Mandat za brak DPF nawet 10 razy wyższy!

Agnieszka Wraga-Marciniak, 5 marca 2018, 14:43

Walka ze smogiem w polskich miastach ciągle trwa. Posłowie prześcigają się jednak w nowych pomysłach i tym razem jeden z nich ma dotyczyć filtrów DPF.

 

Filtr DPF, czyli filtr cząstek stałych, ma za zadanie oczyszczać gazy spalinowe z cząstek sadzy i popiołu. Zgodnie z założeniami zanieczyszczenia te powinny osadzać się na porowatych ściankach filtra, a wydajność DPF miałaby pozwalać na zatrzymywanie około 85% wszystkich zanieczyszczeń. Bez zastosowania filtra cząstek stałych pojazdy z silnikiem Diesla nie spełniają normy emisji spalin EURO 4 i osiągają jedynie normę EURO 3. Diesle są szczególnie trujące, ponieważ powodują wydzielanie spalin z substancjami wyjątkowo rakotwórczymi i bardziej szkodliwymi niż w przypadku samochodów z silnikami benzynowymi.

W Polsce bardzo popularne jest usuwanie DPF, mimo iż jest to nielegalne. Zgodnie z prawem samochód bez filtra cząstek stałych nie powinien być dopuszczony do ruchu, jednak wykroczenie to nie jest odpowiednio ścigane, a kary nie odstraszają od kontynuowania tego procederu – obecnie mandat za brak DPF wynosi 500 zł, więc z prostych obliczeń wynika, że bardziej „opłaca się” kilka razy zapłacić grzywnę, niż wymienić filtr na nowy. Dla porównania – w Niemczech za usunięcie filtra DPF kierowcy grozi kara 1000 euro, natomiast w Austrii – 3500 euro.

Plany Nowoczesnej
Według pomysłodawców projektu pogorszenie jakości powietrza w Polsce ma związek z pojawieniem się na polskich drogach bardzo dużej ilości używanych samochodów z Europy Zachodniej, które wyposażone są w zużyty filtr cząstek stałych. W porównaniu do cen tych aut wymiana DPF jest całkowicie nieopłacalna i niejednokrotnie może przewyższyć wartość samochodu.

Projekt Nowoczesnej przewiduje wprowadzenie surowszych kar za usuwanie filtrów cząstek stałych – zgodnie z założeniami właścicielowi lub prowadzącemu samochód niespełniający norm emisji spalin będzie groził mandat w wysokości 5000 zł. Takiej samej kary mogą się spodziewać właściciele warsztatów samochodowych, w których usuwane są filtry DPF lub świadczone są inne modyfikacje mające na celu naruszenie norm emisji spalin. Dodatkowo projekt ten zakłada obowiązek usunięcia z drogi na koszt właściciela wadliwego samochodu.

Niedawno pisaliśmy o pomyśle wprowadzenia w miastach obowiązkowych kontroli spalin samochodowych, co oznaczałoby, że policjanci zostaliby wyposażeni w dymomierze i analizatory. Teraz dodatkowo mogliby nakładać bardzo wysokie mandaty na kierowców, których pojazdy nie spełniałyby norm określonych w prawie. Jak powszechnie wiadomo, to jednak nie samochody i ruch uliczny są głównymi winowajcami smogu. Oczywiście, dokładają one swoje „grosze” do stanu polskiego powietrza, ale największy problem dotyczy przede wszystkim stanu pieców, które ogrzewają domy. Różnica jest tylko taka, że polski rząd planuje dofinansowania dla każdego, kto zdecyduje się na wymianę swojego pieca. Może zatem warto wyjść z inicjatywą, aby rząd rozważył również wsparcie dla wszystkich, którzy zmuszeni są wymienić filtr cząstek stałych w swoich samochodach?

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Bremas, 5 marca 2018, 18:05 74 -11

Co się uparli na samochody a autobusy a niskiej jakości wegiel

Odpowiedz

Goscc, 5 marca 2018, 18:25 125 -57

Nowoczesna ma gówno do gadania w tej Polsce nie maja szans się przebić w polityce PIS powinien ich zgładzić i wypierdzielić na zbity pysk

Odpowiedz

wert, 21 czerwca 2018, 11:48 1 0

hehehe jak ci cebulaku chcą przysolić za wyciety dpf to juz nagle pis jest cacy a opozycja be...hehehe...i juz ci niby łamanie demokracji nie przeszkadza.....oby ten przepis jak najszybciej wprowadzono bo ograniczy to ilośc parchów na ulicach...nie stac cie na nowy dpf to parcha na szrot i po temacie

Odpowiedz

Anonim, 5 marca 2018, 18:30 19 -20

Powinni karać producentów tych śmierdzieli A nie zwykłych ludzi po jaką cholerę dopuszczają sprzedaży tych samochodów

Odpowiedz

aTom, 6 marca 2018, 11:59 20 -1

Dopuszczają z DPFem. Kara ma być za usuwanie.

Odpowiedz

Longer1974, 5 marca 2018, 18:50 68 -117

Wystarczyłoby rzetelnie sprawdzić auto na badaniach technicznych , Żeby wyeliminować wszystkich trucicieli i oszustòw . Karać karać i jeszcze raz karać .

Odpowiedz

Florek, 6 marca 2018, 0:01 50 -9

Longer a ja bym ciebie ukarał za przewrócenie konia..?

Odpowiedz

Loki, 6 marca 2018, 14:26 14 -9

Jak nie stac cie na wymiane dpf to kup sobie rower

Odpowiedz

Disel, 6 marca 2018, 3:20 10 -6

Mondrala ?

Odpowiedz

Arek, 6 marca 2018, 4:06 11 -4

A kolega jest uczciwy w życiu? Kwintesencja uczciwości :-)

Odpowiedz

Romek, 6 marca 2018, 7:04 14 -2

Karać to innych a nie jego. Gdy dostanie jakąś karę to pewnie lament, że go w sąsiedniej wsi słychać

Odpowiedz

FIGO, 6 marca 2018, 6:03 16 -11

Longer ty to masz polot...... Masz bardzo "nowoczesne" i życiowe podejście do sedna sprawy.
Karać kara i jeszcze raz KARAĆ , ALE TAKIE PODEJŚCIE JAK TWOJE!!! Uważam , że trzeba edukowacz , uczyć i pomagać w rozwiązywaniu problemu. Inne kraje już od dawien dawna odeszły od Węgla, głównego zabujcę , ciepłownictwo tak czadzi że okna strach otwierać . A na wsi , jeden smog z węgla....

Odpowiedz

Rambo, 6 marca 2018, 19:58 5 -6

A co ma powiedzieć ten człowiek którego nie stać na wymianę filtra?

Odpowiedz

Bambo, 8 marca 2018, 12:30 6 -2

Niech sobie kupi taki samochód który bedzie w stanie utrzymać finansowo. Jak mu turbina padnie to też "wytnie"??

Odpowiedz

mirek, 9 marca 2018, 15:05 4 -1

nie ma przymusu kupowania auta na eksploatację którego Cię nie stać...

Odpowiedz

Taptsl, 15 marca 2018, 9:31 1 0

Idąc tokiem twojego i niektórych rozumowania, nie ma przymusu grzania skoro Cie nie stać na piec i dobrej jakości paliwa.... To jest złożony problem i karanie tylko kierowcy jest drenowaniem kierowców, skoro dopłaty będą do pieca niech będą i do dpf, niech państwo dołoży 40% i większość zapewne wymieni.

Odpowiedz

Ll 04, 6 czerwca 2018, 7:04 1 0

Nie kupować takiego auta.

