Fit for 55 w opinii producentów części – wyniki badania

, 25 listopada 2021, 12:11

Założenia unijnego pakietu Fit for 55, który w praktyce oznacza między innymi zakaz sprzedaży nowych aut z silnikami spalinowymi, ale także samochodów o napędzie hybrydowym\ już po 2035 r., są co najmniej rewolucyjne. Jak zapatrują się na nie producenci części motoryzacyjnych, działających na terenie Polski? Wynik naszej ankiety przyniósł zaskakujące wnioski.

Jednym z najbardziej dotkniętych zmianami wprowadzanymi przez Fit for 55 krajów będzie Polska. Warto pamiętać, że pomimo coraz częściej przyznawanego nam tytułu „hubu” elektromobilności w Europie, będącego pokłosiem inwestycji kilku firm produkujących baterie do pojazdów elektrycznych, znaczna część z około 1000 producentów części motoryzacyjnych działających w Polsce dostarcza swoje produkty na potrzeby pojazdów z silnikami spalinowymi i to z tymi napędami jest związana. Pojazdy z silnikami o spalaniu wewnętrznym posiadają około 30 000 części, z czego około jedna trzecia nie znajdzie zastosowania w pojazdach elektrycznych.

Całkowity zakaz produkcji pojazdów z silnikami spalinowymi może oznaczać dla wielu firm produkcyjnych konieczność dywersyfikacji oferty, przebranżowienia się lub całkowitego zamknięcia prowadzonego biznesu. W ankiecie, którą przeprowadziliśmy wraz ze Stowarzyszeniem Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych oraz Santander Bank Polska, zapytaliśmy zarówno producentów dostarczających swoje części na pierwszy montaż (rynek OE) jak i tych skupionych na rynku wtórnym (IAM-aftermarket) o ich stosunek do pakietu Fit for 55.

Okazało się, że co trzeci badany producent aftermarketowy uważa, że pakiet wpłynie negatywnie na sytuację jego firmy. Nie oznacza to jednak, że cała reszta upatruje swojej szansy w planowanej rewolucji na rynku motoryzacyjnym (tak uważa tylko 17,6% badanych). Aż 44,1% producentów przyznało, że nie wie jeszcze, jak postanowienia pakietu wpłyną na działalność ich firmy. Może to oznaczać nie tylko niepewność, ale także niestety niewiedzę przedsiębiorców, dotyczącą szczegółów unijnych propozycji.

Bardzo podobnych odpowiedzi w ankiecie udzielili producenci części OE, czyli dostarczanych na pierwszy montaż dla producentów samochodów.

Czy na myślenie o konsekwencjach pakietu Fit for 55 i szerzej na temat polityki klimatycznej UE jest zbyt wcześnie? Być może spore grono przedsiębiorców zakłada, że Unia Europejska nieco złagodzi swoje plany, zwłaszcza jeśli chodzi o obecnie prezentowane podejście do preferowanych technologii, które mają pomóc w osiągnięciu neutralności klimatycznej Europy. W tym momencie jest ono zamknięte na wszystkie technologie za wyjątkiem elektromobilności. Być może sygnałem do zmian będzie zakończony niedawno COP26, podczas którego deklaracji o odejściu od silników spalinowych nie podpisał szereg dużych państw w tym Niemcy i Francja, które jeśli chodzi o rozwój i liczbę elektryków na drogach są daleko bardziej posunięte niż Polska (która dodajmy, tą niewiążącą deklarację podpisała). Powodem tego jest przekonanie, że to nie technologia jest problemem, a węgiel oraz to, że paliwa odnawialne i syntetyczne, które nie zostały uwzględnione w deklaracji mogą być pomocne w osiągnięciu ambitnych celów klimatycznych. Zakaz nałożony na silniki spalinowe nie pozwoli na skorzystanie z nich – a możemy ich potrzebować, by spełnić europejskie wymagania.

Bez względu na finalną wersję przepisów europejskich wydaje się, że producenci dostarczający części do pojazdów spalinowych nie mają zbyt wiele czasu na opracowanie planu awaryjnego.

Po więcej danych rynkowych i statystyk dotyczących branży motoryzacyjnej, zapraszamy do artykułu: Barometr branży motoryzacyjnej po 3. kwartale 2021 r.

Dane pochodzą z raportu „Przemysł, handel i usługi w motoryzacji – podsumowanie sytuacji po III kwartale 2021 r. i prognozy”, przygotowanego przez Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych oraz Santander Bank Polska we współpracy z MotoFocus.pl.

Więcej najświeższych informacji dotyczących problemów i wyzwań stojących przed przemysłem motoryzacyjnym omówionych zostanie podczas XVI Kongresu Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego – zarejestruj się na wydarzenie 

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!