Czy znasz te funkcje w testerze diagnostycznym Delphi DS150E?

Redakcja, 3 października 2017, 14:39

Tester diagnostyczny Delphi DS150E na stałe zagościł już w warsztatach samochodowych. Urządzenie wybierane jest przez mechaników przede wszystkim ze względu na intuicyjną obsługę oraz szerokie spektrum działania.

Posiadając aktualną roczną wersję abonamentu oprogramowania można korzystać z ogromnych możliwości jakie daje tester diagnostyczny Delphi. Bezcenny jest dostęp do Hot Line, gdzie profesjonalni doradcy poprowadzą krok po kroku użytkownika urządzenia, by ten mógł rozwiązać zaistniały w samochodzie problem i naprawić usterkę.

Firma Delphi, bazując na kontaktach z użytkownikami testerów zdaje sobie sprawę, że wiele funkcji testera nie jest w pełni wykorzystywanych przy diagnostyce i naprawach samochodowych. Najczęściej tester Delphi DS150e używany jest do odczytu/kasowania zapisanych kodów usterek, sprawdzania parametrów rzeczywistych oraz dokonywania prostych adaptacji.

Poniżej firma Delphi przedstawia opis czterech funkcji, które pomogą użytkownikowi poszerzyć zakres korzystania z możliwości testera, tym samym podnosząc poziom napraw wykonywanych w warsztacie.

FUNKCJA 1: Tryb eOBD.

Wchodząc w tryb EOBD mamy możliwość kontroli wszystkich parametrów związanych z zarządzaniem procesem spalania i emisji spalin. Przy pomocy trybu EOBD jesteśmy w stanie w prosty, czytelny sposób sprawdzić działanie sondy lambda.

Wybierając z parametrów rzeczywistych takich jak status systemu paliwowego czy napięcie na sondzie przed i za katalizatorem, możemy obserwować pracę sondy lambda w momencie kiedy system działa w trybie Pętli Zamkniętej. Na poniższym wykresie (Rys. 1) widzimy, że sonda przed katalizatorem działa prawidłowo. Prawidłowo działa również sam katalizator, co możemy zaobserwować na wykresie sondy za katalizatorem.

Błędy związane ze zbyt ubogą lub zbyt bogatą mieszanką paliwa z powietrzem występują dosyć często. Do takich kodów usterek należą błędy P0171/P0174. W praktyce są one najczęściej związane z nieszczelnością kolektora dolotowego, układu wydechowego, czujników MAP (czujników ciśnienia kolektora), czujników MAF (przepływomierzy), a w najmniejszym stopniu z samym działaniem sondy lambda.

Warunki wystąpienia usterki można odczytać z tzw. Ramki Zamrożonej (Freeze Frame Data). Na podstawie analizy z Ramki można już wysunąć wstępną diagnozę. Wiemy przy jakiej prędkości obrotowej, jakiej temperaturze i innych istotnych warunkach pojawiła się usterka. Kolejnym krokiem jest sprawdzenie powiązania pracy sondy w stosunku do korekcji dawki paliwa –  krótko i długoterminowej (Short Term Fuel Trim, Long Term Fuel Trim).

Prawidłowe wartości dla

  • STFT mieszczą się w zakresie +/- 10%, ale mogą osiągnąć wartości nawet -25%, – 35%
  • LTFT to +/-10%, ale mogą zawierać się także w zakresie +/-25%.

Przekroczenie wartości +/-25%  skutkuje zapisaniem błędu w pamięci sterownika. W przypadku zbyt ubogiej mieszanki będziemy mieli do czynienia z LTFT powyżej 25%. Z kolei
w przypadku zbyt bogatej mieszanki LTFT będzie osiągać wartości około -25%.

Dalsza diagnoza wymaga od nas znajomości zasad działania badanego systemu.

FUNKCJA 2: Tryb Ekspert

Tryb Ekspert pozwala na ręczne wybranie sterownika, który chcemy diagnozować. Dosyć często zdarzają się sytuacje, że w samochodzie zastosowano różne sterowniki i program nie jest w stanie poprawnie go zidentyfikować. W związku z czym jesteśmy w stanie odczytać tylko ogólne informacje, które nie są dla nas satysfakcjonujące.

