Regeneracja turbosprężarki – instruktaż fachowca

20 września 2021, 9:00

Regeneracja podzespołów samochodowych cieszy się rosnącym zainteresowaniem klientów warsztatów. Niewątpliwie wpływ na to ma fakt, że dokonanie takiego procesu wiąże się ze znacznie mniejszymi kosztami niż kupno nowej części wysokiej jakości. Dodatkowym plusem jest także troska o środowisko naturalne, do którego coraz bardziej przykładamy wagę. Adama Kujawskiego, specjalistę z warszawskiego warsztatu Regeneruj.pl, poprosiliśmy o wyjaśnienie, jakie są najczęstsze przyczyny awarii turbosprężarek oraz o przedstawienie nam procesu regeneracji tego podzespołu krok po kroku.

Firma Regeneruj.pl, jak sama nazwa wskazuje, specjalizuje się w regeneracji podzespołów samochodowych. W ofercie warsztatu można znaleźć pełna gamę usług.

– Codziennie trafiają do nas klienci zarówno ze sprzęgłami, kołami dwumasowymi, turbosprężarkami, filtrami DPF czy przekładniami kierowniczymi. Sezonowo (latem) naprawiamy bardzo dużo sprężarek klimatyzacji. Obserwujemy także falowe wzrosty sprzedaży usług regeneracji uzależnione od warunków pogodowych – np. po obfitych opadach deszczu częściej trafiają do nas klienci z przekładniami kierowniczymi wyposażonymi w elektroniczne sterowniki, podczas dużej wilgotności powietrza odwiedzają nas klienci z problemem zapchanych DPF-ów. – wyjaśnia Adam Kujawski.

Warsztat powstał w 2013 r. i wówczas specjalizował się w naprawach kół dwumasowych i sprzęgieł.

– Regeneruj.pl jest kojarzone głównie z tym asortymentem sprzedaży, ale trafiają do nas codziennie zarówno turbosprężarki, wtryski, maglownice i inne podzespoły, które jako nowe kosztowałyby tysiące złotych. – dodaje Kujawski.

Najczęstsze problemy turbosprężarek

Sygnałem alarmowym problemu z turbosprężarką są najczęściej nacieki oleju w okolicach samego podzespołu, jej głośna praca (tzw. gwizdanie) albo problemy z doładowaniem wyczuwalne podczas przyspieszania.

– Najważniejszą zasadą dbania o ten podzespół jest pilnowanie częstotliwości wymiany filtrów i oleju – ta czynność robiona co 15 000 km nie jest przesadą (wbrew zaleceniom większości ASO). Elementarnymi częściami odpowiedzialnymi za doładowanie ciśnienia w turbosprężarce jest zespół koła kompresji, wirnika i ułożyskowanie. – informuje Kujawski.

Poniższa tabela w czytelny sposób przedstawia najczęstsze awarie turbosprężarek, które wywoływane są przez konkretne przyczyny.

SKUTEK

PRZYCZYNA

zatarcie, przegrzanie
  • brak odpowiedniego smarowania turbosprężarki
brak wydajności, głośna praca
  • uszkodzenie mechaniczne wirnika / koła kompresji / łopatek zmiennej geometrii
sporadyczne problemy z doładowaniem
  • nagar na zmiennej geometrii, awaria nastawnika / „gruszki”
wycieki oleju
  • pęknięcia obudowy turbosprężarki
  • uszkodzenie ułożyskowania poprzez brudny olej bądź niedostateczne smarowanie
  • nieszczelność węża dolotowego
  • brudny, niedrożny filtr powietrza
  • niedrożny układ wydechowy (np. zapchany DPF)
  • nadmierne ciśnienie w skrzyni korbowej / zapchana odma
  • zbyt duża ilość oleju / zbyt wysokie ciśnienie oleju
  • niedrożny przewód spływu oleju

Większość części turbosprężarek można kupić na rynku aftermarketowym, więc dziś turbosprężarki nienadające się do naprawy to raczej wyjątki.

– Najczęstszymi powodami dyskwalifikacji turbo z procesu regeneracji są uszkodzenia mechaniczne muszli bądź zintegrowanych kolektorów. Rynek regeneracji jednak radzi sobie i z takimi problemami. Zawsze można posłużyć się częściami z innych turbosprężarek zgromadzonych na magazynie, a w dobie zaawansowanej techniki obróbki surowców i drukarek 3D, jedynym ograniczeniem jest opłacalność przedsięwzięcia. – tłumaczy Kujawski.

