Międzynarodowy finał konkursu Young Car Mechanic 2019 – relacja

, 28 maja 2019, 14:10

Konkurs Young Car Mechanic po raz kolejny rośnie w siłę. W tym roku w międzynarodowym finale wzięło udział 21 uczniów z 7 państw. Najlepszym młodym mechanikiem w trzeciej edycji konkursu został Eren Osman z Bułgarii, natomiast nasz ubiegłoroczny zwycięzca Bartosz Januszewski zameldował się na trzecim miejscu.

Młodzi adepci mechaniki musieli zmierzyć się z zadaniami przygotowanymi przez partnerów konkursu. Przedstawiciele każdej z tych firm zaaranżowali dla uczestników awarie i usterki, które musieli zdiagnozować i wyeliminować w określonym przedziale czasu. Miało to na celu zweryfikowanie posiadanej przez młodych finalistów wiedzy i ich umiejętności. Zmagania zostały rozłożone na dwa dni. W sobotę, 25 maja, uczestnicy zmagali się z pięcioma konkurencjami przygotowanymi przez firmy Elring, ZF Aftermarket, Bosch, Varta i Hella.

W niedzielę, 26 maja, wszyscy uczestnicy musieli wykonać przegląd w samochodzie Peugeot Partner. Zadanie polegało na przejściu wszystkich procedur podczas przyjmowania samochodu do serwisu oraz przeprowadzeniu diagnostyki komputerowej.

Również w tym dniu, dla zwiększenia poziomu zawodów, dołączyła firma MotoRemo, której przedstawiciele podczas przeprowadzania przeglądu technicznego samochodów, przekazywali wiedzę techniczną na temat pracy układu turbodoładowania oraz diagnostyki turbosprężarki.

Opis stanowisk:

  • Elring – na tym stanowisku uczestnicy wymieniali uszczelniacz silnika. Do wykonania tej konkurencji wymagana była odpowiednia wiedza techniczna oraz narzędzie, żeby zamontować uszczelniacz w prawidłowy sposób. Silniki wykorzystane do tego zadania są z grupy Volkswagena.
  • ZF Aftermarket – zadanie na stanowisku ZF wykorzystywało hydrauliczno-elektryczne mechanizmy układu kierowniczego i polegało na zdiagnozowaniu usterki, wymianie wadliwych elementów, zaprogramowaniu układu.
  • Bosch – konkurencja była ukierunkowana na prawidłową wymianę i obsługę układu hamulcowego w Volkswagenie Golfie VII generacji, w którym układ hamulcowy posiadał kierunkowe klocki. Zawodnik otrzymywał najwyższą notę w przypadku trzymania się prawidłowej procedury producenta.
  • Varta – uczestnicy mieli za zadanie wymianę akumulatora w samochodzie z systemem start-stop oraz adaptację systemu po jego wymianie.
  • Hella – na tym stanowisku zawodnicy musieli dokonać kalibracji świateł w technologii LEDowej. Do kalibracji służyło urządzenie marki Hella Gutmann Solutions. Uczestnicy mieli do dyspozycji także tester diagnostyczny mega macs 77.

Gościnnie stanowisko prezentacyjne przedstawiła firma Meyle, na którym uczestnicy wymieniali silentblocki (tuleje) w wahaczu. Było to zadanie niepunktowane, w którym dostawca przekazywał swoją wiedzę techniczną.

Krzysztof Pawlak: Jak zawodnicy radzili sobie z Waszą konkurencją?

– W tym roku mieliśmy pełen przekrój poziomu zawodników. Tych którzy zdobyli niemalże maksymalną liczbę punktów aż po tych najmniej przygotowanych. Tym zadaniem niewątpliwie przeszliśmy przez pełen przekrój punktacji. Jedni radzili sobie lepiej z elektroniką, drudzy z częścią mechaniczno-hydrauliczną – mówi Grzegorz Fedorowicz, przedstawiciel firmy ZF Aftermarket.

– Zadanie ZF było wykonywane na modelu układu elektrohydraulicznego wspomagania kierownicy, bazującym na częściach z samochodu Volkswagen Polo. Zadanie polegało na usunięciu usterek, które zostały do tego układu wprowadzone. Były to usterki uszkodzonego czujnika skrętu i wiązki. W części mechanicznej wymagane było uzupełnienie stanu oleju oraz odpowietrzenie układu. Ostatecznie uczestnicy mieli podać parametry pracy naprawionego układu kierowniczego – dodaje Grzegorz Fedorowicz.

– Zadanie na stanowisku Elringa polegało na wymianie uszczelniacza z obudową od strony skrzyni biegów, w silniku z grupy Volkswagena. Do obudowy zamocowany był dodatkowo czujnik, dlatego naprawa wymagała zastosowania specjalistycznych narzędzi. Uczestnicy w większości przypadków potrafili sobie z tym zadaniem poradzić. Mogę powiedzieć, że dla zawodników było to zadanie nie tyle trudne, co z pewnością pouczające – mówi Korneliusz Kąkol, przedstawiciel firmy Elring.

Zwycięzcy międzynarodowego konkursu Young Car Mechanic 2019:

  1. miejsce: Eren Osman
  2. miejsce: Lukas Karlis Siksnis
  3. miejsce: Bartłomiej Januszewski

Pełna lista zawodników wraz z punktacją:

Zawodnik Kraj Konkurencja Bosch Konkurencja Hella/Varta Konkurencja ZF Konkurencja Elring Punktacja z zadań Punktacja ogólna
1 Eren Osman Bułgaria 43 31 38 46 50 208
2 Lukas Karlis Siksnis Litwa 43 40 36 41 43,5 203,5
3 Bartłomiej Januszewski Polska 16 34 46 50 49,5 195,5
4 Lauri Hobelaid Estonia 43 45 21 50 35,5 194,5
5 Daniel Vasvari Węgry 40 36 32 44 41,5 193,5
6 Lukas Makselis Litwa 33 38 27 45 43 186
7 Kaarel Talistu Estonia 43 35 30 43 34 185
8 Paweł Smolaga Polska 40 37 26 47 31 181
9 Tonu Algre Estonia 25 37 33 50 34,5 179,5
10 Nikolay Petalarev Bułgaria 15 33 37 45 45,5 175,5
11 Raivis Veiksans Łotwa 30 40 15 50 36,5 171,5
12 Kristian Aleksandrov Bułgaria 34 34 18 47 35,5 168,5
13 Jonas Purkuns Litwa 23 40 39 41 25 168
14 Balazs Nemes Węgry 43 36 24 20 38,5 161,5
15 Laszló Nagy Węgry 15 27 19 42 47 150
16 Rolands Garins Łotwa 15 33,75 20 35 32,5 136,25
17 Ervins Marcinkevics Łotwa 8 36 15,5 40 34,5 134
18 Rostyslav Andrushchenko Ukraina 30 27 10 20 37 124
19 Mateusz Janowski Polska 16 20,75 16,5 29 33,5 115,75
20 Viktor Mialuk Ukraina 15 21,75 22 28 20 106,75
21 Nazarii Kutsyk Ukraina 15 27,25 6 22 23 93,25

 

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!