Profesjonalne oklejanie samochodów folią 3M – wywiad

, 10 maja 2018, 11:04

Car wrapping, czyli oklejanie samochodów specjalistyczną folią, jest obecnie bardzo popularnym trendem. Dzięki niemu w szybki i bezpieczny sposób można zmienić wygląd samochodu, a zabieg ten można powtarzać nieskończoną ilość razy. O technicznych aspektach tego procesu rozmawiamy z Rafałem Żmudą, certyfikowanym trenerem 3M z The Wrap Center.

Agnieszka Wraga- Marciniak: Czym różni się specjalna folia do oklejania samochodów od zwykłej folii samoprzylepnej, którą można kupić na przykład w supermarkecie?

Rafał Żmuda: Zwykła folia samoprzylepna, którą można kupić przykładowo we wspomnianym supermarkecie ma zupełnie inne przeznaczenie – zazwyczaj służy do dekoracji wnętrz czy oklejania płaskich powierzchni. Oklejanie samochodów takimi foliami niesie ryzyko odklejania się czy uszkodzenia lakieru, a finalny efekt wizualny może nas bardzo rozczarować.

Jeżeli decydujemy się okleić swój samochód, powinniśmy wybrać odpowiedni materiał. Firma 3M jako producent folii oferuje szeroki wachlarz produktów, dzięki którym klient może całkowicie odmienić wygląd samochodu. Sztandarowymi produktami są tutaj folie 3M™ serii 1080 i 1380 – przeznaczone do całkowitej zmiany koloru pojazdu, które sprawdzą się także przy wszelkich stylizacjach elementów auta. Doskonałe możliwości dają także serie 3M™ IJ180mC, 3M™ Envision™ 480mC, czy odblaskowa folia IJ780mC, folie przeznaczone do zadruku dowolnie zaprojektowanej grafiki. Nawiasem mówiąc, najnowsze generacje folii do zadruku pozwalają na aplikacje nawet na tak skomplikowanych powierzchniach jak tynk strukturalny, czy cegła.

Z czego wykonana jest folia 3M?

Wszystkie produkty są foliami winylowymi, podwójnie wylewanymi, o różnych stopniach rozciągliwości. Folie dedykowane do car wrappingu (seria 1080 i 1380), oferowane przez firmę 3M, mają możliwość rozciągnięcia z pełnym zachowaniem koloru i właściwości nawet do 50% procent (seria 1380). Jest to bardzo ważne, jeżeli oklejamy obłe kształty np. zderzak czy lusterko. Folie te nie wymagają stosowania żadnych warstw ochronnych i są produkowane w szerokości 152 cm, dzięki czemu możemy okleić samochód bez jakichkolwiek łączeń folii. Zaletą folii 3M dedykowanych do zmiany koloru pojazdu bądź jego stylizacji są zastosowane technologie – 3M™ Controltac i 3M™ Comply.

W skrócie, 3M™ Controltac to mikrokulki szklane znajdujące się w kleju, które ułatwiają układanie i przesuwanie folii na powierzchni oklejanego elementu w celu pozycjonowania folii. Technologia 3M™ micro Comply to tzw. mikrokanaliki. Dzięki temu rozwiązaniu folia z dużą łatwością przylega do oklejanej powierzchni, ponieważ za pomocą mikrokanalików powietrze znajdujące się między folią a powierzchnią oklejaną odprowadzane jest spod folii. W efekcie nie robią się m.in. powietrzne pęcherze pod folią.

Jak szeroką gamą kolorystyczną i strukturalną folii dysponujecie? W jakiej formie można kupić folię 3M – czy są to arkusze, metry, rolki?

Gama kolorystyczna serii 1080 i 1380 jest obecnie bardzo bogata nie tylko w oryginalne kolory (ponad 120), lecz także struktury. Kilka lat temu ogromną popularnością cieszyła się folia o strukturze carbon. Obecnie mamy absolutną nowość – strukturę „plastra miodu”, czy folię przypominającą płótno. Możemy także zastosować laminaty serii 8900, aby nadać fakturę 3D dowolnemu kolorowi folii (np. szczotkowana stal).

Folie 3M przeznaczone do zmiany koloru samochodu obecnie można zakupić „na metry”, co oznacza, że nie ma potrzeby zakupu całej rolki jednego koloru. Taka rolka to aż 25 mb, podczas gdy na zmianę koloru auta przeciętnie potrzebujemy jedynie 18 mb. Jest to ekonomiczne rozwiązanie, szczególnie jeżeli mamy wykonać stylizację tylko wybranych przez klienta elementów auta.