Odpowiedz

Pawel, 5 marca 2018, 19:04 43 -134

Kasować wszystkie diesle. Zostawić tylko maszyny rolnicze, bo do tego celu nadają się te silniki.

Odpowiedz

Bartezz, 5 marca 2018, 19:08 129 -19

Ciebie skasować na pierwszym miejscu

Odpowiedz

Anonim, 5 marca 2018, 19:22 51 -12

Popieram

Odpowiedz

Diselek, 5 marca 2018, 21:06 32 -9

Do pluga mule

Odpowiedz

yyty, 5 marca 2018, 21:27 18 -5

baran pieprzy głupoty.g

Odpowiedz

Duhduh, 5 marca 2018, 23:52 25 -25

Hehehe, mam 200 konna beemke w dwu litrowym dieslu. Uwierz, benzyniaki na światłach wysiadają, hehehe.

Odpowiedz

Vw Cc, 6 marca 2018, 1:07 33 -9

I osiol za kierownica tej twojej bmw😂😂

Odpowiedz

Kroff, 6 marca 2018, 8:08 13 -2

Czyli wyżyłowany silnik na maxa + chip. I czym ty się chwalisz ? Taką słabizną ?
Mocne motory zaczynają się od 3.0 litrów i V6, a ty tu z 2 litrową, wyżyłowaną słabizną wyskakujesz

Odpowiedz

Audi 😈, 6 marca 2018, 13:19 1 -4

Wyżyłowany ? Ja posiadam u siebie w audi 2.0 litra diesel modyfikacje turbo gtb 2060 vkrl hybryda od 3.5 l mercedesa map sensor 4 bar downpipe 2.7 cala 240 kucy siedzi ;)

Odpowiedz

Kuki, 6 marca 2018, 2:10 16 -1

Jeszcze trochę i będziemy chodzić pieszo

Odpowiedz

Disel, 6 marca 2018, 3:21 13 -2

Do tego doidzie.

Odpowiedz

Rasti, 6 marca 2018, 8:48 24 -1

Lemingu takimi jak ty łatwo sterować. Kiedyś jak większość ludzi jeździła benzynowymi autami to było bee. Zaczeli nas przekonywać do diesli i po kilkunastu latach diesel zdominował rynek. Teraz znowu przestawiają rynek na benzynowe a gdy już większość bedzie takie miała stwierdzą że to nie jest eko i przyjdzie moda na hybrydy lub elektryki. Chodzi o to by cały czas kupować kupować i kupować.

Odpowiedz

Ij22, 6 marca 2018, 9:22 4 -13

Diżel w osobówce to jak wół przy karcie

Odpowiedz

Rowerzysta, 6 marca 2018, 11:27 3 -8

Dizle to smierdziuchy, już po stokroć wolę samochody zasilane LPG, przynajmniej oszczędność idzie w parze z ekologią, a właściciele dizli to tacy szpanerzy rodem ...., bo właśnie skąd? Chciałem napisać że daj, ale nie mogę obrazić mieszkańców wsi. Właściciel dizla (bez DPF-a), to taki model chytruski.

Odpowiedz

Alina, 5 marca 2018, 19:28 22 -45

Światowa Organizacja Zdrowia uznała spaliny oleju napędowego za równie szkodliwe dla zdrowia ludzi, co azbest, arsen czy gaz musztardowy i zakwalifikowała do najwyższej kategorii substancji rakotwórczych. Wedle ekspertów spaliny z silników diesla są bezpośrednią przyczyną nowotworu płuc. Dlatego coraz więcej miast decyduje się zakazać wjazdu dla samochodów z takim napędem. Takie restrykcje zapowiedziały, m.in. Oslo, Paryż, Madryt czy Ateny.

Odpowiedz

Srogi Luśnia, 5 marca 2018, 19:33 61 -6

No to pora zlikwidować wszystkie cięzarówki, lokomotywy spalinowe, agregaty awaryjne o czołgach nie wspominając, bo temu postępaki ochoczo przyklasną.

Odpowiedz

Anton, 5 marca 2018, 21:42 17 0

Podobno Stena Line będzie promy na gaz przerabiać tacy chcą być ekologiczni

Odpowiedz

Anonim, 6 marca 2018, 0:51 6 -2

Żegluga raczej opiera się o spalanie mazutu, a nie oleju napedowego.

Odpowiedz

Anton, 5 marca 2018, 21:40 30 -2

światowa organizacja zdrowia nie ma pojęcia ze w PL pali się w piecach opony, butelki plastikowe, meble i inne syfy które tam nigdy nie powinny trafić, spaliny samochodowe przy tym to nic, mój sąsiad jak odpali rano swojego sztimerka ( piec na węgiel i inne g**** to jak z Batorego taki dym idzie

Odpowiedz

Srogi Luśnia, 5 marca 2018, 19:29 35 -4

Pewnie Nowoczesna za usunięcie DPF najchętniej zaproponowałaby nawleczenie na pal gdyby nie to, że jest ono mało "nowoczesne"

Odpowiedz

Rychu, 5 marca 2018, 19:30 28 -1

Na razie nowoczesna niema nic do powiedzenia . Wziąć się za autobusy i samochody ciężarowe gdzie zamiast adblu są emulatory

Odpowiedz

Mirek, 5 marca 2018, 19:38 5 -25

W Niemczech juz z dieslami zrobili porządek.

Odpowiedz

Anonim, 6 marca 2018, 1:02 22 0

Bzdury piszesz. Naczytales się opowieści o polizei stojącym zaraz za granicą z dymomierzami pewnie i sprzedales diesla, co?
Fakt, łapią i badają, stare gruchoty na polskich blachach. A wiesz czemu? Bo jak cebula jedzie do reichu na robotę pasatem b4 w dizelku w 5 osób to kopci, bo wtryski leją drugie tyle co powinny w gary.
Możesz wierzyć lub nie czesto bywam w de, autem z wycietym dpf, egr, mało tego auto ma zrobiony program i było strojone i oczywiscie hamowanie, na dodatkowe ponad 25% mocy, co za tym idzie po "przydeptaniu" zostawia chmure.
Masz częściowo racje, zrobili porządek z dieslami, z tym starym złomem który więcej dymi jak jedzie. Przydałoby się u nas wyłapać też kamazy Jelcze i stary Januszy transportu i autobusy miejskie i im przebadać spaliny.

Odpowiedz

eee68768, 21 czerwca 2018, 11:54 0 0

hehe wcześniej czy później przywala ci tam spory mandat to sprzedasz tego naczipowanego trupa i go zapłacisz hehehe mądrala.....se chmure dymu mongole do chaupy puszczaj cebulaku a nie w powetrze

Odpowiedz

Edward., 5 marca 2018, 19:47 11 -47

Nie rozumiem ludzi którzy kupują osobowki z silnikami diesla, a szczególnie małe samochody.

Odpowiedz

Darek w, 5 marca 2018, 23:31 23 -3

Czemu nie rozumiesz? Mam 1.5 pali w mieście do 5 litrów. Drugi mamy też w clio 1.2 pali 8 litrów. Jak ktoś dużo jeździ to nie muszę kończyć. I tylko nie pisz że diesel droższy w utrzymaniu bo jakoś jeżdżę i nie narzekam. Ktoś woli benzynę bo mało jeździ pogadamy jak będziesz robił więcej km

Odpowiedz

Anonim, 6 marca 2018, 1:03 23 0

Zacznij jeździć dalej niż do kościoła, może zrozumiesz. Zrob z 40tysiecy km w rok, wtedy wróć, pogadamy.

