Renault i Nissan należą (wraz z Mitsubishi i Dacia) do jednego aliansu motoryzacyjnego. Nic zatem dziwnego, że wiele modeli ma wspólne skrzynie biegów. Które przekładnie, montowane w Renault i Nissan są najbardziej problemowe? Jakie są typowe awarie skrzyń biegów, montowanych w samochodach Renault i Nissan?
Jak rozpoznać, jaka skrzynia biegów jest w danym modelu samochodu?
Można to zrobić w następujący sposób:
- Odkodować numer VIN samochodu po podłączeniu urządzenia diagnostycznego do złącza OBD2.
- Odkodować numer VIN auta w specjalnym programie.
- Sprawdzić kod skrzyni biegów nabity na specjalnej tabliczce, zamontowanej na skrzyni biegów.
Skrzynie do samochodów osobowych Renault produkowane są w:
- Renault Ruitz Plant – w mieście Ruitz we Francji – powstają tu tylko skrzynie automatyczne.
- Renault Caccia Plant – w mieście Caccia w Portugalii.
- Renault Bacci Romano – w mieście Tavarnelle Val Di Pesa we Włoszech
- W Renault Sewilla Plant – w mieście Sewilla w Hiszpanii
- W Tabriz w Iranie, gdzie powstają skrzynie biegów do licencyjnych Renault, produkowanych przez irańską fabrykę Iran Khodro.
Skrzynie do samochodów osobowych Nissan produkowane są przez:
- Firmę JATCO, w której udziałowcami są Nissan (75%), Mitsubishi (15%) oraz Suzuki. JATCO ma swoją siedzibę w mieście Shizuoka w Japonii.
- Yokohama Plant – własną fabrykę w japońskim mieście Jokohama.
- Przez wymienione wcześniej fabryki Renault.
Typowe problemy w manualnych skrzyniach biegów, montowanych w Renault i w Nissanach
Najczęściej spotykanym problemem są uszkodzone (zużyte łożyska). Najważniejszych objawem awarii jest szum, pojawiający się podczas jazdy, dochodzący ze skrzyni biegów.
Inne dwa, najczęściej spotykane problemy w manualnych skrzyniach biegów, montowanych w samochodach Renault i Nissan to utrudniona zmiana biegów i zgrzyty. Są one powodowane przez zużyte synchronizatory, uszkodzone cięgna (najczęściej zużyte na skutek przebiegu), a także wycieki oleju przekładniowego.
Warto pamiętać, że wiele awarii, raportowanych przez użytkowników aut Renault i Nissan, z manualnymi skrzyniami biegów, jest efektem niewłaściwego serwisowania i niewłaściwej eksploatacji aut albo uszkodzeń powypadkowych, powodujących mechaniczne uszkodzenia skrzyń i wycieki płynu przekładniowego.
Niewłaściwe serwisowanie to przede wszystkim rezygnacja z wymiany płynu przekładniowego (zaleca się co 80 – 100 tys. km przebiegu).
Niewłaściwa eksploatacja to przede wszystkim agresywna jazda, niedociskanie pedału sprzęgła przy zmianie biegów i trzymanie dłoni przez cały czas na drążku zmiany biegów. Nie ma dostępnych danych, które mówią nam o tym, które skrzynie biegów w Renault i Nissan są najbardziej awaryjne.
Standardowe oznaczenia literowe stosowane w manualnych skrzyniach biegów Renault
- T – skrzynie 6 biegowe
- N – skrzynie 6 – biegowe
- P – skrzynie 5 i 6 biegowe, stosowane w dostawczakach
- J – skrzynie 5 – biegowe
Problemy z automatycznymi skrzyniami dwusprzęgłowymi, montowanymi w Renault
Typowe problemy z automatycznymi, dwusprzęgłowymi skrzyniami biegów objawiają się szarpaniem podczas zmiany biegów i hałasem.
Co jest najczęstszym problemem awarii? W dwusprzęgłowych automatach Renault producent nie określa ściśle terminu wymiany oleju przekładniowego. Zaleca wymianę dopiero wtedy, gdy skrzynia… zacznie szarpać i hałasować. Jednak wtedy jest już za późno.
Zaleca się, aby serwisować dwusprzęgłowe automaty Renault zgodnie ze standardowymi zasadami: wymieniać olej przekładniowy metodą dynamiczną co 60 tys. km przebiegu.
Typowym problemem tych skrzyń są wycieki z simmeringów. Należy co pewien czas sprawdzać, czy na skrzyni i pod nią nie ma wycieków oleju. Zbyt mała ilość oleju przekładniowego może doprowadzić do przegrzania i zatarcia skrzyni biegów.
Skrzynie są niszczone przez użytkowników na skutek agresywnej jazdy. Zużywają się także w przyspieszony sposób podczas częstej jazdy miejskiej. Bardzo droga jest wymiana sprzęgieł z wysprzęglikami – trzeba liczyć się z wydatkiem ponad 5000 zł.
Czy trzeba unikać automatycznych skrzyń biegów, montowanych w Renault?
Nie ma informacji o tym, że poszczególne modele automatycznych skrzyń biegów Renault cechują się nadmierną awaryjnością.
Powody awarii automatycznych skrzyń biegów Renault są zazwyczaj standardowe: agresywna jazda, rezygnacja z wymiany oleju przekładniowego, niewłaściwa wymiana oleju przekładniowego. Winą można obarczyć producenta za ewentualne wycieki oleju przekładniowego z uszkodzonych (zużytych) uszczelnień.
Podobnie jest ze skrzyniami automatycznymi CVT. Tutaj najczęściej użytkownicy narzekają na błędy i zapalanie się kontrolek.
Czy trzeba unikać automatycznych skrzyń biegów, montowanych w Nissanach?
W przypadku samochodów Nissan sytuacja jest nieco inna, niż w przypadku Renault. Skrzynie automatyczne (często wspomina się o modelu Jatco JF011E) i skrzynie CVT są uznawane za jedne z najgorszych.
W kilku rankingach najgorszych skrzyń biegów (automatycznych i CVT), prowadzonych w USA, Nissan znajdował się w pierwszej dziesiątce, z takimi modelami aut, jak Nissan Pathfinder, Nissan Murano, Nissan Sentra i Nissan Altima. W autach tych stosowano przede wszystkim skrzynię automatyczną CVT 8 Hybrid. Z racji tak wielu nieprzychylnych opinii, warto jej unikać.
Komentarze