Jak wygląda techniczne przygotowanie pojazdu do aplikacji folii? – krok po kroku

Zanim przystąpimy do przygotowywania pojazdu przed aplikacją folii, sporządzamy protokół przyjęcia pojazdu na taką usługę. Robimy to razem z właścicielem pojazdu, szukając ewentualnych niedoskonałości lakieru np. rys, ubytków czy rdzy. Na protokole zapisujemy również szczegóły wykonania usługi m.in. kolor folii czy proponowany czas realizacji.

Z praktycznych działań dotyczących przygotowania pojazdu postępujemy według następującego schematu:

  • wstępne mycie pojazdu – zwykła woda z detergentem, bez jakichkolwiek środków nabłyszczających;
  • osuszenie pojazdu – pomocne są produkty z microfibry oraz sprężone powietrze, które w łatwy sposób pomoże nam osuszyć pojazd w miejscach bardzo niedostępnych, takich jak szczeliny, uszczelki, ranty drzwi;
  • demontaż elementów pojazdu, które będą nam stały na przeszkodzie w aplikacji folii, a są to przede wszystkim: klamki, relingi dachowe, reflektory, emblematy, antena i zderzaki;
  • dalsze oczyszczanie powierzchni przy użyciu produktu 3M™ Surface Preparation System, który usuwa wszelkie zanieczyszczenia bitumiczne;
  • odtłuszczanie – używamy w tym celu roztworu sporządzonego z wody i alkoholu izopropylowego w skrócie IPA. Zachowujemy proporcję 70% IPA i 30% wody;
  • ponownie upewniamy się, używając jedynie sprężonego powietrza, że wszystkie elementy pojazdu są bardzo dokładnie osuszone. Jakakolwiek pozostawiona wilgoć spowoduje, że folia się odklei.

Czy można używać folii na starszych samochodach, gdzie w niektórych miejscach pojawia się rdza, widoczne są rysy albo inne uszkodzenia?

W sytuacji, gdy mamy do czynienia z samochodem używanym, bardzo prawdopodobne jest, że powierzchnia lakieru może być mniej lub bardziej uszkodzona, czyli ma rysy, ubytki lakieru, a czasem nawet ogniska korozji metalu i jego wgniecenia. Niestety nie jesteśmy w stanie tych mankamentów zamaskować poprzez oklejenie folią. Wskazana jest więc wcześniejsza wizyta w punkcie świadczącym usługi polerowania lakieru, usuwania wgnieceń czy korozji nadwozia.

Jak finansowo wygląda oklejenie auta w porównaniu do lakierowania całej jego powierzchni?

Tradycyjny sposób zmiany koloru pojazdu to oczywiście lakierowanie, które jest nieodwracalnym procesem i – podobnie jak oklejanie – może kosztować od 3 do nawet 15 tys. złotych. Natomiast auto oklejone folią możemy w każdej chwili przywrócić do faktycznego koloru, nawet po kliku latach od aplikacji i to bez ryzyka uszczerbku na lakierze, o ile lakier był oryginalny. Auto oklejone folią zyskuje w porównaniu do lakierowania dodatkową ochronę fabrycznego lakieru – mamy pewność, że nie zniszczą go warunki atmosferyczne czy normalne ślady użytkowania i czyszczenia.

Co dzieje się w przypadku, kiedy na pojeździe pojawi się miejscowe uszkodzenie – możliwa jest wymiana tylko fragmentu folii, czy należy wymienić ją całą?

Wystarczająca jest wymiana tylko tego elementu pojazdu, na którym folia jest naruszona. Ważnym elementem jest tutaj czas, jaki upłynął od aplikacji folii do momentu, kiedy folia została uszkodzona np. podczas kolizji drogowej. Im ten czas jest dłuższy (dwa, trzy lata), tym większe możemy mieć obawy, że nowa folia będzie się nieznacznie różnić odcieniem. Podobnie jest w przypadku lakierowania uszkodzonego elementu, jest to normalny proces zużycia materiałów w czasie, głównie za sprawą promieniowania UV.

Zdarza się, że właścicielowi „znudzi się” nowy wygląd auta. Czy usunięcie folii jest bezproblemowe? Czy wiąże się to z koniecznością odświeżenia powłoki lakierniczej na całym samochodzie?

Demontaż folii nie niesie ze sobą żadnego ryzyka uszczerbku lakieru, jeżeli oczywiście lakier jest oryginalny. Przy elementach po korektach lakierniczych zawsze należy zachować szczególną ostrożność, gdyż istnieje pewne ryzyko uszkodzenia. Usuwając folię 3M, którąkolwiek przeznaczoną do car wrappingu, nie musimy wykonywać żadnych zabiegów w celu odświeżenia powłoki lakierniczej. Są to folie, które bardzo łatwo się demontuje, po wcześniejszym ich podgrzaniu. Klej użyty w foliach 3M jest całkowicie usuwalny razem z folią. Możemy jedynie wykonać standardowe mycie samochodu.

