Bridgestone wprowadził na rynek nową oponę całoroczną – Weather Control A005. Nowe ogumienie japońskiej marki zostało skonstruowane z naciskiem na deszczowe warunki pogodowe, co miałem okazję sprawdzić podczas zorganizowanego testu na torze w Modlinie.
Próba nr. 1 – test łosia
Sprawdzanie opony Weather Control A005 rozpoczęliśmy na specjalnie przygotowanym torze z systemem nawadniania nawierzchni, który symulował jazdę w deszczu. Pierwszą próbą był tzw. “test łosia” czyli jazda między pachołkami z możliwie najwyższą prędkością. Nowa opona Bridgestone była porównywana z tej samej klasy odpowiednikiem marki Michelin CrossClimate+.
Zadanie polegało na przejechaniu tej trasy w dwóch takich samych Volkswagenach Golfach z różnymi kompletami opon, by na własnej skórze ocenić zachowanie pojazdu podczas jazdy na mokrym asfalcie. Uczestnicy wydarzenia rozpędzali samochód do prędkości około 45 km/h, wjeżdżając na płytę poślizgową z ustawionymi pachołkami.
Próba nr. 2 – hamowanie awaryjne
Drugi test polegał na rozpędzeniu pojazdu do 80 km/h i rozpoczęciu awaryjnego hamowania po wjechaniu na płytę poślizgową, na której końcu została ustawiona przeszkoda. Samochód przy tej prędkości zatrzymywał się po przejechaniu około 50 metrów. Wszystko było uzależnione od czasu reakcji kierowcy i siły jaką włożył w naciśnięcie pedału hamulca.
Próba nr. 3 – jazda po okręgu
Ostatnie zadanie na płycie poślizgowej polegało na przejechaniu pięciu okrążeń po wyznaczonym okręgu. Uczestnicy wydarzenia mieli pokonać ten dystans samochodami testowymi jak najszybciej, bez zjeżdżania z toru jazdy. Średnia prędkość na granicy przyczepności oscylowała w granicach 45 km/h. Tak samo jak w poprzednich próbach, wykonywano te testy dwukrotnie z podobnymi pojazdami wyposażonymi w dwa różne komplety opon.
Podsumowanie testu
Opony Bridgestone Weather Control A005 zostały skonstruowane z wykorzystaniem technologii mieszanki NanoPro-Tech z wysoką zawartością krzemionki. Opona została stworzona z myślą o jeździe w deszczowych warunkach. Wykazuje się dobrą odpornością na zjawisko aquaplanningu, co również potwierdzają testy przeprowadzone przez niemiecki TÜV SÜD. Subiektywnie mogę powiedzieć, że samochód dawał dobre poczucie kontroli podczas pokonywania zakrętów zarówno na mokrej jak i suchej nawierzchni.
Niestety ładna, jesienna aura nie pozwoliła sprawdzić zachowania tego modelu opon w warunkach zimowych. Potwierdzeniem jakości może być natomiast otrzymany certyfikat 3 Peak Mountain Snow Flake (3PMSF), czyli symbol trzech szczytów górskich i płatka śniegu.
Dostępność
Opona Weather Control A005 jest dostępna dla klientów od maja tego roku w 68 rozmiarach dla felg od 15 do 20 cali. Oznacza to, że do swoich samochodów mogą ją założyć użytkownicy 94% aut osobowych i SUV-ów dostępnych obecnie na rynku. Więcej rozmiarów zostanie udostępnionych w 2019 roku.
W listopadzie 2018 roku, Bridgestone wprowadzi także cztery rozmiary dla niewielkich vanów, które będą wyposażone w technologię Drive Guard, pozwalającą kierowcy na kontynuowanie jazdy po przebiciu opony.
Czy opony całoroczne mogą skutecznie zastąpić standardowy zestaw zima/lato? Podzielcie się opinią w komentarzach.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
greg, 14 grudnia 2018, 14:33 10 0
Sądzę, że bardzo dobra opona całoroczna będzie lepsza od kiepskiej zimowej i letniej
Odpowiedz
mr x & mr y, 14 grudnia 2018, 14:47 5 -1
... a na pewno od chińczyka.
Odpowiedz
tadeo, 28 grudnia 2018, 21:47 4 0
nieważne od kogo, byle była dobra, kiedyś jeździło się na całorocznych a zimy były prawdziwe a nie takie bzdury jak teraz i wszyscy jakoś dojechali do celu...
teraz niestety debilizm za kierownica siedzi i myśli, ze wszystkie systemy w aucie jakie sa, same pojada.... ech...
Odpowiedz