Continental zaprezentował nowe opony zimowe

, 13 października 2021, 11:59

Producent ogumienia Continental przedstawił dwie nowe opony zimowe marki własnej WinterContact TS 870 i TS 870 P, a także jedną oponę zimową Uniroyal WinterExpert. W tym roku, dokładnie 8 października, Continental obchodził okrągłą 150. rocznicę powstania firmy. Podano również statystyki sprzedaży opon.

Mocne odbicie na rynku oponiarskim

Rynek opon dynamicznie odbudowuje się po roku 2020. W Polsce po 8 miesiącach odnotowano wzrost na poziomie 30%, co jest wynikiem szczególnie dobrym, porównując go z pozostałymi głównymi rynkami Europy, na których wzrost nie przebija bariery 20%. Rynek niemiecki, uznawany za największy, odnotował wzrost na poziomie 9%. Faktem jest, że polski rynek rośnie najszybciej.

– Zakładaliśmy w zeszłym roku w naszych planach, że ten rok będzie rokiem ożywionego wzrostu. I tak zostaliśmy  jednak pozytywnie zaskoczeni. Zakładaliśmy, że polski rynek będzie się szybciej odbudowywał niż większość rynków europejskich. Nie sądziliśmy jednak, że będzie to wzrost na poziomie 30% – mówi Dariusz Wójcik, dyrektor generalny Continental Opony Polska.

Trzeba mieć jednak na uwadze, że każdy z tych rynków startował z innego pułapu, miał wprowadzone inne ograniczenia w 2020 roku i również w różnym terminie te ograniczenia były znoszone. Dane przedstawione przez Continental pochodzą z ETMA i są to dane sprzedaży od producentów opon do dystrybutorów. Nie jest to zatem sprzedaż do końcowych użytkowników tylko produkty, które producenci dostarczyli na rynek.

Rynek opon letnich do samochodów osobowych i dostawczych w okresie od stycznia do sierpnia 2021 r., w odniesieniu do analogicznego okresu roku ubiegłego, wzrósł w Europie o prawie 14%, a w Polsce o ponad 16%. W kategorii opon zimowych wzrost w Europie wyniósł 12%, podczas gdy w Polsce jest to 40%. Znaczące wzrosty sprzedaży odnotowano również w segmencie opon wielosezonowych. Na rynkach europejskich w ciągu pierwszych ośmiu miesięcy roku, wzrost sprzedaży opon wielosezonowych wyniósł 43% w odniesieniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. W Polsce ten wzrost wyniósł aż 70%.

– Bardzo duży wzrost sprzedaży opon wielosezonowych to wyraźny trend rynkowy, powiązany ze zmianą sposobu użytkowania samochodów – podobnie jak w najbardziej rozwiniętych gospodarkach, pojawiają się drugie i kolejne auta w gospodarstwach domowych. Są one wykorzystywane głównie do dojazdów w miastach – to obszar, gdzie mix dotyczący sposobu poruszania się, średniego przebiegu i warunków pogodowych daje szansę na skuteczne korzystanie z opon wielosezonowych i Polacy również to dostrzegli – mówi Dariusz Wójcik.

Na rynkach europejskich zanotowano ponad 24% wzrost sprzedaży opon segmentu Ultra High Performance o średnicy osadzenia 17 cali i więcej. W Polsce ten trend jest prawie dwukrotnie wyższy i wynosi 46%, a udział sprzedaży opon UHP w całej sprzedaży wyniósł 34%. Wzrost segmentu premium w stosunku do roku ubiegłego wynosi 39%.

– W Polsce od dłuższego czasu widoczny jest trend ukierunkowania klientów na wysoką jakość i produkty premium. Podążamy w kierunku najbardziej rozwiniętych państw. Branża oponiarska jest pochodną szeroko rozumianej branży automotive. Park samochodowy w Polsce się rozwija pod względem jakościowym i oddziaływanie tego możemy zaobserwować na rynku opon. W kategorii premium wzrosty u nas należą do jednych z najwyższych w Europie, w kategorii UHP – są najwyższe – podsumowuje Dariusz Wójcik.

Nowe „zimówki” Continental WinterContact TS 870 i TS 870 P

Nowa opona zimowa jest następcą modelu TS 860. W TS 870 zmieniono wzór bieżnika, który jest w kształcie litery V. Zastosowano również nowy skład mieszanki Cool Chilli. Efektem jest zmniejszona o 3% droga hamowania na lodzie, lepsze prowadzenie na śniegu i suchej nawierzchni. Z kolei, jak podaje producent, m.in. zmniejszenie o 2% oporów toczenia poskutkowało 10% wzrostem trwałości opony. Przyczepność na śniegu mają zapewniać nowo opracowane lamele 3D oraz lamele głębokie, ułożone równolegle do ukośnych rowków, a także technologia SnowCurve+, która powoduje mocniejsze wnikanie śniegu w strukturę opony, co skutkuje lepszą przyczepnością na tym rodzaju nawierzchni.