Jaki był najbardziej nietypowy wzór folii, którą wyprodukowało 3M?

Mam to szczęście, że co roku biorę udział w międzynarodowych targach motoryzacyjnych SEMA SHOW w Las Vegas, gdzie ma miejsce premiera nowych kolorów folii. W zeszłym roku były to głównie folie o niezwykłych teksturach np. folia 3M 1080: Matrix Black czy Shadow Black. Niesłabnącą popularnością cieszy się do dziś, zaprezentowana podczas SEMA 2018, folia 3M 1080 Gloss Flip Psychedelic. Klienci na całym świecie docenili jej możliwości zmiany odcienia w zależności od pogody – w pochmurny dzień jest szara, natomiast wystarczy promień słońca, aby zmieniła się diametralnie i na samochodzie zabłysnęła całą paletą mieniących się barw. Wyróżniały się również kolory serii 3M™ 1080: Satin Key West, Gloss Galaxy Black. Bardzo trudno określić najbardziej nietypowy wzór, bo do wyboru mamy ponad 120 kolorów!

Czy 3M organizuje szkolenia dla osób chcących zająć się car wrappingiem profesjonalnie? Jeśli tak, to jak wyglądają zajęcia?

Oczywiście, 3M prowadzi szkolenia z zakresu oklejania foliami. W 2016 roku powstało Centrum Szkoleniowo-Egzaminacyjnego firmy 3M, czyli „The Wrap Center”. Jest to jedyne takie miejsce w Polsce, a nawet jedyne w Europie Środkowo-Wschodniej. Oferta szkoleń jest bogata ze względu na tematykę, stopień zaawansowania i formę szkoleń.

W „The Wrap Center” prowadzimy szkolenia i egzaminy nie tylko z zakresu car wrappingu na różnych stopniach zaawansowania. Mamy szkolenia z aplikacji folii graficznych na różnych powierzchniach typu ściany, podłogi i tynki o zróżnicowanej strukturze, szkolenia z aplikacji folii ochronnych na lakier samochodu, szkolenia z bezinwazyjnych metod przyciemniania szyb samochodowych, szkolenia z aplikacji folii okiennych w budynkach. Nowością w 2018 roku są szkolenia w „The Wrap Center” z aplikacji folii architektonicznych 3M™ DI-NOC™. Do każdego szkolenia jesteśmy przygotowani, oferując wiedzę i umiejętności, ale też odpowiednie makiety, czyli elementy do ćwiczeń praktycznych. Są to m.in. samochody o specjalnych kształtach nadwozia czy, nawet w przypadku laminatów architektonicznych, drzwi od windy.

Każdy temat szkolenia można przejść od poziomu podstawowego aż po zaawansowany, a następnie przejść do ostatniego etapu, jakim jest egzamin oceniany według ustalonej przez firmę 3M międzynarodowej punktacji. Czas trwania szkoleń jest uzależniony od jego tematy i poziomu zaawansowania w oklejaniu grupy uczestników. Jest to od jednego do pięciu dni.

Co daje ukończenie Waszego kursu?

Ukończenie kursów certyfikujących, czyli zakończonych wynikiem pozytywnym (powyżej 80 proc.), daje uczestnikowi nie tylko potwierdzenie jego wysokich umiejętności, lecz także ma wymierny skutek w postaci wpisu do globalnej bazy danych certyfikowanych aplikatorów. To z kolei otwiera przed nim nowe możliwości rozwoju, na przykład poprzez uczestniczenie w międzynarodowych przetargach. Świadomość branży oklejania samochodów (car wrap) wśród klientów przyjeżdżających okleić swój samochód jest coraz większa – wiedzą, co oznaczają certyfikaty 3M. Najbardziej rozpoznawalny jest 3M™ Endorsed Installer, który dotyczy właśnie zmiany koloru pojazdu. Egzaminy nie należą do łatwych, jednak dla doświadczonego aplikatora są normalną drogą rozwoju, dają prestiż i uznanie w oczach klienta oraz branży car wrap.

Obecnie „The Wrap Center” to jedyne miejsce w Polsce, gdzie można zdawać egzaminy honorowane na całym świecie, czyli 3M™ Endorsed Installer (z aplikacji folii do zmiany koloru), 3M™ Preferred Graphics Installer (z aplikacji folii graficznych na różnych powierzchniach m.in. autach, podłogach i tynkach), 3M™ Endorsed Architectural Graphics Installer (z aplikacji folii architektonicznych), 3M™ Endorsed Knifeless Tape Installer (z aplikacji folii z wykorzystaniem specjalnych tasiemek do jej cięcia, bez użycia ostrza). Być może jeszcze w 2018 roku poszerzymy ten zakres o egzamin z aplikacji folii okiennych.

Komentarze

Brak komentarzy