Sposób Mahle na dopasowanie się do realiów nowoczesnego rynku – relacja z konferencji

, 24 lipca 2020, 10:00

Firma Mahle obchodzi w tym roku jubileusz 100 lat istnienia na rynku motoryzacyjnym. Z tej okazji producent części zaprosił wszystkich zainteresowanych na internetową konferencję, której tematem było krótkie podsumowanie jego działalności, obecne wyzwania związane z lockdownem oraz wizje działań w przyszłości, które wymagają dopasowania się do nowych wyzwań rynku.

Jubileusz w cieniu pandemii

Mahle istnieje na rynku części zamiennych od 100 lat, a obecny rok przyniósł nieco niepewności. Olaf Henning, wiceprezes firmy, nawiązał do sytuacji Mahle w związku z koronawirusem informując, że udało się bardzo szybko zareagować starając się chronić swoich pracowników, dzięki czemu znacząco ograniczono liczbę zakażeń. Ważne okazało się zabezpieczenie łańcucha dostaw zarówno do produkcji części OEM, jak również na aftermarket. Mimo sytuacji pandemicznej Mahle otworzyło nową siedzibę we włoskiej Parmie oraz nowe biura sprzedaży w Ameryce Południowej – w Brazylii i Argentynie.

Pomysł na przyszłość

W związku z transformacją motoryzacji i przemianą całego przemysłu Mahle stara się podążać za nowymi możliwościami i rozwijającymi się segmentami rynku. Związane jest to ze wzrastającą liczbą samochodów elektrycznych i hybrydowych, które coraz częściej można spotkać na światowych drogach.

– Prace wykonywane w warsztatach ulegną dużym zmianom i jest to związane z coraz większą dywersyfikacją floty pojazdów. Uważamy jednak, że pojawienie się w punktach naprawczych samochodów wyposażonych w napędy alternatywne nie powinno być dla nich żadnym zagrożeniem. Wręcz przeciwnie – widzimy dzięki temu cały szereg nowych możliwości – powiedział Olaf Henning, wiceprezes zarządu Mahle.

Wyzwania dla całego rynku widoczne są na wielu płaszczyznach i związane są z dostępnością na rynku różnych układów napędowych, wzrostem liczby wymaganych części zamiennych oraz elementów modułowych, których zadaniem jest łączenie w pojeździe wielu funkcji. Wszystko to wpływa natomiast na konieczność większej edukacji mechaników, inwestowania w ich wiedzę oraz narzędzia niezbędne do ich pracy.

W swoim wystąpieniu Henning zwrócił uwagę na wzrost w udziale na rynku samochodów hybrydowych i elektrycznych, które w 2030 r. mogą stanowić odpowiednio 15 i 16% pojazdów osobowych. Podobna liczba szacowana jest w grupie samochodów użytkowych. Wzrost taki ma wpłynąć nie tylko na większe znaczenie wykorzystywanych układów termicznych czy zwiększenie ilości części zamiennych. Mahle w swoim działaniu chce utrzymywać wsparcie dla wszystkich działów – zarówno dla tych dotyczących napędu alternatywnego, jak również tradycyjnego. Firma jest przekonana, że nie będzie rozwijał się tylko jeden, wybrany model napędu, dlatego ważne jest, aby inwestować we wszystkie jego rodzaje. Oczywiście rozwój każdego z nich jest ściśle powiązany z ekologią i celami stawianymi przez rządy wielu państw i na to muszą zwracać uwagę wszyscy producenci.

Ważne dla elektromobilności

Ważnym aspektem dla Mahle są układy termiczne – dotyczą one klimatyzacji i kontroli temperatury oraz wszystkich systemów związanych z napędem. Obecnie w swojej ofercie mają ponad 3 500 produktów związanych z tą dziedziną aftermarketu i rynku OE. Szczególną rolę odgrywają one w elektromobilności i skutkują większym znaczeniem serwisu klimatyzacji, a tym samym większym wolumenem usług warsztatowych w tym zakresie.

– Układy termiczne samochodów hybrydowych i elektrycznych są znacznie bardziej rozbudowane niż te znajdujące się w samochodach z napędem tradycyjnym. Elektronika odpowiedzialna za moc i akumulator musi być skutecznie chłodzona, ponieważ awaria systemu może prowadzić do zmniejszenia zasięgu, zatrzymania pojazdu lub do uszkodzenia podzespołów – tłumaczy Jurgen Laucher, kierownik działu zarządzania termicznego na rynku wtórnym Mahle. – W samochodach hybrydowych klimatyzacja jest częścią układu napędowego, podobnie dzieje się w samochodach elektrycznych. W pojazdach z napędem na ogniwa paliwowe istnieje dodatkowe wyzwanie dotyczące odprowadzenia ciepła wytwarzanego przez te samochody. To natomiast drastycznie zwiększa wymagania stawiane układowi chłodzenia.

Zarządzanie układami termicznymi stanowić może ważną gałąź w obsłudze klientów warsztatów i w tym kierunku Mahle będzie proponowała nowe rozwiązania. Firma planuje także poszerzyć swoje portfolio produktów z grupy klimatyzacji – dotyczyć to będzie kompresorów, kondensatorów, osuszaczy, dmuchaw, olejów do sprężarek. Ważne jest dla nich także pogłębianie wiedzy mechaników i właścicieli warsztatów na temat serwisu i napraw elementów z tej dziedziny. Zwiększanie oferty dotyczyć także będzie układu chłodzenia – części tradycyjnie w nim występujących, jak również tych nowych, których nowe konstrukcje zgodne będą z trendem downsizingu.

