie możliwości dealerom otwierania punktów obsługujących wiele marek samochodów, a wszystko to ma na celu zapewnienie prawdziwego wyboru konsumentom w zakresie zakupu pojazdu, jego utrzymania i naprawy.
Rolą rozporządzenia VR-BER jest określenie ogólnych zasad konkurencji, dlatego nie będzie ono w stanie prawidłowo wiązać prawnie specyficznego sektora motoryzacyjnego.
Kampania „Prawo do naprawy” utrzymuje, że tylko jasna i solidna, zawierająca szczegółowe przepisy, rama prawna jest właściwym instrumentem do zapewnienia równych szans dla wszystkich podmiotów działających na rynku oraz do utrzymania swobodnej działalności małych i średnich przedsiębiorstw z korzyścią dla 260 milionów zmotoryzowanych konsumentów w Europie, a 16 milionów w Polsce.
W świetle ostatniej publikacji przez Komisję Europejską Oceny Oddziaływania na temat przyszłości rozporządzenia GVO, europejskie organizacje będące członkami kampanii „Prawo do naprawy” tworzącej wspólny sojusz (AIRC, CECRA, EGEA, FIA, FIGIEFA oraz FIRM) wzywają Komisarz Neelie Kroes do nie stosowania rozporządzenia VR-BER dla motoryzacji, lecz do utrzymania szczegółowych przepisów dla tego sektora.
Jednocześnie również i Polska Koalicja „Prawo do Naprawy”, którą tworzą organizacje (FK, PISKP, SDCM, PIU, STM, SNWS) apeluje do Pani Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Małgorzaty Krasnodębskiej-Tomkiel o ochronę zdrowej konkurencji w branży motoryzacyjnej poprzez utrzymanie szczegółowych przepisów dla tej branży.
Komentarze