Podczas prac przy układzie klimatyzacji często pojawia się pytanie, jakiego oleju do kompresora należy użyć.
W zależności od rodzaju zastosowania, producenta pojazdu i czynnika chłodniczego stosuje się różne oleje do kompresora klimatyzacji. Po zakończeniu prac związanych z naprawą i konserwacją układu klimatyzacji stale pojawiają się więc te same pytania: Jaki olej jest właściwy i jaką jego ilość trzeba wlać lub uzupełnić?
Porównanie olejów do kompresora
Olej PAG to w pełni syntetyczny olej stosowany fabrycznie przez wielu producentów. Jest przeznaczony do czynników chłodniczych typu R134a i R1234yf i dostępny w wersjach o różnej lepkości (PAG/PAG-YF ISO 46, 100 i 150). Wadą olejów PAG jest higroskopijność (pochłaniają i wiążą wilgoć z otaczającego powietrza). Oznacza to, że otwarte puszki lub pojemniki z olejem mogą być przechowywane tylko przez określony czas.
Olej POE to olej na bazie estrów, który ma właściwości elektroizolacyjne. W związku z tym jest stosowany przede wszystkim w elektrycznych kompresorach klimatyzacji pojazdów hybrydowych i elektrycznych. Olej POE również ma właściwości higroskopijne, co ogranicza okres przechowywania otwartych pojemników. Wraz ze wzrostem zawartości wody maleją również właściwości izolacyjne oleju, co zwiększa ryzyko wystąpienia zwarcia
w kompresorze.
Dobrą alternatywą dla olejów PAG i POE jest w pełni syntetyczny olej uniwersalny PAO 68. Ponieważ nie absorbuje wilgoci, jest dostępny w większych pojemnikach, a po otwarciu może być przechowywany przez niemal nieograniczony czas. PAO 68 oraz PAO 68 Plus UV (ze środkiem kontrastowym) można mieszać z wieloma innymi środkami smarnymi i czynnikami chłodniczymi lub używać jako ich zamienniki. PAO 68 bez dodatku środka kontrastowego można stosować w połączeniu z czynnikiem chłodniczym R1234yf oraz w elektrycznych kompresorach klimatyzacji.
Ważne!
Po naprawie układu klimatyzacji trzeba również określić prawidłową ilość napełnienia olejem. Należy przy tym bezwzględnie przestrzegać specyfikacji i ilości napełnienia podanych przez producenta pojazdu. Ilości napełniania dla najpopularniejszych typów pojazdów są dostępne online w wykazie wielkości napełniania MAHLE. Więcej informacji można znaleźć w broszurze „Oleje do kompresorów klimatyzacji PAG i PAO2″ oraz w Technical Messenger, wydanie nr 04/20213.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Ron12, 12 kwietnia 2022, 22:12 2 0
Przecież te oleje gdy zmieszamy, rozwarstwiają się.
Jak to jest ?
Odpowiedz
Ateluk, 12 kwietnia 2022, 23:01 1 0
Czekamy na odpowiedź lub kolejny artykuł.
Odpowiedz
Bylb, 14 kwietnia 2022, 9:23 0 0
Co dzieje się, gdy układ klimatyzacji nie jest uruchamiany przez n-miesięcy (rodzime warunki pogodowe)? Również dochodzi do rozwarstwienia i w tym przypadku mamy ich dwie. Pierwsza, olejowa. Druga, stanowiąca czynnik. Najważniejszą rzeczą jest to, by podczas pracy sprężarki klimatyzacji dwa oleje stanowiły jednorodną mieszaninę, a jednocześnie w odpowiedni sposób smarowały i jednocześnie konserwowały elementy mechaniczne kompresora oraz zmniejszały tarcie. Mam nadzieję, że pomogłem. ?
Odpowiedz
Specjalista, 14 kwietnia 2022, 8:29 2 0
A co w przypadku gdy w sprężarce/układzie AC jest fabrycznie np. PAG46 - lepkość 46 - a PAO68 ma lepkość bodajże 68 = ok. +45% więcej?
Ponadto olej PAG68 nie miesza się w pełni z PAG - po jakimś czasie rozwarstwiają się (to tak jakby do skrzyni automatycznej dolać olej o innej specyfikacji).
Odpowiedz
eXpErT, 14 kwietnia 2022, 13:46 2 0
Oj... autor chyba nie do końca przygotował się do tego artykułu. Olejów PAG i PAO nie wolno ze sobą mieszać, gdyż jak to już ktoś wcześniej zauważył, nie są ze sobą mieszalne, po niecałej godzinie zaczną się rozwarstwiać (zachęcam do przeprowadzenia testu). Poza tym zmieszanie tych dwóch typów oleju w kompresorze może doprowadzić do powstania substancji parafinopochodnej, co może spowodować zatkanie kanalików i uszkodzenia kompresora. Jest dużo informacji na ten temat w necie, czytałem kiedyś o tym jakieś biuletyny techniczne Nissensa albo Denso, nie pamiętam.
Odpowiedz
Mechanik, 16 kwietnia 2022, 9:23 1 -2
Od 20 lat stosuje olej pao 68 i nic się nie zaciera. Przecież MAHLE jest producentem kompresorów i wie co mówi, a nissens tylko brenduje swoje kompresory
Odpowiedz
Kovic, 18 kwietnia 2022, 12:04 1 0
SzanownyPanie. Oleje PAO nie mają 20 lat...
Odpowiedz
Kovic, 18 kwietnia 2022, 12:07 0 0
... oczywiście te stosowane w klimatyzacji.
Odpowiedz
riko, 15 kwietnia 2022, 18:35 1 0
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy ale powinna odpowiadać za treści zawarte w artykułach , szczególnie jak zawierają takie bzdury jak wyżej.
Odpowiedz
tomek8712, 19 kwietnia 2022, 22:16 1 0
Stosuje pao 68 do wszystkiego od okolo 6lat zero problemu jeśli chodzi o nissensa kompresory poraszka a najlepsze są hłodnice max na sezon
Odpowiedz