Inteligentne rozwiązania dla warsztatów

Samochody elektryczne, hybrydowe i napędzane poprzez ogniwa paliwowe wymagają specjalistycznego sprzętu do obsługi. Również temat warsztatów został poruszony podczas konferencji Mahle. Jak informuje Mahle, chcą oni stale rozwijać swoją działalność w zakresie wyposażenia i wsparcia warsztatów – jest to program Service Solutions. Najnowsze rozwiązania dotyczą kalibracji systemów wsparcia kierowcy, serwisu klimatyzacji, wymiany oleju przekładniowego oraz czyszczenia kabin pojazdów.

– Cały czas opracowujemy nowe dane dotyczące samochodów – czy dotyczy to serwisu klimatyzacji, serwisu skrzyni biegów, pomiaru spalin, czyszczenia kabiny czy kalibracji systemów wspomagania kierowcy. Pracujemy też nad nowymi urządzeniami mającymi ułatwić pracę mechanikom – powiedział Joachim Schneeweiss, kierownik działu Service Solutions.

Przykładem takiej nowości może być zaprezentowany podczas wystąpienia analizator czynnika chłodniczego ARCTICPRO przeznaczony do czynnika R134a oraz R1234yf. Do czyszczenia kabin przeznaczone jest w pełni automatyczne urządzenie OzonePRO, mogące znaleźć zastosowanie we wszystkich rodzajach pojazdów – od samochodów osobowych do autobusów. Mahle zaprezentowało także nowe gniazdo OBD ze specjalnymi zabezpieczeniami, dedykowane do pojazdów z grupy FCA – nosi ono nazwę TechPRO/CONNEX. Mahle stale rozwija także systemy ADAS – kalibratory systemów wspomagania kierowcy. W tym przypadku ciągle rozszerzane są ich bazy danych, aby w maksymalny sposób ułatwić pracę w warsztacie. Do nowości produktowych dołączył także licznik cząstek PMU 400.

Nowe trendy w filtracji

W tym aspekcie przedstawiciele Mahle po raz kolejny podkreślili znaczenie odpowiednio dostosowanych filtrów, zwłaszcza w samochodach napędzanych ogniwami paliwowymi. Firma ze Stuttgartu zauważa konieczność rozwijania innowacyjnych systemów filtrujących, które miałyby zapewnić wysoki poziom ochrony przed bakteriami i wirusami w pojazdach z napędem alternatywnym – ich zadaniem ma być oddzielanie szkodliwych gazów (np. dwutlenku siarki, tlenków azotu oraz amoniaku).

Obecnie w ofercie Mahle znajduje się ponad 300 referencji tego typu filtrów, a nowością są CleanLine i CleanLine +, dostępne w dwóch wariantach. Wariant jednostopniowy filtruje cząsteczki brudu i wodę w jednym kroku. Bardziej efektywny, dwustopniowy wariant filtruje w dwóch oddzielnych krokach: najpierw brud, a następnie wodę przez syntetyczną tkaninę. W ten sposób wrażliwe, nowoczesne układy wtryskowe są chronione przed uszkodzeniem.

Według Mahle duże znaczenie w produkcji części samochodowych do pojazdów przyszłości będzie miała integracja kilku funkcji w jednym elemencie. Firma ze Stuttgartu opracowała już pewne rozwiązanie – moduł zarządzający olejem, który łączy w sobie pompę, chłodnicę i element filtrujący.

– W przypadku tego modułu współpracowały ze sobą działy OE i Aftermarket. Rezultatem jest przyjazny w obsłudze i łatwo wymienny wkład filtrujący. Chłodzi, pompuje i filtruje, charakteryzując się przy tym niewielkimi rozmiarami. – tłumaczy Jens Knom, dyrektor działu produktów Mahle.

Nowe trendy zauważalne są także w produkcji automatycznych skrzyń biegów, które stale zwiększają swój udział w rynku. Ich popularność oscyluje obecnie w okolicach 40%, a co za tym idzie, konieczność ich serwisowania także jest coraz większa. Również w tym względzie Mahle chce mieć swój udział, produkując całą gamę filtrów do elementów przekładniowych.

Podsumowanie

Z planów przedstawionych przez Mahle jasno wynika, że rozwój motoryzacji dostrzegają oni w elektromobilności i zwiększającej się liczbie samochodów z napędem alternatywnym. Nie oznacza to jednak, że zamierzają zaprzestać wsparcia dla pojazdów wyposażonych w silniki spalinowe. Na przestrzeni następnych kilkunastu lat ważnymi zagadnieniami dla Mahle będzie układ termiczny w tym klimatyzacja, filtracja oraz techniczne i sprzętowe wsparcie warsztatów. W ich ofercie pojawiają się nowe produkty, zapowiedziane są także kolejne premiery. Mimo trudów związanych z pandemią Mahle nie pozostaje w tyle, podkreślając, że postęp motoryzacji jest także bardzo dużą szansą na rozwój warsztatów niezależnych.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!