Rewolucja w olejach silnikowych – Liqui Moly Molygen

, 16 września 2020, 23:14

Obecny etap rozwoju budowy silników charakteryzuje się ciągłym poszukiwaniem kompromisu pomiędzy trwałością a wydajnością. Silnik ma być jednak także jednocześnie przyjazny dla środowiska. Wymagania środowiskowe zaczynają narzucać własne „zasady gry”.

Zawartość dodatków przeciwzużyciowych zawierających siarkę i fosfor jest ściśle ograniczona koniecznością zapewnienia trwałości nowoczesnych układów neutralizacji spalin. Ot po prostu zbyt dużo tych składników szybko doprowadzi do zatkania filtra DPF. Niestety te same substancje są odpowiedzialne za właściwości przeciwżużyciowe środka smarnego, a więc klasyczne oleje low saps mają gorsze właściwości przeciwzużyciowe. To jednak nie wszystko, bowiem projektanci silników, dążąc do zmniejszenia zużycia paliwa, zrewidowali konstrukcję krytycznych części silnika: zmniejszyli grubość i sztywność pierścieni tłokowych oraz zmniejszyli wysokość tłoków. Jednocześnie znacznie wzrósł stopień wysilenia silnika. Wszystko to doprowadziło do ogólnego wzrostu obciążenia współczesnych jednostek. Jak nigdy wcześniej pojawił się problem ochrony części przed zwiększonym zużyciem, a główna odpowiedzialność spadła właśnie na olej silnikowy. Nowe osiągnięcia w produkcji olejów nie były w stanie całkowicie rozwiązać przedstawionych problemów aż pojawiała się linia produktów Liqui Moly Molygen.

Produkty nowej linii w pełni spełniają współczesne wymagania stawiane olejom silnikowym, ale jednocześnie zapewniają niezrównaną ochronę silnika w ekstremalnych warunkach. Aby to osiągnąć zastosowano technologię MFC, która jest oparta o związki molibdenu i wolframu. To właśnie dzięki udziałowi tych dodatków zostały rozwiązane problemy zwiększonego zużycia mocno wysilonych silników. Obecność wolframu zapewniła nie tylko modyfikację powierzchni ciernych, ich wygładzenie, ale także szybkość działania. Efekt ochronny pojawia się niemal natychmiast po wlaniu do silnika. Innowacyjny pakiet dodatków zaowocował produktem, który przewyższa najnowsze standardy API SN. Dodatek MFC jest aktywowany w najbardziej ekstremalnych warunkach pracy silnika tj: podczas zimnego rozruchu, kiedy olej nie miał czasu na dotarcie do wszystkich punktów smarowania oraz przy największych obciążeniach, kiedy film olejowy nie jest już w stanie oddzielić trących powierzchni.

Jak to działa?

Mechanizm działania polega na chemicznym wygładzeniu mikro chropowatości powierzchni przy jednoczesnym nasyceniu powierzchni ciernej cząsteczkami wolframu i molibdenu. Rezultatem tego hybrydowego działania jest podwójna redukcja tarcia w porównaniu z olejami o podobnej lepkości i specyfikacji i 30% redukcja ogólnego zużycia. Utwardzona warstwa metalu jest zachowana przez 50000 km przebiegu.

Co w praktyce daje technologia Molygen?

Możliwość smarowania bardzo wysilonych silników, a więc Molygen idealnie pasuje do współczesnych wysilonych diesli i silników benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Oprócz tego technologia MFC redukuje hałas silnika i zmniejsza zużycie paliwa o około 3-5% w porównaniu z olejami o podobnej lepkości i specyfikacji. Dodatki zawarte w olejach Molygen przyczyniają się do ograniczenia spalania oleju, a to przyczynia się do niższych kosztów eksploatacji.

Molygen pomaga zdiagnozować wycieki

Co ciekawe do produkcji oleju zastosowano zielony barwnik fluorescencyjny, który pozwala wykryć wycieki oleju za pomocą lampy ultrafioletowej.

Na koniec warto wspomnieć, że oleje Molygen zostały poddane testowi w laboratorium w Niemczech. Nowy olej przeszedł rygorystyczne testy na maszynie ciernej, która symuluje działanie oleju w obszarze pierścieni tłokowych. Wyniki testu pokazały 30% redukcję zużycia badanych elementów w porównaniu do klasycznego oleju o tych samych parametrach bez technologi MFC.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

A123, 21 września 2020, 15:29 0 -1

Jakie ma homologacje od producentów samochodów?

Odpowiedz

Dolejlama, 22 września 2020, 12:26 2 0

Mylisz homologacje z aprobatami.

Odpowiedz