Expert radzi – lakierowanie

3 kwietnia 2013, 13:12

Prezentujemy porady eksperta dotyczące lakierowania nawierzchniowego. Autorem publikacji jest Tomasz Kazakidis, Technical Representative firmy Spies Hecker.

Lakierowanie nawierzchniowe

Ekspert Tomasz KazakidisNiezmiennie od kilkunastu lat na rynku można zaopatrzeć się w markowe i inne systemy lakierów nawierzchniowych tj. jedno-, dwu-  i wielopowłokowe. Przeznaczenie tych produktów, jak i ich odporność na działanie czynników chemicznych, atmosferycznych, eksploatacyjnych jest też bardzo różna.

Jak zwykle zwracam uwagę na profesjonalizm i odpowiedzialność za wykonaną usługę. Codziennie na ulicach widzę pojazdy, na których przeprowadzono naprawy, w wyniku których powstają wady w postaci łat odpadającego od lakieru bazowego lakieru bezbarwnego, odbarwienia koloru w wyniku działania promieni UV, skredowanej powłoki, braku odporności na zarysowania, braku odporności na działanie wilgoci objawiające się mlecznymi plamami lub drobnymi pęcherzykami (zgazowanie) w powłoce.

Co powinnyśmy wiedzieć i czym się kierować, by ustrzec się przed podobnymi skutkami. Na pewno powinniśmy zapoznać się z ofertą techniczną producenta dotyczącą całej technologii naprawczej, a już na pewno przy zakupie materiałów nie kierować się zasadą  3 X C  tzn. Cena Czyni Cuda.

System powłok lakierowych oferowany przez danego producenta jest kompatybilny z jego podkładami, utwardzaczami i gruntami, i tylko w ten sposób jesteśmy w stanie zapewnić odpowiednią jakość.  Jeśli ktoś robi od tej zasady odstępstwo musi się liczyć z niepowodzeniem.

W ofercie Spies Heckera występują dwa systemy lakierów jednopowłokowych  HS 275 dla pojazdów osobowych i HS 670 dla pojazdów ciężarowych i dostawczych. Aplikacja odbywa się na przeszlifowaną, dokładnie oczyszczoną wcześniej powierzchnię preparatem Silikon Entferner 7010  półtora warstwy w jednym toku pracy, lakierując każdy element na gotowo. Możliwa jest również metoda lakierowania mokro na mokro. Głowną cechą jest wysoka odporność na działanie czynników chemicznych i mechanicznych. Pigmenty zawarte w żywicy HS zapewniają dobrą siłę krycia i szczelność powłoki, a zawarte filtry UV zabezpieczają przed odbarwianiem wskutek działania promieni słonecznych. Wysoki połysk, jak też różne stopnie matu zadowolą najbardziej wymagającego odbiorcę.

W lakierowaniu dwu- i trójpowłokowym stosujemy dwa systemy na bazie wody: Permahyd 280/285 i najnowszej generacji lakiery bazowe Permahyd Hi-TEC 480. Lakierowanie trójpowłokowe dotyczy lakieru z dodatkową powłoką grundtonu dla zapewnienia efektu optycznego typu perła. Ostatnią  powłoką zamykającą są wysokiej jakości lakiery bezbarwne 8600, 8034, 8055 na bazie żywic HS, których cechą jest wysoki połysk, zapewnienie doskonałej szczeności i odporności na czynniki chemiczne i mechaniczne. Zawarte w nich filtry UV, jak wcześniej wspomniałem, mają za zadanie utrzymać barwę bazy w odpowiedniej tonacji przez bardzo długi okres czasu.

Aby osiągnąć oczekiwany efekt proponuję zastosować się do kilku porad:

  •  W kabinie lakierniczej obowiązkowo musi być odpowiednie oświetlenie, temperatura i wentylacja (należy sprawdzać stan filtrów sufitowych i podłogowych).
  • Ściany kabiny powinny być zabezpieczone żelem przeciwpyłowym.
  • Bezwzględnie należy stosować środki ochrony (kombinezon, okulary, maskę lakierniczą, rękawiczki).
  • Należy odmuchać czystym, sprężonym powietrzem stojaki lakiernicze.
  • Pojazd i elementy do lakierowania należy wstępnie odmuchać przed wjazdem do kabiny.
  • Powierzchnię należy dokładnie przemyć przy użyciu Silkon Entferner 7010 i wytrzeć do sucha,  następnie przemyć Permahyd Silikom Entferner 7080 i też wytrzeć do sucha.
  • Pistolet natryskowy należy, przed wlaniem lakieru bazowego, przepłukać wodą zdemineralizowaną.
  • Aby uniknąć efektu chmurkowania należy poprzez natrysk sprawdzić strumień w pistolecie. 
  • Na przygotowane powierzchnie używać ściereczki przeciwpyłowej przy odmuchiwaniu czystym wolnym od oleju i wody sprężonym powietrzem.
  • Stosować odpowiednie dysze zalecane przez producenta lakieru.
  • Aplikując należy stosować równomierne zakłady, celem uniknięcia niedomalowania, pasów, chmurkowania.
  • Należy przestrzegać czasów odparowania, zgodnie z zaleceniami producenta.
  • Należy stosować się do zalecanych przez producenta ilości warstw.
  • Nie należy skracać czasu suszenia powłoki poprzez wyłączenie kabiny i wystawienie elementów na działanie czynników atmosferycznych, wilgoci, deszczu.
  • Polerowanie, jeśli jest konieczne, należy wykonać po dwóch godzinach od suszenia.

 

 

Dowiedz się więcej

Permahyd WT 6052 – aplikacja lakieru w trudnych warunkach pogodowych
Permahyd WT 6052 – aplikacja lakieru w trudnych warunkach pogodowych

Dodatek Permahyd® WT 6052, opracowany przez markę Spies Hecker pozwala na osiąganie dobrych rezultatów nakładania lakieru nawet w ekstremalnie trudnych warunkach klimatycznych. Aplikacja lakieru podczas upału Niekorzystne warunki pogodowe są częstą przyczyną błędów lakierniczych. Upalne lata z temperaturą przekraczającą 35°C oraz bardzo niską wilgotnością nie sprzyjają renowacji samochodów, zwłaszcza gdy lakiernik nie jest wyposażony w […]

Expert radzi – lakierowanie wielowarstwowe
Expert radzi – lakierowanie wielowarstwowe

Prezentujemy porady eksperta dotyczące lakierowania wielowarstwowego. Do niedawna trójwarstwowe powłoki lakierowe były jedynie domeną pojazdów drogich, lecz obecnie coraz częściej pojawiają się na karoseriach aut klasy średniej. Lakierowanie wielowarstwowe – porady eksperta Spies Hecker Jako że gama produktów do naprawy systemem trójwarstwowym nie należy do tanich, powinno się przywiązać szczególną wagę do profesjonalnego wykonania naprawy. […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!