Odpowiedz

Anonim, 6 marca 2018, 13:23 0 -4

Robię 30tys km rocznie benzyna, 1.6fsi bez kreconego licznika średnio 6.5/100 i jednak wolę te niższe koszty utrzymania. Żona robi 40tys rocznie 1.9tdi afn, spala 6l/100, po podliczeniu serwisu nie widać różnicy. Afn tani, ale nowsze diesle już takie tanie w częściach nie są:/

Odpowiedz

Anonim, 5 marca 2018, 19:48 28 -1

Droga Alino W Madrycie jeat ograniczenie dla disli nie spelniajacych normy euro4 a nie wszystkich a pozatym w pl jeat tylko jakas dziwna nagonka na disle.

Odpowiedz

Kuzi, 5 marca 2018, 21:55 34 0

W Polsce jest jakaś dziwna nagonka na wszystko.

Odpowiedz

Disel, 6 marca 2018, 3:31 8 -1

Świente słowa o wszystko się czepiajom .

Odpowiedz

Obatel, 5 marca 2018, 19:56 15 -9

Jestem za ustawą zakazującą palenia w piecach węglem! Stare autobusy, ciężarówki,

Odpowiedz

Anonim, 5 marca 2018, 21:44 16 -1

Za biedne społeczeństwo aby wprowadzić taki zakaz. Powinny być konkretne dopłaty 80% do modernizacji kotłów, ale nie tylko, ważna jest również termiczna izolacja budynku i tu powinny być podobne lub wyższe dopłaty, aby ograniczyć ilość spalanego paliwa

Odpowiedz

john, 9 marca 2018, 14:52 3 0

wystarczy zrezygnować z podatkowego haraczu na paliwach stosowanych do ogrzewania - czyli energii elektrycznej i gazu i ludzie sami chętnie przesiądą się na te paliwa... serio komuś się wydaje, że ludzie dla własnego kaprysu wolą męczyć się z węglem niż ograniczyć się do wciśnięcia guzika w piecyku gazowym czy elektrycznym? gdyby państwo nie grabiło tak ludzi na tych opłatach to w ciągu kilku lat szybko byśmy się z tym uporali - tylko skąd wówczas byłoby na nagrody kla tych sk....ów z Wiejskiej? co do DPF - jak najbardziej grzywny za wycinkę powinny być bardzo wysokie - również dla warsztatów wycinających katy i DPF...

Odpowiedz

€;€;€477, 5 marca 2018, 20:00 5 -20

Brawo opozycja. Janusze walcie się!

Odpowiedz

Olek, 5 marca 2018, 20:10 10 -23

Przy benzynie turbo i hybrydach nie ma sensu sobie już zawracać głowy dieslami.

Odpowiedz

Polak, 6 marca 2018, 6:58 12 -2

To daj mi kasę na takie auto bo jakoś niemogę odłożyć spłacając kredyt za mieszkanie posyłając dziecko do przedszkola i jakoś normalnie żyjąc. Z tego powodu że oboje pracujemy i mamy jedno dziecko o które staraliśmy się 10 lat żaden dodatek nam nie przysługuje. Nie to co nierobia patologi co ciągną wiecznie z państwa i mojej pracy

Odpowiedz

czarny olo, 5 marca 2018, 20:14 34 -2

Czyli jak gość kupi funkiel nówkę nie śmiganą od handlarza, który usunął DPF to zapłaci za niego karę. Każdy kupujący będzie musiał być ekspertem samochodowym, i przy zakupie mieć ze sobą analizator i rentgen, żeby zobaczyć czy DPF nie jest pusty. A może wprowadzą przy zakupie diesla obowiązek dodatkowego badania na stacji na obecność DPF. Bo jak udowodnią kiedy był wycięty, barany z Wiejskiej.

Odpowiedz

Bbbb, 5 marca 2018, 21:14 13 -25

Nie ma znaczenia kiedy był wycięty. Jak kontrola drogowa wykaże że DPF wycięty to kara dla właściciela. To właściciel odpowiada za stan pojazdu.

Odpowiedz

Anonim, 5 marca 2018, 21:25 6 0

Ciekawe jak kontrola drogowa to sprawdzi? Nie mówcie że mają ze sobą analizator...

Odpowiedz

Anonim, 5 marca 2018, 21:30 13 0

Tylko raz w życiu zapytałem na przeglądzie czy nie robią analizy spalin, dostałem odpowiedź: no co Pan, wie Pan ile filtr kosztuje do tego analizatora? Już więcej nie pytałem a dieslami jeżdżę od 20 lat

Odpowiedz

john, 9 marca 2018, 14:56 0 0

hahaha widać zupełny brak wiedzy - aby wstępnie oszacować, czy DPF pracuje, czy nie nie potrzeba żadnego sprzętu...

Odpowiedz

Anonim, 6 marca 2018, 8:15 0 0

Palancie!!!!!!

Odpowiedz

Pawel, 9 marca 2018, 21:56 0 0

A jeśli jest naprawdę wycięty?. Solanie w normie.
Przy optymalnym ustawieniu lepsze niż w starych Golfach 2 co wtedy ?
Pojazd nie musi mieć ani katalizatora anie filtr DPF i ew Katalizatora ale musi spełnić wymagane normy emisji spalin..
Tak dla żartu kolega pojechał samochodem na przegląd techniczny bez DPF, katalizatora ale zamontował swoim sposobem zbiornik z wodą przez który wylatywało wszystko.
Wyjechał z adnotacją: Filtr sprawny i czysty a katalizator działa bez uwag.
Proponuję bardziej zająć się reżimem pomiarów a nie tym co w samochodzie

Odpowiedz

john, 9 marca 2018, 14:57 0 0

funkiel nówka od dilera, czy funkiel nówka -stara używka z rynku wtórnego?

Odpowiedz

Mateusz, 5 marca 2018, 20:22 13 -2

Teraz silniki diesla starsze trują, a nowe wytrzymują bardzo mało.

Odpowiedz

Mario 237, 5 marca 2018, 20:55 19 -8

Moim zdaniem jak kupujesz disla i wiesz że masz filtr cząstek stałych to wiesz na co się decydujesz i jakie są związane z nim koszty . Ale nowobogadzcy jeżdżą autami za 100 tys zł a dla oszczędności w utrzymaniu wycinaja filtr bo już na wymianę już ich nie stać a jak dostają mandaty to z głowy wyrywają włosy jacy są pokrzywdzeni bo to nie ich auto tylko teściowej która ma emerytury 1200 zl

Odpowiedz

Ktoś, 5 marca 2018, 21:02 19 -1

Niech ci pseudo ekolodzy dopłacą uboższym do zakupu pieca CO i dołożą coś do kosztów ogrzania, chyba że zainwestowali w interes związany z produkcją lub regeneracją DPF. Dlatego taka nagonka. Nic nie dzieje się bez powodu.

Odpowiedz

Lola, 5 marca 2018, 21:03 1 0

Wiencej trucizny wydzielają papierosy powodują. Raka i nikt nic z tym nie robi.Jak ktoś zainwestował w elektryka to spalinowe a zwłaszcza diesle zle.Jak tu jechać na urlop po drodze kilka przystanków robić aby go naładować i polowa urlopu sie pójdzie ... ale bedzie ekologicznie a kominy elektrowni nie dymia bo mamy atomowe

Odpowiedz

Pawel, 5 marca 2018, 21:08 9 -19

Jeszcze 5 lat i diesle same wyginą jak dinozaury, ich era dobiega końca.

