Premiera nowej opony całorocznej Pirelli Cinturato All Season SF2

, 3 lutego 2021, 13:46

Pirelli zaprezentowało nową oponę całoroczną Cinturato All Season SF2. Jest to pierwsza opona tej marki wyposażona w technologię adaptacyjnego bieżnika, która wykorzystuje zarówno dobór mieszanki, jak i jej wzór do działania w różnych warunkach pogodowych. Podczas prezentacji, Pirelli nakreśliło również trendy na rynku opon, które są odzwierciedleniem wzrostu zainteresowania poszczególnymi segmentami samochodów osobowych.

Opony całoroczne, SUV i EV rozpychają się na rynku

Marka Pirelli potwierdza założenia o powrocie do łask opon wielosezonowych. Ten segment bardzo szybko zyskuje na popularności, co ma bezpośrednie odzwierciedlenie w wolumenach sprzedaży. Rynek rejestracji nowych samochodów w Europie został zredukowany o 24 procent w 2020 roku, w Polsce o 22 procent. Natomiast przenosząc się z samochodów do przemysłu oponiarskiego, to europejski rynek skurczył się w 2020 roku o 16 procent, z prognozowanym odbiciem w tym roku.

Do niedawna rynek składał się w 60 procentach z opon letnich i  w 40 procentach z zimowych. Natomiast obecnie rynek opon wielosezonowych rośnie. To dobra okazja dla nas wszystkich. W najbliższej przyszłości wolumen sprzedaży na rynku powinien wzrosnąć z 14 procent do 20 w ciągu najbliższych pięciu lat. Zastosowanie takiego rozwiązania jest dobre dla pojazdów poruszających się w obszarach miejskich, w których warunki są umiarkowane. Z kolei np. w Alpach, opony letnie i zimowe są nadal bardziej preferowanym rozwiązaniem – wyjaśnia Francesco Sala, Pirelli Executive Vice President Region Europe.

Wśród rynkowych scenariuszy można wyróżnić trzy główne tendencje zakupowe w Europie. Pierwszym jest wyżej wspomniany wzrost zainteresowania oponami wielosezonowymi. Drugi trend to stały wzrost segmentu SUV, który sięga 50 procent we wszystkich głównych krajach, tym samym zwiększając słupki sprzedaży opon do tych pojazdów. Trzecim trendem rynkowym jest elektryfikacja pojazdów, która z każdym rokiem przybiera na sile.

Dziś jest to mniej niż 10 procent. Spodziewamy się jednak, że w ciągu dziesięciu lat rynek ten osiągnie poziom 30 procent, do czego przyczyni się wprowadzenie innowacyjnych pojazdów przez producentów samochodów – mówi na temat wzrostu rynku elektromobilności, Francesco Sala.

Nowa opona Pirelli Cinturato All Season SF2

Gama opon wielosezonowych Pirelli została zaprojektowana pod kątem wykorzystania w samochodach miejskich, crossoverach i sedanach klasy średniej. Najnowsze Cinturato All Season zostało stworzone z myślą o użytkownikach, którzy samochodów używają głównie w miastach, omijając ekstremalne górskie warunki, które wymagają ogumienia sezonowego.

Konstrukcja i mieszanka tej opony całorocznej zapewnia równowagę, pomiędzy osiągami w niskich i w wysokich temperaturach roboczych, a także na mokrym i suchym asfalcie. Jak na oponę wielosezonową przystało, Cinturato All Season SF2 ma oznaczenie trzech szczytów i płatka śniegu (3PMSF), który potwierdza jej zimową przydatność na drodze.

Nowe technologie, Run Flat i opony EV

Marka Pirelli wyposażyła nową generację opon wielosezonowych (w wybranych rozmiarach) w technologię Seal Inside, która pozwala kierowcy kontynuować jazdę w przypadku przebić do 4 mm średnicy. Dalsza jazda jest możliwa dzięki specjalnemu szczeliwu, umieszczonemu wewnątrz opony, które zabezpiecza ciało obce przebijające bieżnik, zatrzymując wydostawanie się powietrza i utrzymując ciśnienie. Po usunięciu ciała obcego szczeliwo wypełnia otwór.

W nowych oponach została wykorzystana adaptacyjna mieszanka gumowa i konstrukcja wzoru bieżnika, która dostosowuje się do różnych wartości temperatur, w celu zwiększenia bezpieczeństwa. Podczas jazdy w warunkach zimowych, przy niskich temperaturach, lamelki bieżnika pozostają otwarte, aby zapewnić lepsze hamowanie na śniegu. Zamykają się one podczas hamowania na mokrej i suchej nawierzchni, usztywniając bloki bieżnika i zapewniając lepszą przyczepność.

Adaptacyjny system wywodzi się z technologii lamelek 3D, które zamykają się, gdy nie ma potrzeby gromadzenia śniegu, zmieniając w ten sposób zimowy wzór bieżnika w letni i umożliwiając lepszą kontrolę nad pojazdem na mokrej i suchej nawierzchni.

Ponieważ śnieg ze śniegiem ma lepszą przyczepność niż guma ze śniegiem, to z tego punktu widzenia typowe dla opon zimowych lamele są fundamentalne, ponieważ zatrzymują one śnieg na oponie. Natomiast boki w oponach wielosezonowych są poprowadzone liniowo, a nie zygzakiem, jak w typowej oponie zimowej, ze względu na to, że muszą pracować również latem – wyjaśnia Pierangelo Misani, Pirelli Senior Vice President R&D and Cyber.

Gdy tylko nastaną cieplejsze warunki, ściany poszczególnych lameli z trzech stron zyskają tendencję do oparcia się jedna o drugą. W zamknięciu zwiększają sztywność bloku i jego grubość, co poprawia przyczepność i stabilność na wiosnę. Dzięki koncepcji lameli 3D możemy poprawić typowy manewr zmiany pasa ruchu na autostradzie. Reakcja nowego bieżnika SnowFlake 2 jest nie tylko szybsza, ale także bardziej liniowa – dodaje Pierangelo Misani.

Elektryczne i hybrydowe samochody typu plug-in będą mogły być wyposażane w opony z oznaczeniem Elect, które posiadają rozwiązania obejmujące inną mieszankę, strukturę i wzór bieżnika. Opony z oznaczeniem Elect zostały skonstruowane z myślą o redukcji oporów toczenia i obniżeniu poziomu hałasu.

Dostępny jest również system Run Flat, pozwalający na jazdę po całkowitym przebiciu opony. Samochód wyposażony w takie rozwiązanie pozostaje stabilny w przypadku nagłego spadku ciśnienia w oponach, umożliwiając kierowcy kontynuowanie jazdy przez 80 kilometrów z maksymalną prędkością 80 km/h.

Opona Pirelli Cinturato All Season SF2 jest dostępna w 65 rozmiarach, na obręcze od 15 do 20 cali.

Nowa generacja All Season według TÜV SÜD i Dekra

Osiągi opony zostały podkreślone przez niemiecką organizację testującą TÜV SÜD, która niedawno przyznała nowemu Cinturato „Znak osiągów”. Natomiast Dekra potwierdziła, że Cinturato All Season SF2 uzyskała krótszą drogę hamowania na suchej i mokrej nawierzchni. W porównaniu do poprzedniczki (Cinturato All Season Plus) droga hamowania na suchej nawierzchni poprawiła się o 3,5 metra, a na mokrej nawierzchni o około 2 metry. Nowa Cinturato All Season SF2 większą skuteczność na śniegu, zarówno w kwestii trzymania się drogi, jak i hamowania, z przewagą około 1 metra względem poprzedniczki.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!