Doświadczeni kierowcy mówią zawsze, że o opony trzeba dbać, bo wtedy one zadbają o cały samochód. Warto pamiętać o tym przysłowiu przed wyjazdem na wiosenny weekend lub letnie wakacje.
Wiosna i lato to okres długich wycieczek samochodowych, często z większym obciążeniem i przy większych prędkościach. Nie bez znaczenia jest także wysoka temperatura. Wszystkie te czynniki mają duży wpływ na stan opon. Dlatego zawsze należy pamiętać o upewnieniu się, że:
– Stan techniczny opon jest dobry
Regularnie, przynajmniej raz na miesiąc trzeba sprawdzać, czy opony nie są uszkodzone, popękane, czy nie mają widocznych ubytków.
– Opony mają właściwe ciśnienie
Przed każdą dłuższą podróżą należy sprawdzać ciśnienie opon. Powinno się je mierzyć przy zimnych oponach. Odpowiedni poziom ciśnienia w oponach naszego auta zazwyczaj można znaleźć w instrukcji obsługi samochodu, na słupku drzwi lub w schowku. Prawidłowe ciśnienie w oponach to gwarancja ich większej trwałości i mniejsze zużycie paliwa. Nieprawidłowe ciśnienie może doprowadzić do wypadku.
– Bieżnik nie jest zużyty
Opony dobrze się trzymają drogi tylko wtedy, gdy bieżnik nie jest ponad miarę zużyty. Tzw. łyse opony mogą być przyczyną groźnych wypadków. Zgodnie z przepisami Kodeksu Drogowego minimalna wymagana wysokość bieżnika to 1,6 mm. Jednak specjaliści zalecają zmianę opon letnich na nowe już przy klockach bieżnika zużytych do 3 mm.
Jeśli nie ma się pewności, co do stanu bieżnika wystarczy przeprowadzić prosty test. Należy włożyć monetę dwugroszową w rowek bieżnika. Jeśli widoczna jest cała korona orła – trzeba wymienić oponę.
– Wszystkie opony są takie same
Najlepiej jeśli wszystkie cztery opony są identyczne. Jeżeli jednak nie jest to możliwe, należy zadbać, by na jednej osi samochodu znajdowały się – zgodnie z przepisami prawa – opony o takiej samej rzeźbie bieżnika. Od tego zależy nasze bezpieczeństwo.
– Felgi są w dobrym stanie
Przy naszym stanie dróg felgi często ulegają uszkodzeniom mechanicznym, co może utrudnić prawidłowe wyważenie. Szczególnie podatne na uszkodzenia są felgi aluminiowe.
Co najmniej dwa razy do roku powinien je obejrzeć fachowiec w profesjonalnym serwisie oponiarskim.
– Opony wymieniał fachowiec
Samodzielna wymiana opon może przynieść więcej szkód niż pożytku. Nie warto na tym oszczędzać. Po pierwsze można uszkodzić oponę, a po drugie bez profesjonalnego sprzętu odpowiednie wyważenie koła jest praktycznie niemożliwe.
– Auto nie jest przeładowane
Przeładowanie pojazdu może grozić uszkodzeniem opon i samochodu. Wartość graniczna ładunku odpowiednia dla danego wozu znajduje się w jego instrukcji obsługi.
– Opony były przechowywane w odpowiednich warunkach
Odpowiednio oczyszczone opony powinny być przechowywane w przewiewnych i zaciemnionych pomieszczeniach, w których temperatura nie spada poniżej -5 stopni Celsjusza i nie przekracza +35 stopni Celsjusza. Jeśli nie mamy odpowiedniego miejsca, należy oddać opony na przechowanie do profesjonalnego serwisu oponiarskiego.
Komentarze