Ankieta przeprowadzona na zlecenie Castrol wśród 1000 polskich właścicieli samochodów wykazała, że kierowcy chcą mieć większy wpływ na to, jakie produkty są używane w ich samochodach. 88% twierdzi, że chcieliby, aby ich warsztat zawsze informował, jakiego środka smarnego zamierza użyć w ramach planowego serwisu, a 87% chciałoby, aby warsztat przedstawiał wybór różnych produktów smarnych, tak by sami mogli zdecydować, który z nich najlepiej odpowiada ich wymaganiom i budżetowi. Poza tym, 81% chce poznać środki smarne klasy premium, które mogą zmaksymalizować osiągi, wydajność i ogólną żywotność silników ich samochodów.
Chociaż kierowcy są bardziej otwarci na rekomendacje olejów z warsztatów, badanie to sugeruje, że niewiele polskich warsztatów w maksymalny sposób korzysta z możliwości rekomendacji. Tylko 41% respondentów stwierdziło, że warsztaty, z których usług korzystają, „zawsze” informują o środku smarnym, którego zamierzają użyć. Aż 9% stwierdziło, że ich warsztaty „nigdy” nie konsultują z nimi wyboru środka smarnego, którego zamierzają użyć.
Kierowcy zapytani o to, czyim fachowym poradom w zakresie środków smarnych ufają najbardziej, jako preferowane źródło rekomendacji wskazali warsztaty samochodowe (33%), natomiast 23% respondentów wolało korzystać z porad producenta pojazdu. Warsztaty również mają znacznie większy wpływ na decyzje o zakupie oleju niż internetowe źródła informacji (9%).
Jeśli chodzi o rekomendacje środków smarnych, wpływ warsztatów pozostaje największy, niezależnie od płci: 37% ankietowanych kobiet i 30% mężczyzn stwierdziło, że przystaliby na rekomendację z warsztatu, w którym zwykle serwisują swoje pojazdy. Starsza grupa kierowców również priorytetowo traktowała zalecenia ze swojego warsztatu – 40% osób w wieku 65 lat i starszych stwierdziło, że jeśli chodzi o wybór najlepszego oleju do swojego samochodu, najprawdopodobniej polegaliby na radzie swojego mechanika.
Z badania Castrol wynika, że warsztaty samochodowe w wielu innych krajach europejskich rzadziej niż w Polsce informują o środku smarnym, którego zamierzają użyć w ramach serwisu. Informacji takich najczęściej udzielają warsztaty rumuńskie, spośród których 90% konsultuje się z klientami, ale na drugim miejscu plasuje się Polska (84%). Na kolejnych miejscach znalazły Hiszpania – 81%, Włochy – 76%, Niemcy – 72%, Szwecja – 57% i Francja – 52%.
– Nasze badanie pokazuje, że konsumenci naprawdę interesują się tym, jakie środki smarne stosowane są w ich pojazdach. Chcą mieć możliwość wyboru i zdecydowanie są otwarci na informacje o środkach smarnych jakości premium oraz korzyściach w zakresie wydajności i trwałości, jakie te produkty zapewniają. Środki smarne klasy premium zapewniają klientom dodatkową ochronę ich silników. Jest to szczególnie ważne dzisiaj, ponieważ konsumenci chcą uniknąć nieoczekiwanych rachunków za naprawy, z uwagi na to, iż kryzys kosztów utrzymania nadal wpływa na budżety gospodarstw domowych – powiedziała Layla Yebaile, Szefowa Marketingu Usług i Konserwacji w Castrol.
* Badanie OnePoll – przeprowadzone w grupie 1000 polskich właścicieli samochodów. To samo badanie przeprowadzono także w innych wybranych krajach europejskich.
Komentarze