Odpowiedz

FIGO, 6 marca 2018, 6:17 5 0

Jesteś w błędzie Pawle, sprawdź ile na haku może uciągnąć hybryda lub elektryczny samochód........ TZW AUTA w przyszłości.....????
Otóż jest to aź 0 kg!!!!!
Auto ma być uniwersalne , dla wielu właścicieli.
Pozdrawiam

Odpowiedz

DuPeeF, 5 marca 2018, 21:12 2 -3

Nie ma odpowiedniej kary, więc nikt nie przestrzega przepisów. Jak kogoś nie stać na sprawny samochód to niech jeździ rowerem.

Odpowiedz

Adam, 5 marca 2018, 21:18 10 -9

Silnik Diesla - kiedyś symbol bezawaryjności i długowieczności, a teraz awaryjny i wytrzymały jak przeciętny benzyniak.

Odpowiedz

Adamowicz Maciej Wrocław, 6 marca 2018, 0:52 12 -5

Który z benzyniaków nadaje się do jazdy po 300 tyś km? bo dla diesla to półmetek.

Odpowiedz

Anonim, 5 marca 2018, 21:21 21 -2

Proponuję wykonać analizę spalin w momencie wypalania filtra. DPF to tylko puszka zbierająca cząstki stałe, którą trzeba opróżnić

Odpowiedz

Srogi Luśnia, 6 marca 2018, 11:22 5 -1

Święte słowa! Jesteś pierwszą osobą, która zwróciła na to uwagę. Cała tzw. ekologia ( a raczej lumpenekologia) kieruje się myślą klasyka "Zbij pan termometr to nie będziesz miał temperatury. Np. samochody elektryczne wg. ekologów czerpią energię z Księżyca a nie z sieci na której drugim końcu jest siłownia ( węglowa, gazowa, atomowa) produkująca odpady. Grunt, że oni tego nie widzą. Tak jak nie widzą syfu, jaki wylatuje z rury przy wypalaniu DPF.

Odpowiedz

Indell, 5 marca 2018, 21:31 3 -14

Teraz diesla kupić, to tak jak wyrzucić pieniądze w błoto.

Odpowiedz

Anonim, 5 marca 2018, 21:34 9 -1

Pali się śmieciami w piecach to podstawowa przyczyna smogu, samochody to tylko jakiś % a nie jedna z głównych przyczyn, ale jestem za aby sprawdzać na stacjach diagnostycznych samochody w których powinien być dpf, sam jeżdżę z takim i nie mam z tym problemu a tym bardziej pomysłu aby go wyciąć.

Odpowiedz

mirek, 9 marca 2018, 15:03 0 0

tja i własnie dlatego w niesprzyjających warunkach(wysoka temperatura i zupełny brak wiatru) w większości dużych aglomeracji w PL w lato powietrze jest podobnej jakości jak w zimę...

Odpowiedz

Wazny, 5 marca 2018, 21:42 4 -1

A co z samochodami z ukrainy ktore emituja normy - 6euro i bez problemu wjezdzaja do nas . moze niech zaczna od tego

Odpowiedz

Bartek, 5 marca 2018, 22:07 15 -6

Jeśli samochód osobowy to tylko z silnikiem diesla. Żadne tam benzynowe, gaz czy hybrydy.

Odpowiedz

Riko, 5 marca 2018, 22:09 9 0

Tak się o nas martwią a w te mrozy koksowniki w mieście ustawili i ciekawe jakie substancje z nich wdychalem rozgrzewając się przy jednym z nich

Odpowiedz

Gesik, 5 marca 2018, 22:09 9 0

Ale przykładowo nie które auta oryginalnie nie posiadaja dpf i to co wtedy przykładowo citroen Berlingo 1.6 hdi 2010 rok nie które wychodziły a nie które nie

Odpowiedz

Anonim, 6 marca 2018, 0:39 0 0

To zalezy czy jest to np zwykla pompa czy np common rail..to drugie rozpyla paliwo tak drobno ze spaliny po wdychnieciu w skrocie dostaja sie przez pluca do krwi..oczywiscie jesli kat,dpf nie dziala lub przepity na zlomie

Odpowiedz

Jjimi, 5 marca 2018, 22:45 9 0

Takie pytanie czy podczas postoju dostanę mandat za uruchomiony silnik w ciągniku zgodnie z przepisami chyba tak a co jeśli silnik nagle wejdzie na wyższe obroty gdyż włączyła się funkcja wypalania DPF i nic na to nie poradzę bo tak został skonstruowany silnik czy przyjęty mandat mam wysłać do producenta??????

Odpowiedz

Anonim, 5 marca 2018, 23:32 8 -1

Kiepskiej jakości spaliny z wszystkich pojazdów silnikowych obojętnie czy to auto na benzynę czy olej napędowy lub LPG to nie do końca wina usuwania katalizatora czy DPF. Duży wpływ ma stan układu paliwowo zapłonowego. Wystarczy wymieniać na czas filtry, świece, przewody WN w silnikach bezynowych. W silnikach diesla ważne jest dbanie o wtryski czyli dobrej jakości paliwo , stosowanie dobrej jakosci filtrow paliwa i przestrzeganie zaleceń dotyczących parametrów i interwalow wymiany oleju. Auta zasilane lpg powinny przynajmniej raz w roku przejść przegląd instalacji gazowej i należy stosować świece oraz przewody wn przystosowane do lpg. Gdyby każdy stosował te kilka kroków auta były by mniej uciążliwe dla środowiska.

Odpowiedz

Anonim, 5 marca 2018, 23:47 8 -1

Pierwsze kilka zdań i bzdury. Autorze, doczytaj, doucz się - przykład? Diesel bez dpf nie spełni normy euro4 tylko euro3? A sprawdź- fiat croma 1.9 multijet, taki przykład, dla auta z dpf- euro4, ten sam silnik bez dpf w tym samym aucie - euro4.
Zanim zaczniesz straszyć wycinaniem, normami,mandatami uzupełnij wiedze.

Odpowiedz

Wiki, 6 marca 2018, 0:03 5 0

Nich Mi dadzą swoje diety i kredyty 0‰
Kupię każdy samochód

Odpowiedz

Florek, 6 marca 2018, 0:06 2 -3

Czy Wy wiecie że jesteście pogieci do bólu pisząc te brednie? A co Wy żrecie wiecie? Nie nie wiecie bojesteście słoikami a nie ludzmi!

Odpowiedz

Disel, 6 marca 2018, 3:39 0 0

Florek słoik ienzor iaszczury .

Odpowiedz

Jozik, 6 marca 2018, 3:46 1 0

Zmniejszyc cene przynajmniej o polowe filtra wtedy bedziemy miec swieze powietrze i zmniejszy sie umietalnosc mlodych ludzi bez wyjatku na raka nie zmuszac ludzi do jazdy bez filtra

Odpowiedz

Tomasz, 6 marca 2018, 4:22 2 0

Polacy są już przewrażliwieni na punkcie swoich autek, więc nowoczesna wykopie się z sejmu tą ustawą

Odpowiedz

Dawid Duisburg, 6 marca 2018, 4:30 1 -7

Bardzo dobrze KARAC tych co zanieczyszczaja.

Odpowiedz

Ypos, 6 marca 2018, 4:33 4 0

Jak kupowalem samochód około 12lat temu do disel miał zniżkę dodatkową w Oc - 5%.a teraz disel nagle beee

Odpowiedz

Eddie, 6 marca 2018, 5:46 3 -1

Podczas badania technicznego diagnosta powinien sprawdzać czy auto spełnia normę, która ma wpisana w homologacji. Jeśli jest to Euro 4, a wyniki wskazują na to, że puszka. DPF jest pusta, auto powinno być wycofane z ruchu do czasu przywrócenia stanu z homologacji.