Regeneracja turbosprężarki – krok po kroku

Proces regeneracji turbosprężarki można podzielić na kilka podstawowych etapów:

  • rozłożenie turbosprężarki i weryfikacja uszkodzeń poszczególnych elementów
  • czyszczenie, szkiełkowanie poszczególnych elementów i ponowna weryfikacja
  • składanie rdzenia i jego wyważenie
  • planowanie kolektora – jeśli turbosprężarka jest z nim zintegrowana
  • złożenie turbosprężarki
  • ustawienie parametrów i test

     

Jak twierdzi Adam Kujawski, turbosprężarka to wbrew pozorom bardzo proste urządzenie i do rozłożenia jej oraz wymiany części w gruncie rzeczy wystarczą narzędzia, które każdy mechanik ma w swoim warsztacie.

– Oczywiście są specjalne przystawki i klucze, które znacznie ułatwiają pracę, ale i domorosły mechanik z żyłką inżyniera poradzi sobie z rozłożeniem i złożeniem turbo. Samo jednak rozłożenie i złożenie sprężarki to nie wszystko. Zespół napędowy (tzw. CHRA) trzeba jeszcze przed montażem w obudowach wyważyć. Tutaj niezbędna już będzie specjalistyczna wyważarka. Po złożeniu turbo trafia do kolejnej maszyny jaką jest „turbo-test”. Tam sprężarka jest ustawiana do zadanych fabrycznych norm i sprawdzana pod kątem doładowania w poszczególnych prędkościach obrotowych. Nic jednak po kluczach i maszynach, jeśli brakuje jeszcze jednego elementu – doświadczenia. To „narzędzie” w całym procesie regeneracji ma największą wagę.

Pandemiczna sytuacji branży

W związku z pandemią koronawirusa, ostatnie miesiące nie były łatwe dla branży motoryzacyjnej. Portale branżowe informowały o wstrzymywanych pracach i zamknięciach fabryk produkujących części samochodowe. Problemem były też przerwy w łańcuchach dostaw, które skutkowały brakiem niezbędnych części zamiennych. Niedogodności nie ominęły również Regeneruj.pl

– Największe problemy, z jakimi musieliśmy się zmierzyć w ostatnim czasie, to problemy logistyczne związane z pandemią. Wiele części potrzebnych do regeneracji podzespołów importowanych jest z Azji (głównie z Chin). Był czas, kiedy brakowało wolnych kontenerów niezbędnych do transportu. Następstwem tego był znaczący (nawet dziesięciokrotny) wzrost kosztów transportu, który sprytnie wykorzystali przewoźnicy utrzymując ten poziom cen do dziś. – opowiada pan Adam – Były przez to pewne problemy z dostępnością części, ale z racji kilkuletniej obecności w branży wiedzieliśmy gdzie zapukać, żeby utrzymać ciągłość sprzedaży naszych usług. Myślę, że dla branży regeneracji cięższe czasy dopiero przyjdą; inflacja, wzrost cen surowców, wzrost kosztów utrzymania firmy, zapowiadany znaczny wzrost kosztów energii – to problem, który skupia dziś naszą największą uwagę.

Regeneracja turbosprężarek jest bardzo złożonym tematem. Jeżeli macie pytania dotyczące tego procesu, napiszcie je w komentarzach pod artykułem.

Dostrzegasz problem z dostępnością części motoryzacyjnych? Weź udział w naszej ankiecie.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

motoregenerator, 18 września 2021, 21:14 3 -1

Części do Turbosprężarek proponuję sprowadzać z Włoch , Norwegii, Irlandii, Usa. części z Chin często nie wytrzymują nawet roku

Odpowiedz

któś, 21 września 2021, 19:40 0 -2

bredzisz Pan. Oni też biorą z Chin.
analogiczna sytuacja do zacisków hamulcowych, nowy chinol vs regenerowany.
regenerowany lepszy, bo robiony na zamiennikach więc lepszy niż zamiennik...???
buhahaha..., osobiście robię zarówno turbosprężarki jak i zaciski hamulcowe.
dla mnie regenerowane lepsze. każdy szanujący sie zakład to potwierdzi.

Odpowiedz

Michał, 22 września 2021, 4:24 0 0

ile masz reklamacji na zaciski regenerowane? Pytam bo sa zaciski na rynku z Chin na które mamy 0,7% reklamacji. Wydaje mi się że to mało ale ciekawi mnie ile jest na regenerowane.

Odpowiedz

któś, 22 września 2021, 6:53 1 0

regeneruje juz tylko wyjątkowo drogie zaciski. jakieś USA albo busy, taki standard typu opel/peugeot/vw nawet nie dotykam, wkładam nowe a stare na złom.

Odpowiedz

Młodość, 23 września 2021, 20:38 0 0

Wyważenie turbiny to nie wszystko. Cała sztuka to ustawienie poprawne punktu wstawania turbiny. A to potrafią nieliczni. Bez sprzętu to loteria i to drogiego sprzetu.

Odpowiedz