18. rocznica założenia Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) obchodzona w sierpniu 2023 roku przynosi zmiany. W tym miesiącu zaprezentowano nowe logo organizacji. Zapraszamy do zapoznania się ze wspomnieniami z początków funkcjonowania stowarzyszenia.
Potrzebna reprezentacja branży motoryzacyjnej
W 2004 roku Polska została krajem członkowskim UE, współtworzącym politykę europejską. Znaczna część przepisów obowiązujących w naszym kraju zaczęła być odtąd tworzona w Brukseli. Dodatkowo firmy zajmujące się handlem częściami motoryzacyjnymi napotykały na swojej drodze szereg problemów utrudniających ich funkcjonowanie. Największym impulsem był dla nich wówczas projekt wprowadzenia w Polsce Klauzuli Napraw, czyli przepisu umożliwiającego obrót zamiennikami zewnętrznych części do napraw powypadkowych. Był to okres, kiedy koncerny samochodowe na potęgę zastrzegały wzory elementów takich jak zderzaki, maski, błotniki itd., chcąc w ten sposób wyeliminować z rynku niezależnych dystrybutorów. Dla niektórych firm z rynku niezależnego sprzedaż tego asortymentu stanowiła natomiast podstawę działalności.
– Dystrybutorów części do zorganizowania się i powołania wspólnej reprezentacji namawiała wówczas FIGIEFA, czyli europejska organizacja zrzeszająca krajowe stowarzyszenia branżowe. Było kilka inicjatyw czy spotkań mających na celu stworzenie tego typu organizacji. Finalnie gronu konkurujących ze sobą firm udało się powołać SDCM, a mnie powierzono rolę jego prowadzenia – mówi Alfred Franke, jeden z założycieli i wieloletni prezes SDCM – Ze wspomnianą FIGIEFA jak też europejskim sojuszem na rzecz wolności napraw ECAR zaczęliśmy bliską współpracę. Dzięki ogromnemu wysiłkowi udało się do wywalczyć Klauzulę Napraw co było bardzo dużym sukcesem naszego środowiska, ale także pozwoliło młodej organizacji okrzepnąć – dodaje Alfred Franke.
Jak mówią przedstawiciele branży motoryzacyjnej, SDCM zostało powołane przez pasjonatów i następnie prowadzone przez kilkanaście lat przez jednego z nich, stając się rozpoznawalną i liczącą się organizacją reprezentującą sektor automotive.
– FIGIEFA z dumą patrzy na SDCM, które jest członkiem naszej motoryzacyjnej rodziny od 2007 r. będąc silnym i aktywnym głosem niezależnego rynku motoryzacyjnego nie tylko w Polsce, ale w całej Europie wschodniej. Wszystkiego najlepszego z okazji 18 urodzin! Życzymy kolejnych wspólnych lat owocnej współpracy – wskazała Sylvia Gotzen, Dyrektor Generalna FIGIEFA.
W dalszym etapie funkcjonowania SDCM rozszerzyło zakres swojej działalności o reprezentację producentów części motoryzacyjnych, czego uwieńczeniem było zaproszenie w 2016 r. organizacji do grona członków CLEPA – Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Części Motoryzacyjnych. Dodajmy, że do CLEPA może dołączyć tylko jedna organizacja branżowa z danego kraju. Było to i jest więc duże wyróżnienie. SDCM od początku swojej działalności reprezentowało interesy niezależnych warsztatów. Od 2019 r. reprezentacja ma bardziej zinstytucjonalizowany charakter. Do SDCM dołączyły bowiem duże sieci warsztatowe tworząc własną sekcję. Ta reprezentowana przez SDCM grupa to już poważna gałąź naszej gospodarki.
Idzie nowe
Osiemnasta rocznica powstania skutkowała decyzją o zmianie logo SDCM podjętą na ostatnim Walnym Zebraniu Członków SDCM.
– Wspólnie uznaliśmy, że jest to dobry moment na odświeżenie logo, które z jednej strony nawiązuje do poprzedniego, a z drugiej w pewien sposób obrazuje transformację branży, w której Członkowie SDCM biorą udział. Żyjemy w czasach, w których zmian w motoryzacji jest jakby więcej i postępują one szybciej. Wymagają one konsolidacji branży i wzmożonych działań organizacji jak nasza. Kolejne lata będą z pewnością obfitowały w wiele ciekawych inicjatyw, projektów i kampanii. To jednak przyszłość. W tym momencie chciałbym z okazji naszego święta podziękować wszystkim związanym z SDCM (często od samego początku). Członkom SDCM, partnerom, instytucjom i osobom z nami współpracującym za dotychczasową wspólną pracę na rzecz branży motoryzacyjnej. Zachęcam do dalszego wspólnego działania we współpracy z nami. Jesteśmy przekonani, że razem możemy skutecznie wychodzić naprzeciw wszelkim wyzwaniom czekającym motoryzację – mówi Tomasz Bęben, Prezes Zarządu SDCM.
Jak wskazują przedstawiciele Stowarzyszenia, dobrą okazją do świętowania rocznicy powstania SDCM będzie najbliższy Kongres Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego, który odbędzie się 23 listopada w Warszawie. Więcej szczegółów już wkrótce na stronie www.kongres.sdcm.pl.
Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) to ponad 100 największych graczy przemysłu i rynku części motoryzacyjnych, reprezentujących interesy przemysłu, handlu i usług o wartości blisko 140 mld złotych rocznie tworzących ponad 330 000 miejsc pracy. SDCM należy do największych organizacji europejskich takich jak: CLEPA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych) i FIGIEFA (Międzynarodowa Federacja Niezależnych Dystrybutorów Motoryzacyjnych).
Komentarze