Specjalista od metody PDR wykorzystuje w swojej pracy wiele narzędzi, dobierając je do rodzaju wgniecenia. W przypadku nieskomplikowanych wgnieceń nadal najlepszym rozwiązaniem są specjalne grzybki, klej oraz puller (czyli urządzenie do wyciągania wgniecenia). Blacharz po szkoleniu PDR, chcący rozpocząć pracę we własnym warsztacie, może być jednak zaskoczony problemem związanym z klejem. Bo dobry klej ma kluczowe znaczenie dla skuteczności metody PDR. Na co zwrócić uwagę wybierając go?
Metoda PDR to naprawa wgnieceń w karoserii bez konieczności wypełniania nierówności szpachlą i ich późniejszego malowania (naprawa karoserii bez lakierowania). Naprawa karoserii samochodu jest możliwa wtedy, gdy wgniecenie nie spowodowało uszkodzenia powłoki lakierniczej ani rozerwania blachy. Nie można też naprawiać wgnieceń w nadwoziu z aluminium i w zderzakach z tworzywa.
Klej do metody PDR – kiedy się go stosuje?
Jak postępuje specjalista od metody PDR, kiedy przystępuje do naprawy nieskomplikowanych wgnieceń? Nieskomplikowanych, czyli takich, które nie znajdują się na krawędziach drzwi czy na przetłoczeniach auta.
Specjalista dobiera odpowiedni adapter (popularnie zwany grzybkiem) do rodzaju wgniecenia i przykleja go na środku wgniecenia. Do przyklejenia adaptera służy klej PDR. To klej, który nakłada się za pośrednictwem pistoletu, który go podgrzewa. Wszystko działa podobnie jak w przypadku zwykłego pistoletu z klejem na gorąco.
Podobnie – to słowo klucz. Ale o tym dalej.

Po zaschnięciu kleju (co trwa ok. minuty) specjalista od PDR montuje do grzybka/adaptera puller. To urządzenie do wyciągania. Może być hydrauliczne. I prostuje blachę. Na koniec demontuje grzybki/adaptery od powłoki lakierniczej. Demontuje, bo klej trzymający adapter powinien odkleić się od lakieru po użyciu wody lub specjalnego środka.
Podsumowując, klej do PDR musi być równocześnie wyjątkowo mocny i bezpieczny dla lakieru. W przeciwnym razie będzie zrywał połączenie pomiędzy pullerem a adapterem/grzybkiem w trakcie wyciągania.
Dobry klej do PDR – jak go dobrać? Na co zwrócić uwagę?
Najlepszym sposobem na uzyskanie wiedzy będzie rozmowa ze specjalistą z dziedziny PDR, który na co dzień stosuje odpowiedni klej do pracy. Udało nam się porozmawiać z Patrykiem Maliszewskim, właścicielem firmy Kinked Studio, mającej siedzibę w Kożuchowie, niedaleko Nowej Soli.
Pan Patryk już na samym początku rozmowy z nami podkreśla, że wybór kleju PDR wcale nie jest łatwy.
– Wybranie odpowiedniego kleju w branży PDR nie jest proste. Na ostateczną decyzję wpływa wiele czynników, takich jak temperatura otoczenia, wilgotność, zapylenie, rodzaj stali i jej temperatura, a także temperatura podgrzewania kleju w pistolecie – wyjaśnia Patryk Maliszewski.
Na jakie parametry należy zwrócić uwagę, wybierając klej do PDR?
– Jak już wspominałem, kluczowym elementem jest temperatura – wyjaśnia Patryk Maliszewski – W cieplejszych warunkach większość klejów lepiej utrzymuje adapter z lakierem, natomiast przy chłodniejszych warunkach lub gdy karoseria pojazdu jest zimna, klej może trzymać znacznie gorzej – nie każdy produkt nadaje się do takiej pracy. Dodatkowo, wysoka wilgotność lub duże zapylenie, na przykład w myjni samochodowej czy lakierni, również wpływają negatywnie na właściwości kleju. Dla technika PDR najważniejsze są dwa aspekty: klej musi mocno utrzymywać adapter z lakierem, a jednocześnie resztki kleju powinny łatwo schodzić z naprawianego elementu, aby usprawnić pracę – podkreśla ekspert
Czy cena kleju PDR może być wyznacznikiem jego jakości? Czy tutaj działa zasada, że tani klej jest słaby, a drogi klej jest dobry? Czy marka producenta gwarantuje jakość?
– Na rynku dostępne są różne rodzaje klejów, w różnych kolorach, o różnej twardości, lepkości, twardości itp. – wyjaśnia Patryk Maliszewski – Na podstawie moich jedenastoletnich doświadczeń nie jestem w stanie jednogłośnie wskazać najlepszego produktu. Miałem okazję pracować z klejami z Brazylii, Francji, Włoch, Hiszpanii, USA oraz innych krajów – każdy z nich miał swoje plusy i minusy. Osobiście używam dwóch rodzajów kleju w dwóch oddzielnych pistoletach, ponieważ czasem jeden zastępuje drugi. Jedno jest pewne, nie zawsze drogi klej znanych firm w branży jest najlepszy, są dostępne kleje marketowe, które kosztują 1/5 ceny ,a są o niebo lepsze od tych drogich.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
MSZ., 13 marca 2025, 10:15 2 0
Bardzo ciekawy i pouczający artykuł zgadzm się w 100 procentach.
Odpowiedz
Wojtek, 3 kwietnia 2025, 10:49 0 0
Prowadzę warsztat PDR w Policach od 2011r i z powodzeniem naprawiamy karoserie aluminiowe oraz ranty i przetłoczenia.
Nie wiem dlaczego autor wprowadza czytelników w błąd szerząc w branży informacje nie zgodne ze stanem faktycznym.
Odpowiedz