Stare auta, które nie spełniają normy z racji wieku powinny być eliminowane z miast.

Odpowiedz

A.a.a., 6 marca 2018, 5:56 1 -2

U nas jedynie sprawdziłoby się montowanie wydechu z przodu auta. Kopcisz - wąchaj. Trujesz - giń. Przykre ale prawdziwe.

Odpowiedz

Przemo, 6 marca 2018, 6:13 2 -4

Jak ktoś zaoszczędził na paliwie to niech wyda na dpf!

Odpowiedz

Dzidek, 6 marca 2018, 9:29 0 -1

Człowieku co ty za dyrdymaly piszesz.

Odpowiedz

Anonim, 6 marca 2018, 6:16 5 0

Dobrze by było jak by robili dopłaty z UNI jakieś 60% to by ludzie wymieniali i by było po sprawie pozdrawiam

Odpowiedz

Kierowca, 6 marca 2018, 6:18 6 0

No to dajcie mi 300 tys. Zł za mojego starego diesla to sobie elektryczne auto kupię i stacje do ładowania albo hybrydę
Ciekawe co z ciężarówkami łodziami ...,.. a w szczególności z tymi ludźmi co w piecach palą podepnicie kamienice domy jednorodzinne zakłady pracy .....do sieci ciepłowniczej miejskiej albo załóżcie im piece gazowe odrazu będzie różnica w powietrzu. A nie się samochodów czepiacie
Gdyby unas stosunek wartości wypłaty za pracę był jak np w Niemczech co do ceny nowego auta to kto byłby nas jeździł astarym sztruclem my za nowe auto musimy zapłacić około 70 tys zł. Przy zarobkach około 1.5 tys zł a Niemiec 25 tys euro przy zarobkach okolo1.5tys euro !!!!
Zróbcie nie 500+ i dodatki dla nierobów tylko 500+ do nowego auta jak twierdzicie że diesle są przyczyną smogu w Polsce a nie palenie śmieci w piecach i wielkie firmy bez filtrów na kominach jak i potocznie zwane Tiry proponuje przejść się wieczorem po centrum gdzie są kamienice lub osiedlach domków jednorodzinnych i po oddychać pełna piersią

Odpowiedz

Miś, 6 marca 2018, 6:21 3 0

To jakim cudem stara t4 ze 151 konnym silnikiem bez dpf spełnia euro4 i ma zieloną plakietkę?

Odpowiedz

Mariuss, 6 marca 2018, 6:22 0 0

Dpf dpf diesel truje....to dlaczego ubezpieczenie diesla nawet tego klekota bez dpf jest tansze niz te auto z silnikiem benzynowym z zalozona instalacja lpg?

Odpowiedz

Dizelllłl, 6 marca 2018, 6:23 0 0

Mam dizelllłl ma 360 kino

Odpowiedz

Jakiś tam, 6 marca 2018, 6:38 1 -2

Ale ktoś nie do informowany to pisze euro 4 nie miały dpf dopiero euro5

Odpowiedz

nick, 8 marca 2018, 15:17 0 -1

Niedoinformowany? Niektóre diesle spełnialy euro 4 bez DPF.

Odpowiedz

MaCoS, 6 marca 2018, 6:40 7 -1

Filtry cząstek są wadliwym rozwiązaniem i powinny zniknąć z wszystkich aut! Na to miejsce powinni wymyśleć coś co jest proste i działa całe życie auta i nie powoduje uszkodzenia silnika!

Odpowiedz

Tobi, 6 marca 2018, 12:59 0 0

Jak np.systemy z adblu w ciezarowkach.

Odpowiedz

Mieszkaniec tego kraju, 6 marca 2018, 7:27 7 -1

Znowu porównanie mandatow do krajów zachodnich... A czy ktoś z tych "mądrych" ludzi pomyślał ile zarabia Niemiec lub Austriak czy Szwajcar? Próbują zrobić u nas koszty zachodnie przy naszych dochodach. Ten kraj długo tak nie pociągnie....
Gdyby ludzi było stać na zakup nowego filtra to by to zrobili. Koszty utrzymania nowych samochodów są dla naszych kieszeni zbyt drogie dlatego ludzie próbują obejść pewne koszty żeby mieć co do garnka włożyć. O tym można by książkę napisać tylko po co... Przecież naszych politykow to nie interesuje. Im 20tys zł nie wystarcza żeby miesiąc zamknąć więc o czym tu pisać...

Odpowiedz

Anonim, 6 marca 2018, 7:33 2 0

Dofinansowanie kosztem kierowców. Tu zabiorą tam dadzą i niby dobrzy ludzie. Można by było zmniejszyć cenę energii i wtedy grzali by prądem. można by było zrobić dofinansowanie użytkownikom żeby filtry DPF wymienili. A filtry są wycinane bo przeciętnego obywatela nie stać na jego wymianę przy takich płacach lub wymianę samochodu na nowszy, wtedy żyje aby żyć i nic nie ma z tego że pracuje.W tych czasach płaca minimalna powinna wynosić 3tyś netto żeby życie miało sens

Odpowiedz

siano, 6 marca 2018, 7:57 2 0

rozwiązanie proste dali by dodatek z UNI jakieś 50% i ludzie by wymieniali pozdrawiam.

Odpowiedz

Nikodem, 6 marca 2018, 8:05 4 0

A gdy zacznie dymić chmura sadzy, podczas jazdy jak sie zacznie procedura wypalania dpf'a to jest ekologiczne??

Odpowiedz

Anonim, 6 marca 2018, 8:22 1 -3

Ale pierdoły piszecie na tym forum.Kogo nie stać na dobry disel niech chodzi na piechotę.Albo na gaz niech jeździ

Odpowiedz

Maro., 6 marca 2018, 8:30 2 0

Ludzie puknijcie się w pusty łeb. Czepiacie się DPF w nowszych autach . A co z milionami starych diesli bez DPF, ciągnikami , ciężarówkami i innymi pojazdami z dieslem które kopca jak lokomotywa. Chory kraj.

Odpowiedz

Bobson, 6 marca 2018, 8:53 0 0

Nie popieram usuwania filtrów,ale taki przepis to martwy przepis. Dymomierz u policjantów to paranoja.

Odpowiedz

Dzidek, 6 marca 2018, 9:01 1 0

Nikt by nie kupował disla gdyby dopuszczono na rynki światowe samochody bęzynowe które palą 2-3 lit.ale nie bo przecież nie zarobią na paliwie.Walka o środowisko to nowy sposób na sięgnięcie ręki do kiesżeni kierownicy.

Odpowiedz

Przemek DE, 6 marca 2018, 9:24 2 0

Co do kar i mandatów zawsze bierzemy przykład z Europy Zachodniej.

A kiedy zaczniemy brać przykład w odniesieniu do zarobków?

