Wymiana filtra kabinowego to czynność, wykonywana mniej więcej raz do roku. Często pokrywa się to w czasie z koniecznością wymiany oleju silnikowego, filtrów oleju i powietrza. Jest to czynność oczywista dla wszystkich mechaników samochodowych, ale wciąż nie zawsze zrozumiała dla klientów warsztatów.
Warto uświadamiać swoich klientów o konieczności wymiany filtra kabinowego, na przykład przy okazji wspomnianych wyżej napraw serwisowych. Przynosi to obopólne korzyści dla każdej ze stron. Dla warsztatów to kolejna szansa na dodatkowy zarobek i zwiększenie zysku. Dla klienta to pewność, że jego samochód będzie w pełni sprawny po corocznym serwisie i kompletnie przygotowany do jazdy.
W zależności od modelu samochodu i miejsca jego ulokowania wymiana filtra trwa od kilku do kilkudziesięciu minut, w związku z tym może to być zadanie z kategorii “łatwego i szybkiego dochodu”. Zdarza się jednak, że producent aut ulokował filtr kabinowy w trudno dostępnym miejscu, a do jego wymiany potrzeba specjalnych narzędzi i więcej czasu – tym samym znowu wpływa na zwiększenie zysków warsztatu poprzez naliczenie kolejnej roboczogodziny.
Istotne jest także to, aby ustalić z właścicielem samochodu, czy zgadza się na wymianę filtra. W przypadku kiedy dokonamy takiej naprawy bez jego wiedzy, może on odmówić zapłaty za wykonanie usługi, na którą nie wyraził zgody. Ważne jest również, aby wziąć pod uwagę zdanie właścicieli samochodów i przedstawić im różne opcje do wyboru – zarówno tańszych filtrów o prostszej papierowej budowie, jak również tych wzmocnionych wkładem węglowym i zapewniających lepszą filtrację pyłów, szkodliwych gazów, grzybów i wszelkich alergenów. Klient musi mieć wybór, czy zechce zainwestować w filtr droższy, czy zdecyduje się na tańszy. Oferta filtrów kabinowych na rynku części motoryzacyjnych jest obecnie bardzo szeroka, więc na pewno każdy znajdzie coś odpowiedniego dla swojego auta, jednak zadanie uświadomienia klienta na temat korzyści kupna lepszej części zamiennej leży całkowicie po stronie mechanika.
Jeśli klient nie zdecyduje się na zamontowanie nowej części warto zaproponować mu sprawdzenie i przeczyszczenie starego filtra kabinowego. Ma to szczególne znaczenie, jeśli samochód pokonuje duże odległości na drogach szutrowych lub w miejscach o dużym zanieczyszczeniu powietrza. Kiedy mechanik zaprezentuje właścicielowi stan zużytej części, wówczas może zmieni on zdanie co do konieczności wymiany na nowy filtr.
Właściciele samochodów zauważają problem z niewłaściwie działającym filtrem kabinowym dopiero wówczas, gdy mają kłopot z odparowaniem szyb i wydajnością całego układu wentylacyjnego, we wnętrzu ich samochodów pojawia się smród i zapach stęchlizny spowodowany rozkładaniem się na filtrze drobnoustrojów i działalnością bakterii. Duża część kierowców uważa, że filtr przeciwpyłkowy i jego wymiana ma duże znaczenie tylko w przypadku osób cierpiących na astmę lub mających alergię. Jest to oczywiście nieprawda, ponieważ zapchany filtr przepuszcza wiele szkodliwych substancji (na przykład gazy pochodzące ze spalin samochodowych), powodując bóle głowy i przyspieszając zmęczenie nawet zdrowych osób znajdujących się w pojeździe z niesprawnym filtrem. Dlatego właśnie powinno się zwracać uwagę na konieczność zmiany i konserwacji filtrów kabinowych.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
CIOPER, 10 maja 2018, 22:36 3 0
NIGDY NIE ZAPROPONUJE KLIENTOWI CZYSZCZENIA FILTRA KABINOWEGO ,BO NIBY JAK MAM TO ZROBIĆ. PORONIONY POMYSŁ.UŚWIADAMIAM TYLKO CZYM ODDYCHA Z BRUDNYM FILTREM
Odpowiedz