Oznaczenia na oponach samochodowych – jak je odczytywać?

, 20 stycznia 2021, 11:25

Data produkcji, rozmiar, indeks nośności… – te i inne informacje można odczytać, uważnie studiując oznaczenia umieszczone na oponach. Jak interpretować oznaczenia opon? Tłumaczymy w krótkim poradniku.

Atak prawdziwej zimy przypomniał bardzo wielu kierowcom o roli i przydatności zimowego ogumienia. Warsztaty świadczące usługi w zakresie wymiany opon nie narzekają na brak pracy. Być może jednak jest to dobry moment, by przypomnieć sobie, jak czytać oznaczenia zapisane przez producenta na oponie. Z tą wiedzą łatwiej będzie nam odpowiedzieć na niektóre pytania klientów czy też przestrzec ich przed montażem zbyt starej lub niedopasowanej do pojazdu opony.

1. Rozmiar opony

Na boku każdej opony znajdziemy charakterystyczny zapis numeryczny – np. 215/65 R16. Na jego podstawie określa się rozmiar opony. Jedyna litera w zapisie, czyli R nie jest skrótem od słowa „rozmiar”, ale oznaczeniem radialnej konstrukcji opony (z ang. „radial”). Współczesne opony do samochodów osobowych niemal zawsze mają konstrukcję radialną, dlatego właśnie znajdujemy na nich właśnie tę literę. Pierwsza liczba w oznaczeniu opony oznacza jej szerokość w milimetrach. W przykładzie podanym przez nas wyżej – 215/65 R16 – mamy więc do czynienia z oponą o szerokości 215 mm. Kolejna liczba wskazuje na wysokość boku opony, ale nie jest to wartość podana w milimetrach. Niepoprawna interpretacja tego parametru to często spotykany błąd. Opona z naszego przykładu nie ma zatem 65 mm wysokości. Co więc oznacza podana w jej oznaczeniu liczba 65? Jest to wyrażony liczbą procent szerokości opony. Wynosi on zatem w naszym przypadku 215 mm x 65% = 139,75 mm. Wysokość boku opony powszechnie nazywamy jej profilem. Pozostała nam jeszcze jedna liczba z zapisu. Po literze R wskazana jest średnica opony mierzona wewnątrz. Rozmiar ten przekłada się wprost na rozmiar felgi, do której przeznaczona jest opona. Jest on wyrażany w calach.

2. Indeks nośności i prędkości

Na końcu oznaczenia z rozmiarem znajdziemy informację o indeksie nośności oraz prędkości opony. Nośność to wartość maksymalnego obciążenia jednej opony przy zachowaniu prędkości dopuszczonej przez producenta pojazdu. Indeks nośności wyrażany jest liczbą, jednak nie przekłada się ona wprost na wartość wyrażoną w kilogramach. Do prawidłowego odczytania maksymalnego obciążenia jednej opony musimy użyć tabeli, takiej jak poniższa.

Tabela indeksów nośności
Tabela indeksów nośności, źródło: PZPO.

Jeżeli zatem na naszej oponie, tuż za rozmiarem znajdziemy wartość np. 85, oznacza to, że indeks nośności tej opony wynosi 515 kg.

Tuż za wartością liczbową wyrażającą nośność opony znajdziemy literę, wskazującą na indeks prędkości, informujący o maksymalnej prędkości, z jaką można poruszać się wykorzystując daną oponę. Aby odczytać tę wartość, znów musimy posłużyć się tabelą.

tabela indeksów prędkości opon
Tabela indeksów prędkości opon, źródło: PZPO.

Jeżeli przykładowo, na naszej oponie, tuż za liczbą wskazującą na nośność, znajdziemy literkę H, oznacza to, że prędkość maksymalna, z jaką możemy poruszać się wykorzystując oponę to 210 km/h.

3. Data produkcji opony

Bardzo ważną informacją z perspektywy montażysty, którą możemy odczytać bezpośrednio z opony jest jej data produkcji. Jest ona podana w sąsiedztwie kodu DOT (Department of Transportion – potwierdzenie, że opona spełnia normy bezpieczeństwa). Ostatnie cztery znaki po kodzie DOT to cyfry. Pierwsze dwie oznaczają tydzień, a kolejne rok produkcji opony. Przykładowo, jeżeli po kodzie DOT znajdziemy numer 0419, naszą oponę wyprodukowano w czwartym tygodniu 2019 roku.

4. Rodzaj opony

Na oponach zimowych znajdziemy tzw. symbol alpejski (śnieżynka na tle trzech szczytów, 3PMSF). Zimowa opona przeważnie ma także oznaczenie M+S. Warto jednak wiedzieć, że nie każda opona z oznaczeniem M+S jest oponą zimową. Oznaczenie „M+S” stosuje się w przypadku opony zaprojektowanej tak, aby zapewniała lepszą przyczepność na błocie i świeżym lub topniejącym śniegu niż opona zwykła. Oznaczenie to jest deklaracją producenta i nie oznacza automatycznie kategorii opony zimowej.

5. Inne oznaczenia na oponach

Kody nadrukowane na oponach mogą zawierać także inne informacje istotne dla osób, zajmujących się ich montażem lub naprawą. Przytoczymy teraz kilka przykładów.

Litery FR oznaczają, że opona posiada zabezpieczenie przed uszkodzeniem krawędzi felgi. Kod ML sugeruje, że opona posiada wzmocnioną strukturę wewnętrzną. Oznaczenie RFT (niekiedy R/F) informuje, że mamy do czynienia z oponą typu run-flat. Ten kod łatwo pomylić z kodem RF, oznaczającym oponę wzmocnioną, o podwyższonym indeksie nośności. Niektórzy producenci nie stosują kodu RF, zastępując go skrótem Reinf. (od reinforced).

Opony mogą posiadać także oznaczenia RIGHT oraz LEFT, które sugerują stronę pojazdu, na której należy je zamontować. Ważne jest także oznaczenie opon kierunkowych opisywane jako ROTATION i zawierające strzałkę, która wskazuje, w którym kierunku powinno obracać się koło po prawidłowym montażu opony.

Kiedy na krawędzi opony znajdziemy litery OE, oznacza to, że była ona zastosowana na pierwszy montaż w pojeździe. To ważna informacja np., kiedy klient zastanawia się nad przebiegiem opony, w pojeździe który kupił jako używany.

Niektóre opony posiadają także oznaczenia homologacji, otrzymanych od konkretnych producentów pojazdów. Przykładowo litera B będzie oznaczać homologację Volkswagena, oznaczenie MO homologację Mercedesa, a znak M3 homologację BMW.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Wiola, 20 stycznia 2021, 11:28 0 0

A co może znaczyć oznaczenie BF dużymi literami na boku opony?

Odpowiedz

Goodrich, 20 stycznia 2021, 14:40 3 0

Bardzo Fajna

Odpowiedz

Darek, 26 stycznia 2021, 13:04 0 0

może BFGoodrich

Odpowiedz