To koniec standardowych akumulatorów? Wnioski z konferencji Clarios.

, 16 czerwca 2021, 10:55

Pandemia nie zatrzymała rozwoju technologii, również w branży motoryzacyjnej. Rynek ciągle się zmienia, co podczas swojej konferencji online udowodniła firma Clarios. Producent akumulatorów w szczegółowy sposób postanowił wprowadzić zainteresowanych i grono dziennikarskie w najnowsze trendy panujące w branży akumulatorów samochodowych. Poniżej przedstawiamy naszą relację z tego wydarzenia.

Od lewej: Dr. Christian Rosenkranz, Dr. Werner Benade i Christian Riedel z firmy Clarios.

Clarios w pandemicznej rzeczywistości

Pierwsza część konferencji Clarios poprowadzona została przez Wernera Benade, wiceprezesa i Dyrektora Generalnego regionu EMEA i dotyczyła strategii firmy przyjętej na czas walki z pandemią koronawirusa. Założenia opierały się na trzech filarach – opieka nad pracownikami, zapewnienie stałości produkcji i łańcucha dostaw oraz wsparcia dla klientów. Dzięki wprowadzonej polityce producentowi akumulatorów udało się uniknąć przerw w pracy fabryk oraz problemów w dostawach.

W swoim wystąpieniu Werner Benade poświęcił także czas na wyjaśnienie obecnych wyzwań rynkowych, które mogą nas czekać w przeciągu 5 lat. Według niego rynek akumulatorów samochodowych kształtowany jest obecnie przez trzy główne wyznaczniki. Pierwszym z nich są wymagania klientów w zakresie zwiększającego się zapotrzebowania na obciążenia elektryczne – wynikające na przykład z kładzenia większego nacisku na komfort, bezpieczeństwo i łączność projektowanych obecnie samochodów. Drugim filarem zmian są przepisy prawne i regulacje Unii Europejskiej, które zakładają osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 r. Producenci OEM koncentrują się na poprawie efektywności paliwowej wpływając tym samym na ochronę środowiska naturalnego. Trzecim wskazaniem do zmian jest park pojazdów, w którym coraz większy udział mają samochody elektryczne, a także te, w których wprowadzane są elementy autonomiczności.

Rola akumulatorów 12V w motoryzacyjnej przyszłości

Drugim mówcą konferencji był Christian Rosenkrantz, wiceprezes Clarios ds. przemysłu i relacji z rządem w regionie EMEA, który przybliżył historię produkcji akumulatorów AGM, która zaczęła się w 2003 r. w niemieckiej miejscowości Zwickau – w tym samym mieście produkowane były niegdyś kultowe i dobrze znane na polskich drogach Trabanty. Obecnie główna siedzibą firmy jest Hannower, gdzie tamtejsza fabryka rok rocznie zwiększa swoją produkcję akumulatorów.

W swoim portfolio Clarios posiada różne rodzaje akumulatorów – te standardowe, które w przypadku „klasycznych” samochodów spalinowych są jedynym źródłem zasilania, jak również te do pojazdów hybrydowych i elektrycznych. W tym przypadku, oprócz standardowych akumulatorów, wykorzystywane są akumulatory 12V, które są kluczowe dla poprawnego funkcjonowania z powodu zwiększonego obciążenia elektrycznego i funkcjonalności w dziedzinie bezpieczeństwa.

Konstrukcja akumulatorów 12V pozwala na zasilanie niezbędnych funkcji samochodu na przykład podczas awarii obwodu wysokiego napięcia – wymienić tu należy wspomaganie kierownicy, działanie świateł i układu hamulcowego. Obecnie takie baterie montowane są w około 90 milionach samochodów produkowanych każdego roku. Zastosowanie znajdują także w samochodach wyposażanych w automatyczne układy monitorowania eksploatacji pojazdu. Zasada jest prosta – im więcej nowinek technologicznych montowanych jest w autach, tym większe jest zapotrzebowanie na niskonapięciowe rozwiązania, które dostarczać będą odpowiedniej mocy.

Dlaczego akumulatory 12V są przyszłością motoryzacji?

Odpowiedź na powyższe pytanie kryje się w statystykach i analizach rynkowych. W 2020 r. produkcja pojazdów, wykorzystujących akumulatory 12V stanowiła niewielki procent całości, jednak szacuje się, że będzie ona wzrastać z dynamiką 3% na rok. W 2030 r., akumulatory te będą miały już znaczący udział, nie tylko na rynku pierwszego montażu, ale i na rynku wtórnym.

Akumulatory a środowisko

Na powyższej tabeli widzimy, że jeszcze szybciej wzrastać będzie udział w rynku akumulatorów AGM (absorpcyjna mata z włókna szklanego, ang.: absorbent glass mat) i EFB (akumulator kwasowo-ołowiowy o wydłużonej żywotności, ang.: enhanced flooded battery), dedykowanych pojazdom wyposażonym w system start-stop. Są one jedną z najważniejszych gałęzi produkcji Clarios i cieszą się dużym popytem w sektorze silników spalinowych. Dziś ponad 90 procent wszystkich nowych pojazdów w Europie wyposażonych jest w technologię start-stop. Już osiemdziesiąt procent nowych samochodów z technologią start-stop posiada akumulatory AGM i EFB firmy Clarios.

Akumulatory ołowiowe są produktem najczęściej poddawanym recyklingowi przez konsumentów – częściej niż papier, karton czy szkło. Dzięki współpracy z klientami i partnerami firma Clarios opracowała zamknięty układ projektowania, tworzenia, odzyskiwania i recyklingu akumulatorów pojazdowych, dążąc do skuteczniejszego i bardziej zrównoważonego podejścia do przechowywania energii. Akumulatory marki Clarios projektowane są tak, aby umożliwić odzyskanie 99% materiałów użytych do ich wytworzenia. Dzięki temu firma jest w stanie wytwarzać nowe akumulatory z materiałów pochodzących ze zużytych jednostek.

Podsumowanie

Branża motoryzacyjna nieustannie się rozwija. Przeszkodą nie okazał się koronawirus i wprowadzane lockdowny, wyłączenia fabryk i problemy w łańcuchach dostaw. Mimo chwilowego wyhamowania, dostawcy najnowszych technologii nieustannie wprowadzają nowości, które dążą do podniesienia jakości produkowanych przez siebie elementów. Swoje spojrzenie na to zagadnienie podczas konferencji przedstawiła firma Clarios, według której przyszłością rynku akumulatorów samochodowych są baterie 12V. Spełniają one wymagania rosnącego z każdym dniem parku samochodowego na świecie, gwarantując odpowiedni komfort użytkowania i zapewniając bezpieczeństwo kierowcom. Na naszych drogach spotykać będziemy coraz więcej samochodów elektrycznych, a co za tym idzie dostawcy i producenci części muszą mierzyć się z wyzwaniem sprostania najnowszym wymaganiom technologicznym.

Przypomnijmy, że w Polsce akumulatory produkowane przez koncern Clarios są dostępne pod marką VARTA.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Goldman Sach, 17 czerwca 2021, 18:12 1 0

oooooooo............

Odpowiedz

Silver Sach, 18 czerwca 2021, 10:27 0 0

noooo....

Odpowiedz