Odpowiedz

Jerzyk, 6 marca 2018, 9:25 2 -1

Spojrzcie na niebo i smugi chemiczne z samolotow,to jest przyczyna smogu

Odpowiedz

Tomek, 6 marca 2018, 9:26 5 -2

Ludzie dajcie sobie na luz. 14 największych tankowców jakie pływają po morzach trują bardziej niż wszystkie samochody świata. Jak nie wiadomo o co chodzi o pieniądze.100 lat temu w Polsce mieszkała podobna populacja. W większości na wsi. Każdy dymił że swojego komina i ludzie żyli. Smog zależy od wielu czynnikow: ukształtowania terenu, ciśnienia barycznego, wiatru itd. W dużych miastach w Europie wprowadzono strefy Zone Low Emission. Nie wjedziesz jak nie masz Euro 4. W późniejszych latach Euro 5, a potem Euro 6. Ale jak zrobisz opłatę np. w wysokości 300€ na pół roku to możesz dymić ile chcesz. Nie wiem na co te pieniądze idą, chyba na jeden wielki filtr na niebie. ech.....ekologia. popieprzyło się wszystkim w głowach. Jest szansa na wydarcie kasy z kieszeni to wydrą, nie robią tego dla naszego dobra. Jeśli wyszli z takim projektem to niech pokażą skąd wziąć pieniądze na ten cel: dopłatą z budżetu lub darmowa wymiana, bo napewno nie odemnie

Odpowiedz

Dafik, 6 marca 2018, 9:40 1 0

Dokładnie przykładowo auto warte 4 tys A wymiana filtra pół wartości auta kogo na to stać lub na nowe auta

Odpowiedz

aaaaaaaaaaa, 9 marca 2018, 15:44 0 0

które auto o wartości 4 tys ma DPF?

Odpowiedz

Kevin, 6 marca 2018, 10:43 1 0

Witam nie wiem jak to jest ale kupiłem auto z aaa auto i po czasie się okazało że katalizatora brak w aucie przy pomiarze emisji spalin gdzie miernik pokazał że spaliny mieszczą się w normie więc pytanie moje do czego ten katalizator do robienia pieniędzy?

Odpowiedz

Dario, 6 marca 2018, 11:01 1 0

Nowoczesna niech sobie na pyski założy Dpf może wkoncu zaczną gadać normalnie .Ja swojego dpfa mogę jednemu odstąpić 🤣

Odpowiedz

Pryk, 6 marca 2018, 11:13 1 0

Więcej takich pomysłów w Nowoczesnej a za chwilę ta partyjka przejdzie do historii jak Ruch Palikota :)

Odpowiedz

Bibo, 6 marca 2018, 12:32 1 0

Wyciołem DPF i przegląd przechodzi nawet analizę spalin . O co chodzi ?

Odpowiedz

Pan, 6 marca 2018, 12:37 1 0

No i zawsze ten biedny kierowca zgodnie z prawem oczywiście bity w duoe

Odpowiedz

Aktos, 6 marca 2018, 12:38 1 0

Przykład z życia jeżdżę na rowerze cały rok gdzie występuje smog otuz na granicach miast przy gospodarstwach jednorodzinnych i uwaga w niedzielę również gdzie ruch jest mniejszy gdzie nie jeżdżą auta ciężarowe które w ciągu tyg kursują tymi drogami którymi jeżdżę i nie ma praktycznie ruchu osobowek jak w ciągu tygodnia a smog jest czasem większy niż w ciągu tygodnia więc co auta produkują najwięcej zanieczyszczeń bzdury mające na celu lobbowanie producentów.

Odpowiedz

Anonim, 6 marca 2018, 13:46 0 0

Niech podłącza wszystkie domy do centralnego tak jak bloki spufzielcze

Odpowiedz

l`equipe, 6 marca 2018, 14:38 1 0

Grafik płakał jak edytował

Odpowiedz

Tomek, 6 marca 2018, 15:41 0 -1

Posłom nowoczesnej proponuje wziąć przykład z ich ziomków pseudo "ekologów" przywiązujących się do drzew zaatakowanych kornikiem. Przywiązać się do rur wydechowych pojazdów z DPF a potem z uszkodzonym lub bez DPF. Przynajmniej sprawdzicie kto ma rację. Może badania kłamią?

Odpowiedz

Przemek, 6 marca 2018, 19:11 0 0

Najpierw niech rząd doprowadzi chociażby gaz do wielu rejonów kraju aby móc zmienić sposób ogrzewania!

Odpowiedz

Anonim, 7 marca 2018, 15:15 0 0

Niech dołorzą 50% do nowych aut to morze co drugiego będzie stać kupić nowe auto

Odpowiedz

Mutek, 8 marca 2018, 9:04 1 0

Takiej partii jak Nowoczesma jeszcze nie widziałem, a trochę już żyję Oni powinni nazywać się Stuknięci w Głowę ,codziennie dają temu świadectwo.

Odpowiedz

PitrAs, 8 marca 2018, 9:21 4 0

W zasadzie ostatni akapit artykułu jest kwintesencją tego tematu. Nie ma szans by "policjant zaopatrzony w dymomierz" był w stanie stwierdzić czy w samochodzie jest DPF albo czy działa prawidłowo. Można usunąć zawartość filtra bezśladowo w niektórych samochodach, oprogramowanie zmodyfikować i z zewnątrz nic nie będzie widać, a przynajmniej przy użyciu "dymomierza" nic się nie zobaczy. Smog to nie wina samochodów. Owszem, brak płynności ruchu, korki, bezsensowne przestoje, jazda na krótkich dystansach - ma to wpływ na zwiększenie "zadymienia" zwłaszcza w centrach miast. W warunkach miejskich filtr rzadko kiedy podlega regeneracji więc czy on fizycznie jest czy też go nie ma - efekt jest taki sam bowiem i tak nie wypali się w korku lecz w ściśle określonych okolicznościach w trasie, zatem tak jakby go nie było. Co z samochodami, których wersja na Niemcy ma fabryczny filtr DPF a na rynek polski takiego filtra fabryka już nie montuje (chociażby Opel Vectra C Z19 DT/DTH)? Bardzo dobrym pomysłem byłoby obniżenie cen filtrów DPF w zamian za częstsze kontrole ich sprawności, które co jakiś czas musiałyby być wymieniane, może warto by je dotować tak jak "pro ekologiczne" piece CO? Może powstaną serwisy, które zamiast wycinać filtry będą je regenerować, tak jak robi się z homologacjami butli gazowych, może będzie taka możliwość? To poprawi świadomość ludzką, mandatami się tego nie rozwiąże bo karanie ludzi za to, że mają kilkunastoletnie diesle jest bezsensowne, ludzie jeżdżą tym na co ich stać. Co będzie za kilka lat kiedy zaczną się psuć i zużywać filtry DPF montowane obowiązkowo w silnikach benzynowych? Panika o ekologię będzie jeszcze większa bo diesli sprzedaje się teraz bardzo niewiele na rynku aut nowych.

Odpowiedz

Miłośnik ecologiki, 8 marca 2018, 13:47 2 0

By poprawnie zrobić analizę spalin w dieslu trzeba zagrzać auto do 80st i kilka razy zwiększyć obroty do maksymalnych. Dodatkowo w nowych autach gdy samochód stoi, to obrotów nie można zwiększyć powyżej 2500obr. A najważniejsze sprawa jak już, to diesel najbardziej dymi przy pełnym obciążeniu, a nie przy swobodnym przegazowaniu na postoju. Wyniki pomiaru z ... wzięte. Czy policja jest w stanie poprawnie wykonać takie badanie na drodze?