Rozważmy konkretny przypadek. Diagnozujemy Renault Kangoo I 2007, z silnikiem wysokoprężnym 1,5dCi. Rozpoczynamy diagnostykę i okazuje się, że nie ma żadnych kodów błędów, dodatkowo jesteśmy w stanie odczytać tylko kilka parametrów rzeczywistych.

W takiej sytuacji należy wybrać zakładkę Informacje o Pojeździe, z rozwijanego drzewka wybrać rodzaj silnika i tryb ‘Expert Mode’. Następnie wybrać właściwą opcję połączenia, właściwy sterownik i prawym przyciskiem myszy z rozwijanego menu uruchomić test.

Tryb Expert pozwala nam na diagnostykę konkretnego sterownika i umożliwia sprawdzenie jego funkcjonowania w dużej ilości parametrów rzeczywistych, a także pozwala na przeprowadzenie zaawansowanych testów i regulacji.

FUNKCJA 3: Informacje Techniczne

Wybierając ikonę   zostaniemy przeniesieni do informacyjnej platformy on-line, Delphi Direct Evolution.

W zależności od posiadanych uprawnień mamy dostęp do wersji:

  1. Darmowej – zawiera podstawowe dokumenty, karty charakterystyki produktów, dokumenty gwarancyjne.
  2. VTI Basic – zawiera dokumentacje, specyfikacje oraz instrukcje naprawcze samochodów. Wersja dostępna nieodpłatnie razem z rocznym abonamentem CAR MAX.
  3. VTI Ultimate – zawiera pełne dokumentacje techniczne i naprawcze samochodów, schematy elektryczne, diagnostykę kodów błędów, instrukcje diagnostyki podzespołów elektronicznych. SMART Pack – dokumenty opisujące znane przypadki usterek oraz sposoby ich naprawy.
  4. Direct Evolution Lite – zawiera katalog części Delphi Diesel.
  5. Direct Evolution Full – zawiera pełną dokumentację naprawczą systemów Diesla (dostępne wyłącznie dla sieci serwisowej Delphi Diesel Center)

FUNKCJA 4: Hot Line Techniczny

Posiadacze aktywnego rocznego abonamentu Car Max lub Truck mają dostęp do Hot Line Technicznego. Doświadczeni doradcy mają do dyspozycji bazę kilkudziesięciu tysięcy przypadków, kilka technicznych baz danych i wieloletnie doświadczenie serwisowe.

Wykonanie jednego telefonu daje tysiące nowych możliwości. Jeśli potrzebujesz wsparcia technicznego skontaktuj się z Hot Line Technicznym.

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Handlowiec motoryzacyjny (5 października 2017, 8:21) ~ Tak zagościł w każdym warsztacie 😭 Cena chińczyka za 300 zł zrobiła swoje 😀 Brawo za zabezpieczenie 👌👌

6 -2 Odpowiedź

karolek (17 października 2017, 16:49) ~ W przypadku takich sprzętów cena przekłada sie na jakość. Wiadomo, że podróba za pare dolców nie będzie chodziła jak należy. Używam tego testera z delphi i chodzi jak w zegarku. Po co sobie psuć renome bylejakim sprzętem

0 0 Odpowiedź

Iglotkz (5 października 2017, 19:00) ~ Nikt ci nie każe kupować piratów

4 -1 Odpowiedź

Kailen (10 października 2017, 13:01) ~ Od 39 dolarów na ali... To nawet nie 300zł.

0 0 Odpowiedź

Anonim (10 października 2017, 19:05) ~ Piraty posiadąją błędy i nie obsługują wszystkich funkcji

0 0 Odpowiedź

Łuk (15 października 2017, 11:08) ~ dla laika wystarczy chinczyk.mam taki i wystarcza do odczytu bledow.lepszy taki niz reczny.

0 0 Odpowiedź