Tablice rejestracyjne w Polsce – nie trzeba ich już zmieniać

, 3 lutego 2022, 11:11

Rok 2022 „przywitał” kierowców nowym, bardziej rygorystycznym taryfikatorem mandatów. Nakładanie większej liczby punktów karnych oraz surowsze grzywny za popełnione wykroczenia drogowe mają powodować, że na drogach zrobi się bezpieczniej. Po nowym taryfikatorze nadeszła kolejna zmiana, tym razem dotycząca tablic rejestracyjnych. Tyczy się to osób rejestrujących auto w 2022 roku lub chcących czasowo wycofać pojazd z ruchu.

tablica aktualna PL

Z początkiem lutego weszła w życie nowelizacja ustawy prawa o ruchu drogowym, w której nastąpiły istotne modyfikacje. Od tego dnia w wydziałach komunikacji urzędów miast i starostw powiatowych kolejki mogą się skrócić. Kierowcy również mogą nieco zaoszczędzić.

Rejestracja samochodu bez zmiany tablic

To pierwsza z zaplanowanych zmian. Kupując w 2022 roku auto z drugiej ręki zarejestrowane na terenie Rzeczypospolitej, jego kolejny właściciel nie będzie miał obowiązku wymiany dotychczasowych tablic rejestracyjnych. Tym samym zostaną one przypisane na stałe do danego samochodu, a warunek regionalizacji przestanie obowiązywać. Auto możemy więc kupić w dowolnej części kraju i nie trzeba zmieniać tablic rejestracyjnych z uwagi na inne miejsce zamieszkania aktualnego właściciela.

W jakich przypadkach zmiana rejestracji samochodu pozostanie obowiązkowa?

Ustawa przewiduje trzy sytuacje, w których zmiana tablic rejestracyjnych będzie nadal koniecznością:

  • Pojazd nie był nigdy zarejestrowany na terytorium Polski
  • Obecne tablice uniemożliwiają identyfikację – uległy zniszczeniu lub są nieczytelne
  • „Blachy” w dniu zakupu samochodu są nieaktualne i niezgodne z obowiązującym wzorcem. Te koloru czarnego lub białego z flagą i skrótem PL należy wymienić.
    Tablice rejestracyjne na stałe przypisane do pojazdu – wady i zalety

Od kiedy brak obowiązku wymiany tablic wejdzie w życie, automatycznie obniżą się koszty administracyjne związane z jego rejestracją. To największy plus. Do dnia 31 stycznia 2022 roku obligatoryjnie w kasach wydziałów komunikacji należało uiścić następujące opłaty:

  • 85 zł za wydanie dowodu rejestracyjnego, kompletu znaków legalizacyjnych i nalepkę kontrolną na szybę pojazdu,
  • 13,50 zł za pozwolenie czasowe,
  • 80 zł za standardowe tablice rejestracyjne samochodowe.

Ten ostatni wydatek zostanie pominięty, więc koszt przerejestrowania samochodu bez zmiany tablic wyniesie 98,50 zł. Dotychczas za wszystkie formalności trzeba było zapłacić 178,50 zł. Pojawienie się modyfikacji w ustawie, może też nieco skomplikować pewne sprawy. Przykładowo od teraz trudniej będzie zweryfikować, czy auto nie zostało skradzione.

Przerejestrowanie samochodu bez zmiany tablic jest dobrowolne i zależy od woli kierowcy. Jeśli będzie on chciał, aby oznaczenie regionu na niej było zgodne z miejscem zamieszkania, może wnioskować o nowe „blachy”. Tak samo jest w przypadku spersonalizowanego kompletu.

Zmiany prawa drogowego w 2022 roku

To nie koniec przewidywanych w 2022 roku zmian. Jesienią planowane są kolejne obniżki kosztów rejestracji pojazdu, niezależnie czy będzie kupiony w kraju, czy sprowadzony z zagranicy. Od 4 września przestaną obowiązywać karty pojazdu oraz nalepki kontrolne.

Ile zaoszczędzą kierowcy?

  • Pojazd zarejestrowany w Polsce: w sumie 99,50 zł (tablice rejestracyjne – 80 zł, nalepka kontrolna – 18,50 zł, opłata ewidencyjna – 1 zł).
  • Pojazd sprowadzony z zagranicy: w sumie 94,50 zł (karta pojazdu – 75 zł, nalepka kontrolna – 18,50 zł i 1 zł opłaty ewidencyjnej).

Wycofanie samochodu z ruchu drogowego

Szykują się również zmiany warunków wycofania pojazdu z ruchu. Od 31 stycznia 2022 roku, jeżeli nieunikniona jest naprawa zasadniczych elementów nośnych konstrukcji, np. po wypadku, można to zrobić na okres od 3 do 12 miesięcy, lecz nie wcześniej niż po upływie 3 lat od poprzedniego wycofania. Warunkiem przywrócenia auta do ruchu jest pozytywne przejście dodatkowego badania technicznego.

Wprowadzone zmiany pozwolą na ograniczenie kosztów ubezpieczenia pojazdu wycofanego. W czasie nieeksploatowania go, OC musi być ważne, jednakże składka w zależności od tego, w jakim zakładzie mamy polisę, zostanie zmniejszona o około 95%. Rezygnacja z ubezpieczenia może mieć miejsce tylko w przypadku zezłomowania pojazdu lub jego kradzieży.

Do tej pory możliwość czasowego wycofania z ruchu mieli właściciele samochodów ciężarowych i przeczep o masie od 3,5 t, ciągników samochodowych, pojazdów specjalnych i autobusów.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!