Odpowiedz

Mercury, 8 marca 2018, 14:03 0 0

DPF ( Diesel Particulate Filter) został zamontowany w celu zatrzymania sadzy i popiołu. W większości konstrukcji jest możliwe jego całkowite wyczyszczenie i przywrócenie pełnej sprawności - odsyłam do internetu - regeneracja DPF niskie koszty. Jednocześnie należy pamiętać, że wszelkich zmian w konstrukcji pojazdu można dokonywać zgodnie z właściwą homologacją ( patrz montaż LPG, haka , bagażnika dachowego itp. ). Niestosowanie się do obowiązujących przepisów podlega karze. Jej wysokość powinna być skuteczna. Przyszedł czas na zastanowienie się, czy samochód z silnikiem Diesla jest najlepszym rozwiązaniem. W cyklu miejskim raczej nie. Dzisiejsze samochody z silnikami benzynowymi ( nawet bez LPG ) również spalają niewielkie ilości paliwa, a koszty utrzymania często są znacznie niższe. Silniki Diesla doskonale sprawdzają się w pracy ze stałą prędkością obrotową i ich zastosowanie w cyklu miejskim nastręcza wiele kłopotów. Trochę tak jak byśmy sprzedawali węgiel do ogrzewania domów i wymyślali kary za nie stosowanie bądź brak filtrów w kominach. Moim zdaniem to producenci samochodów powinni zabiegać o niską emisję spalin w produkowanych samochodach nie tylko nowych, również tych używanych, chociażby przez dopłaty do wadliwych bądź niewłaściwych do miast, konstrukcji. Właściciele pojazdów, którzy nie zostali powiadomieni, że kupowany przez nich samochód z silnikiem Diesla nie nadaje się do jazdy miejskiej na krótkich odcinkach, powinni mieć możliwość wymiany na samochód do tych warunków przystosowany. Rozwiązań jest wiele, najważniejsze jest to, żeby jak najmniej szkodzić naszemu środowisku, bo przecież jechać trzeba .......

Odpowiedz

Posi, 8 marca 2018, 12:49 2 0

Mieszkam w miasteczku Ok 5000 mieszkańców. Godzina 21. Ruch praktycznie zerowy, a okna nie idzie otworzyć. Smog nie jest od samochodów, może w dziesięciu procentach.

Odpowiedz

Stefan Myszkowski, 8 marca 2018, 21:50 3 0

Partia „Nowoczesna” nie jest z mojej bajki. Kurs na elektromobilność uważam ze hurra optymistyczny. Krytykuję na forach i w indywidualnych kontaktach (korespondencja, rozmowy telefoniczne) działaczy ekologicznych za ich pomysły i sposoby ich realizacji. W tym przypadku uważam, że kar dla kierowców, za usuwanie DPF, w wysokości 5000 zł, jest dobrą propozycją, do przyjęcia.
Jeśli chodzi o serwisy samochodowe to generalnie powinno zastać przyjęte, że usuwanie filtrów DPF oraz dezaktywacja wszystkich innych systemów oczyszczania spalin, są nielegalne. Kara za taką działalność powinna być tak wysoka, aby serwis trzy razy się zastanowił nim takiej działalności się podejmie.
Takie same sankcje powinny grozić firmom dostarczającym taką technologię. Kilka lat temu był już projekt przepisów, w którym karę za taką działalność określono na "do 1 mln zł". Jest w kraju kilka firm, dla których zagrożenie tak wysoką karą, w przypadku dalszego prowadzenia takiej działalności, jest stosowne. Dla zwykłych serwisów kara powinna być zdecydowanie niższa, ale również zaporowa.
Wielu z forumowiczów krytykuje skuteczność DPF. Tak, przyjęte obecnie powszechnie rozwiązanie konstrukcyjnie nie jest dobre ze względu na sposób oczyszczania. Zdecydowanie lepsze, ale i droższe, są filtry cząstek stałych ogrzewane elektrycznie, ale ... decydowali chyba księgowi. Również homologacyjny test emisji spalin NEDC nie był tak wymagający, dlatego w warunkach rzeczywistej eksploatacji, filtry cząstek stałych sprawiają kłopoty.
Jeśli chodzi od skuteczność układów recyrkulacji spalin, to są one naprawdę skuteczne. Opinię tę opieram nie tylko o wiedzę teoretyczną, ale również o wykonywane badanie emisji spalin, w standardzie homologacyjnym, samochodu z silnikiem ZS (badania robiłem w ramach zlecenia, celem uzyskania homologacji) Redukcja emisji o NOx przy pracującym układzie EGR, w porównaniu gdy ten układ nie pracuje, sięgała min. 40%.
Jeśli chodzie o modyfikacje programów sterujących pracą silników to powiem tak - proszę bardzo, ale po takich zmianach musi być wykonana kontrola emisji spalin w standardzie homologacyjnym, czyli nie na stacji kontroli pojazdów ale w laboratorium toksyczności spalin. Ktoś powie drogi pomiar (kilka tysięcy z jedno badania), ale źle przerobione oprogramowanie silnika może powodować zwielokrotnioną emisję składników szkodliwych spalin. Nawet kierowcy takich samochodów są również kiedyś pieszymi.
W ramach zleceń, zajmowałem się kilkukrotnie przygotowaniem silników samochodowych zasilanych gazem LPG do homologacyjnych badań emisji spalin. Praktycznie przekonałem się, jak nawet małe korekty ustawień, wpływają na emisję składników szkodliwych.
Jeszcze uwagi odnośnie kontroli spalin silników ZS. W warunkach serwisów samochodowych, stacji kontroli pojazdów nie ma czegoś takiego jak analiza spalin silników ZS. Możliwy jest tylko pośredni pomiar emisji cząstek stałych, przez pomiar zadymienia spalin. Pomiar zadymienia spalin nie umożliwia nawet stwierdzenia, czy w układzie wylotowym silnika jest filtr cząstek stałych czy go nie ma. Jeśli jest dobrze wykonywany (!!), jest odpowiedni dla silników, które fabrycznie nie były wyposażane w filtr cząstek stałych, szczególnie w starszych pojazdach, autobusach ciężarówkach. Analiza spalin silników ZS jest robiona, łącznie z pomiarem emisji cząstek stałych (masa, ilość), ale w laboratoriach toksyczności spalin.
A co niebawem w serwisach samochodowych i stacjach kontroli pojazdów? Od kilku lat są już gotowe tzw. dymomierze drugiej generacji dla silników ZS (np. Maha, Bosch, AVL) oraz urządzenia do pomiaru gęstości masowej cząstek stałych w spalinach silników ZS (np. Maha, AVL). Cena urządzeń - ok. ceny typowego analizatora spalin dla silników ZI. Umożliwiają one ocenę sprawności filtrów cząstek stałych a więc również sprawdzenie ich obecności w układzie wylotowym. Zapewne już niebawem urządzenia te będą używane w Niemczech podczas urzędowej kontroli spalin. Wiele lat trwały dyskusje, ale „Dzięki” firmie Volkswagen.
Czy silniki ZS zakończą żywot? Kilka dni temu otrzymałem informację, że Toyota rezygnuje z silników ZS a stawia na hybrydy - treść informacji w języku niemieckim - https://www.automobil-industrie.vogel.de/toyota-verabschiedet-sich-vom-diesel-a-692384/?cmp=nl-99&uuid=EB34D8BD-E765-40B7-95D2-A7A543442245
Tymczasem Mercedes, który buduję w Jaworze fabrykę silników ZS. Kto postępuje słusznie? Stawiam na Toyotę.
Czy silniki ZS całkowicie więc znikną? Nie - zostaną obudowane kolejnymi, nowymi czujnikami pomiarowymi (są już opracowane) oraz kontrolowane przez rozbudowany system diagnostyki pokładowej. Potrafią całkiem skutecznie wykrywać między innymi obniżenie sprawności filtra cząstek stałych - widziałem testy takich układów diagnostycznych.

Odpowiedz

Srogi Luśnia, 9 marca 2018, 14:26 0 0

Tylko jedno "ale". Nie wrzucajmy emisji NOx ( a wraz z nią np. AdBlue) do szuflady pod nazwą "SMOG". Teraz na topie jest walka z pyłem zawieszonym.