– Inżynierowie skupili się przede wszystkim na 3 aspektach – właściwości zimowe, właściwości na mokrej nawierzchni i ekonomia. Te aspekty wpisują się w naszą strategię zrównoważonego rozwoju. Obecnie podejmujemy próby ograniczania oporów toczenia, a co za tym idzie poprawy efektywności paliwowej i zmniejszenia emisji CO2 do atmosfery, a nasi użytkownicy mogą się cieszyć tym, że ta opona po prostu będzie dłużej służyć, bo wydłużamy tym również przebieg opony – mówi Paweł Skrobisz, szef działu technicznego Continental Opony Polska. – Jeśli chodzi o właściwości zimowe, to w naszej nowości zaproponowaliśmy kolejną generację sieci lameli 3D. Zwiększamy liczbę krawędzi chwytnych, dzięki temu nasze opony zimowe mają świetną przyczepność na śniegu. Mówiąc o właściwościach na mokrej nawierzchni i przeciwdziałaniu zjawisku aquaplanningu, wspomnieć trzeba o kierunkowym wzorze bieżnika, obwodowych rowkach odprowadzających wodę, które są uzupełnione o sieć poprzecznych rowków z tzw. Technologią Hydro Grooves. Rowki te zapewniają optymalne właściwości opony na mokrej nawierzchni – dodaje.

Właściwości ekologiczne opony tkwią w mieszance polimerowej, która charakteryzuje się większą elastycznością, poprawiając kontakt opony z nawierzchnią, natomiast ww. mieszanka Cool Chili wpływa na zmniejszenie oporów toczenia, co również ma wpływ na zmniejszenie emisji CO2.

Opona WinterContact TS 870 została opracowana dla samochodów od segmentu miejskiego do segmentu C. Continental wprowadza również oponę dla cięższych pojazdów, oznaczoną dodatkowo literą P, która jest następcą opony TS 850 P. Podobnie jak w TS 870, tutaj również zastosowano mieszankę Cool Chili i technologię Hydro Grooves. W oponach dla większych pojazdów Continental zdecydował się odejść od popularnego wzoru bieżnika w kształcie litery V na rzecz czterech obwodowych rowków biegnących między rzędami klocków bieżnika. W porównaniu z poprzednikiem, producent uzyskał 4% poprawę w hamowaniu na mokrej nawierzchni, 8% poprawę w zakresie aquaplaningu, 5% poprawę hamowania na lodzie i 6% poprawę prowadzenia na suchej nawierzchni oraz na śniegu – bez pogorszenia jej osiągów w innych aspektach. Nowa zimowa opona Continental ma również zredukowane opory toczenia o 2%.

Gama WinterContact TS 870 obejmuje początkowo 19 rozmiarów na felgi od 14 do 17 cali, o profilu od 45 do 65 i szerokości od 175 do 225 mm – niektóre z nich posiadają rant ochronny felgi i oznaczenie XL, wskazujące na większą nośność. Opony te są dopuszczone do jazdy z prędkością do 240 km/h. Natomiast gama WinterContact TS 870 P obejmuje początkowo 52 rozmiary do samochodów osobowych i SUV-ów na felgi od 16 do 21 cali, o profilach od 35 do 65 i szerokości od 205 do 255 mm – wiele z nich z rantem ochronnym dla felgi i oznaczeniem XL. Opony mają homologację na prędkość do 270 km/h. W 2022 roku Continental doda do oferty kolejne 45 rozmiarów.

WinterExpert – zimowa nowość od Uniroyal

Oprócz nowości Continental, zaprezentowano również nowy produkt należącej do koncernu marki Uniroyal. WinterExpert jest następcą opony MS plus 77. Wraz ze zmianą nazewnictwa opony zimowej Uniroyal, zastosowano nowy wzór bieżnika. Opona oferuje dobre prowadzenie na mokrych drogach, odporność na aquaplaning i skuteczność hamowania.

W tym celu marka wykorzystuje swoją technologię Shark Skin, która wzorowana jest na strukturze skóry rekina. Technologia ta jest teraz po raz pierwszy dostępna w oponie zimowej. W WinterExpert została zwiększona liczba lameli i krawędzi trakcyjnych bieżnika, a także została opracowana nowa struktura rowków 3D, określana jako szczęki trakcyjne. WinterExpert została sklasyfikowana jako „B” w kategorii hamowania na mokrej nawierzchni na etykiecie UE (zależnie od rozmiaru).

Marce Uniroyal udało się również obniżyć opory toczenia dzięki zastosowaniu nowej mieszanki krzemionkowej, co wpływa pozytywnie na zużycie paliwa i emisję spalin. Na unijnej etykiecie opony WinterExpert uzyskały ocenę „C” w kategorii oporów toczenia. W porównaniu z poprzedniczką, nowa opona zimowa będzie oferowana w dodatkowych 26 rozmiarach dla samochodów osobowych i SUV-ów w Europie. Opona WinterExpert będzie dostępna w sprzedaży od jesieni 2021 roku.

150 lat Continental

8 października 2021 roku Continental obchodził 150. rocznicę powstania firmy. Od momentu założenia w Hanowerze w Niemczech w 1871 roku, Continental rozwija rozwiązania dla rynku automotive. Z małej fabryki w Hanowerze firma rozwinęła się w koncern branży motoryzacyjnej, który obecnie działa na rynkach w 58 krajach.

– Od 150 lat firma wyznacza standardy w przemyśle oponiarskim. Wiele z powszechnych rozwiązań technologicznych na rynku opon pochodzi od Continental. Przesuwamy granice tego, co jest możliwe. Obecnie naszym celem jest wyprodukowanie pełnej gamy produktów wyłącznie ze zrównoważonych materiałów, w sposób neutralny dla klimatu, najpóźniej do 2050 roku – mówi Dariusz Wójcik, dyrektor generalny Continental Opony Polska.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!