Nexus Virtual Days za nami – relacja z oryginalnych targów

, 10 listopada 2021, 14:34

Nexus zorganizował targi online N! Virtual Days (odbyły się w dniach 9-10 listopada). Organizacyjnie targi Nexus w wirtualnej przestrzeni miały przypominać tradycyjną formę i rzeczywiście do pewnego stopnia udało się odtworzyć przebieg i atmosferę stacjonarnych targów.

O czym były listopadowe targi Nexus Virtual Days

Krąg tematów poruszanych podczas wirtualnego wydarzenia był bardzo szeroki – od nowej mobilności po edukację, od wyzwań związanych z bardziej zrównoważonym rynkiem części zamiennych po cyfryzację przemysłu. W trakcie licznych wystąpień i konferencji zadano kilka podstawowych dla współczesnego rynku pytań: Gdzie obecnie znajduje się motoryzacyjny rynek części zamiennych? Czy jesteśmy gotowi na duże zmiany? Jak odnaleźć się na wciąż ewoluującym rynku motoryzacyjnym? Ważnym punktem imprezy była także wirtualna ekspozycja targowa, prezentująca ofertę dostawców Nexusa.

Wirtualne targi dające poczucie przestrzeni

Po zalogowaniu się na stronie organizatora lądujemy w lobby, które zostało stworzone w klimacie standardowego centrum targowo-wystawienniczego. Widok nieco z góry, jakbyśmy stali na schodach, ukazuje nam kilka możliwości. Możemy z poziomu lobby sprawdzić np. agendę wydarzenia, która jest zaprezentowana w formie stojącego ekranu. Po kliknięciu ukazuje się nam timetable audytorium, na którym organizowane są wirtualne konferencje.

Przestrzeń konferencyjną stanowi Nexus Auditorium oraz Nexus Community Auditorium. W pierwszym „pokoju” odbywają się prezentacje firm blisko związanych z Nexusem oraz samego Nexusa, natomiast w drugim pomieszczeniu odbywają się konferencje partnerów wydarzenia. Do audytorium możemy dotrzeć na dwa sposoby – przez górne menu, na którym znajdują się wszystkie dostępne funkcje wirtualnych targów lub „przeklikując” się przez lobby. W danej konferencji możemy wziąć udział na żywo i wtedy mamy również możliwość zadawania pytań na czacie lub włączyć spotkanie, które już się odbyło.

Z poziomu lobby możemy również „podejść” do informacji i np. zapytać na czacie o sprawy techniczne organizatora targów. Co ciekawe, możemy również rozmawiać ze wszystkimi uczestnikami targów. Wystarczy kliknąć tabelę obok i rozpocząć czat z wybraną osobą. Możemy rozmawiać zarówno z wystawcami, jak i gośćmi będącymi aktualnie na platformie.

Określenia w stylu „pomieszczenie”, czy „pokój” nie są przypadkowe. Istotnie możemy tu poczuć namiastkę klasycznej formy targów. To poczucie przestrzeni jest wywołane przez zamieszczone na wydarzeniu grafiki i animacje przypominające formą normalne targi. Krótką chwilę zajmuje ogarnięcie wszystkich dostępnych opcji i przeczesanie całego wydarzenia. Po szybkim obeznaniu można się skupić na wybranych firmach.

Do hal targowych również możemy przejść z poziomu lobby lub górnego menu. Jest ich łącznie trzy, z czego dwie są zarezerwowane dla producentów podzespołów do samochodów osobowych, jedna dla ciężarowych. Po kliknięciu w jedną z opcji ukazują nam się stoiska targowe przypominające zminiaturyzowaną wersję prawdziwych stoisk, ustawionych w jednym szeregu. Między stoiskami możemy „przechodzić” najeżdżając kursorem na którąś ze stron lub klikając w miniaturkę z logo danej marki, będące nad stoiskami.

Po kliknięciu danego stoiska ukazuje nam się obraz wystroju w nieco większych detalach. Poniżej znajduje się pozioma kolumna z odnośnikami do stron zewnętrznych danego producenta lub mediów społecznościowych. Niżej, krótka notka informacyjna, z jaką firmą mamy do czynienia, lista filmów z platformy YouTube, a także lista z informacjami o produktach w formie plików PDF. Po prawej stronie mamy listę uczestników będących aktualnie przy tym samym stoisku co my.

Próba zastąpienia prawdziwych targów wirtualnymi

Idea stworzenia targów wirtualnych w miejsce tych w tradycyjnej formie nie jest nowa, jednak została znacznie spopularyzowana w czasach pandemii. NEXUS postanowił stworzyć targi online w jak największym stopniu podobne do tych „rzeczywistych”. To pomysł oryginalny, acz dość trudny w odbiorze. Platforma wymaga od nas nieco determinacji, by dotrzeć do interesujących nas materiałów i danych. Mając do dyspozycji np. kilkanaście plików PDF przy danym stoisku nie jesteśmy w stanie wyłuskać wszystkich nowych, interesujących nas rzeczy prezentowanych przez danego producenta. Przydałoby się wsparcie, takie jakie na prawdziwym targowym stoisku możemy otrzymać od obecnego tam konsultanta. Z drugiej strony podczas stacjonarnych targów, na bardziej popularnych stoiskach te osoby są stale zajęte rozmowami z innymi zwiedzającymi.

Na targach NEXUSa możemy się zwrócić do przedstawiciela danej firmy na czacie, jednak ta opcja nie jest dostępna z poziomu samego stoiska, co można by w przyszłości dopracować (jest możliwość, że to my nie znaleźliśmy takiej opcji). Najbardziej trafionym pomysłem w całym przedsięwzięciu jest audiowizualna forma konferencji w postaci audytorium, na którym dostajemy dawkę informacji w przystępnej formie. W dodatku mamy możliwość prostej interakcji z przedstawicielami firmy, co jest też dużą wartością dodaną.

Próba połączenia obu form targowych, oferująca większe zaangażowanie użytkownika nie jest będzie game changerem w branży, ale jest o wiele ciekawszym rozwiązaniem niż to wprowadzone podczas niedawnych targów Automechanika Frankfurt 2021 (czytaj więcej). Nawet z niezbyt wysokich lotów animacjami oraz niedoskonałą formą prezentacji informacji, targi NEXUSa przerastają online’ową wersję największych w Europie targów części i wyposażenia warsztatowego o kilka długości. Czy Nexus Virtual Days to ciekawostka na czas pandemii czy rozwiązanie, które zostanie z nami na długo? Czas pokaże. Platforma na pewno ma potencjał na przyszłość przy odpowiednim rozwoju i modernizacji.

Nexus Automotive International SA jest międzynarodową grupą zakupową z siedzibą w Genewie, zrzeszającą dystrybutorów części motoryzacyjnych z Europy, Bliskiego Wschodu, Afryki oraz Azji. Spółka Nexus Automotive International SA powstała w 2014 roku. Obecnie Nexus obecny jest w ponad 138 krajach na świecie a obroty przekraczają kilkadziesiąt mld euro rocznie. Grupa stale współpracuje z ponad 80 dostawcami części zamiennych.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!