Odpowiedz

Stefan Myszkowski, 9 marca 2018, 16:42 0 0

Szanowny Srogi Luśnio,
w naszym kraju głośno jest o smogu, ale właściwie nie słychać o tym, o jakim. Są dwa rodzaje - tzw. londyński i kalifornijski. Jeden wart drugiego. W tym tzw. londyńskim, z którym obecnie mamy do czynienia, dominują cząstki stałe. Wraz ze wzrostem temperatury, nasłonecznienia i długości dnia, zastąpi go smog tzw. kalifornijski. W nim bardzo ważną rolę odgrywają tlenki azotu. Można rozpoznać ten typ smogu po tym, że słoneczny dzień, niebo spowijają szare chmury, które powodują zachmurzenie - światło słoneczne musi się przez nie przebijać.
Oczywiście teraz "na topie" jest walka z pyłem zawieszonym i tak trzymajmy, ale pamiętajmy i o tlenkach azotu, wśród których których: tlenek azotu (NO) - to bezwonny, bezbarwny gaz, powodujący ciężkie zatrucie krwi i porażenie centralnego układu nerwowego; dwutlenek azotu (NO2) - to gaz o czerwono-brunatnym zabarwieniu, o drażniącym zapachu, podrażnia i powoduje choroby układu oddechowego; podtlenek azotu (N2O) - to bezbarwny gaz, o działaniu odurzającym, stosowany też jako gaz rozweselający.

Odpowiedz

Srogi Luśnia, 13 marca 2018, 15:50 0 0

Szanowny Panie Stefanie, jednak w artykule mowa jest o DPF i domyślnie o rzekomo zwiększonej emisji cząstek stałych. A tak naprawdę to o pomyśle na kolejne łupienie użytkowników dróg. Tak samo "ekologicznym" jak płatne strefy parkowania na ulicach pamiętających średniowieczne najazdy Tatarów.
Smog typu LosAngeles - OK! Ale to nie jest zjawisko charakterystyczne dla naszej strefy klimatycznej, choć oczywiście problem może się nasilać. Szczególnie gdy szczelnie zabudujemy nasze miasta, tak jak chcą tego deweloperzy.

Odpowiedz

Wiesław, 9 marca 2018, 16:48 1 0

A jaką karę w Polsce poniósł VW? BMW? I inne za oszukiwanie norm. Tam jest kasa do wzięcia a ie ścigać biednego Polaka.

Odpowiedz

Paweł, 9 marca 2018, 21:29 1 -1

A co ze emisją "syfu" który jest wywalany podczas wypalania DPF. To leci w atmosferę i bilans jest 2:1. Trzeba szybko i wysokiej temperaturze wywalić to co się nazbierało i spalić w tempie expres. Oczywiście poza obszarem zabudowanym,
Podobnie jak z katalizatorami. Efektem było dużo tlenku ołowiu i nie znacze ilości NOx. Po wprowadzeniu katalizatorów zmniejszono ilość tlenku ołowiu ale pojawił się m.innymi BENZEN który jest efektem spalania katalitycznego jak i wiele innego smrodu. Na zmowę producentów i "sztucznych norm" nie ma silnych.
Uważam i taką praktykę stosuję, że prawidłowe spalanie, dawkowanie paliwa wywali wszystkie normy niestety podnosząc zużycie paliwa w granicach 5-10%.
Kiedyś przerabiałem i adaptowałem silniki które nie miały katalizatorów a spełniły normy. Węglowodory max 300 Co max 0,50 . Miałem trochę wojny z diagnostami ale wygrywałem w 100%.
Ciekaw jestem pomiaru filtra DPF prowadzonego podczas pomiaru w momencie wypalania. Chyba "chłopcy" będą musieli zakupić nową głowicę pomiarową za ok 12000 zeta. A na to też trzeba zarobić.

Odpowiedz

Jarek 1963, 10 marca 2018, 18:57 2 -1

Największe zasługi w tworzeniu smogu mają urzędnicy miejscy i developerzy. Zabudowują tzw. kanały "przewietrzające" miasta.

Odpowiedz

mechanio, 12 marca 2018, 8:51 4 -1

Jak sadze Nowoczesna jest partia jednego sezonu a tak na powaznie pracuje w Irlandii ,gdzie usuwanie dpf jest powszechne i jakos nie ma problemow z badaniem technicznym .Moj szef ma ponad 100 taksowek na wynajem,ktore jezdza w wiecznie zakorkowanym Dublinie i my jesli wypalanie sie nie powiedzie usuwamy filtr a elektronik usuwa dpf z ECU i koniec klopotow ,,podczas badania technicznego auto nie dymi i test przechodzi pozytywnie

Odpowiedz

Franz, 12 marca 2018, 12:38 2 -1

moze najpierw niech wprowdza badanie spalin na przegladzie z wydrukiem i dopuszczeniem do ruchu a nie za DPF-y sie biora. Juz widze "asa drogówki" z suszarka jak kladzie sie pod auto i szuka DPF-a ;-)

Odpowiedz

Mick, 12 marca 2018, 22:30 1 -1

ciekawe jak Policjant sprawdzi brak DPF ??? już to widzę

Odpowiedz

fan szerszych spojrzeń, 13 marca 2018, 7:48 1 -1

Gdyby przeciętny Kowalski otrzymał karę 3500 euro, musiałby iść do banku po kredyt, o ile w ogóle ma zdolność, bo pewnie płaci hipoteczny i na rodzinę z dwójką dzieci ze 6 tysięcy dochodu.
Idee słuszne, ale może najpierw uzdrówmy system ? Może zacząć od tego, że dla Niemca kara 1000 euro, będzie tak szkodliwa jak dla Polaka 500 zł, a później szukać możliwości w podnoszeniu mandatów.

Odpowiedz

Adaś, 15 marca 2018, 12:00 2 -1

Nowoczesna ma tę samą filozofie, co wszystkie inne ugrupowania w Polsce: kontrolować i karać, kontrolować ukaranych i karać skontrolowanych itd itp. NIC NOWEGO< szanowne panie z Nowoczesnej! To JUŻ mamy!

Odpowiedz

jack, 16 marca 2018, 10:18 3 -2

Diesel to dziadostwo nadaje się do ciągników URSUS

Odpowiedz

kostar, 14 maja 2018, 9:39 1 0

Osobiście nie mam z tym problemów, tzn. teraz nie mam bo wcześniej były cyrki z tym filtrem. Tchnęło mnie coś jednak i przerzuciłem się na inny olej, na Shell Helix HX8 ECT 5W-30, który systematycznie zaczął mieć, że tak powiem pozytywny wpływ na filtr cząsteczkowy. Filtr jest czysty, nie zapycha się tak jak kiedyś, nawet w dobrej "kondycji" pozostaje układ wydechowy samochodu.

Odpowiedz

kłudziąc, 20 maja 2018, 17:56 1 0

To olej do każdego rodzaju silnika? Co jeżeli przypuśćmy mam instalację lpg w aucie, moge wtedy na takim jeździć?

Odpowiedz

l`equipe, 21 maja 2018, 10:23 2 -1

Nie możesz. To tak, jakbyś zjadł APAP Noc w dzień - umrzesz

Odpowiedz

fleszis, 24 maja 2018, 10:38 1 0

A tak na serio to jest to olej dedykowany, że tak powiem do samochodów z filtrem cząsteczkowym. Nie wiem po co te złośliwości innych użytkowników.

Odpowiedz

Diesel!!!, 8 czerwca 2018, 20:13 0 0

Proponuję wam wszystkim poczytać na temat wspaniałych silników benzynowych. BMW 116i przekroczyło emisję spalin euro 6 o 7,5 raza, gdzie te normy sandla diesli. Pozdrawiam fanów benzyn

Odpowiedz