Skrzynie biegów w Renault i Nissan – które generują problemy?

27 lutego 2023, 9:41

Renault i Nissan należą (wraz z Mitsubishi i Dacia) do jednego aliansu motoryzacyjnego. Nic zatem dziwnego, że wiele modeli ma wspólne skrzynie biegów. Które przekładnie, montowane w Renault i Nissan są najbardziej problemowe? Jakie są typowe awarie skrzyń biegów, montowanych w samochodach Renault i Nissan?

Jak rozpoznać, jaka skrzynia biegów jest w danym modelu samochodu?

Można to zrobić w następujący sposób:

  • Odkodować numer VIN samochodu po podłączeniu urządzenia diagnostycznego do złącza OBD2.
  • Odkodować numer VIN auta w specjalnym programie.
  • Sprawdzić kod skrzyni biegów nabity na specjalnej tabliczce, zamontowanej na skrzyni biegów.

Skrzynie do samochodów osobowych Renault produkowane są w:

  • Renault Ruitz Plant – w mieście Ruitz we Francji – powstają tu tylko skrzynie automatyczne.
  • Renault Caccia Plant – w mieście Caccia w Portugalii.
  • Renault Bacci Romano – w mieście Tavarnelle Val Di Pesa we Włoszech
  • W Renault Sewilla Plant – w mieście Sewilla w Hiszpanii
  • W Tabriz w Iranie, gdzie powstają skrzynie biegów do licencyjnych Renault, produkowanych przez irańską fabrykę Iran Khodro.

Skrzynie do samochodów osobowych Nissan produkowane są przez:

  • Firmę JATCO, w której udziałowcami są Nissan (75%), Mitsubishi (15%) oraz Suzuki. JATCO ma swoją siedzibę w mieście Shizuoka w Japonii.
  • Yokohama Plant – własną fabrykę w japońskim mieście Jokohama.
  • Przez wymienione wcześniej fabryki Renault.

Typowe problemy w manualnych skrzyniach biegów, montowanych w Renault i w Nissanach

Najczęściej spotykanym problemem są uszkodzone (zużyte łożyska). Najważniejszych objawem awarii jest szum, pojawiający się podczas jazdy, dochodzący ze skrzyni biegów.

Inne dwa, najczęściej spotykane problemy w manualnych skrzyniach biegów, montowanych w samochodach Renault i Nissan to utrudniona zmiana biegów i zgrzyty. Są one powodowane przez zużyte synchronizatory, uszkodzone cięgna (najczęściej zużyte na skutek przebiegu), a także wycieki oleju przekładniowego.

Warto pamiętać, że wiele awarii, raportowanych przez użytkowników aut Renault i Nissan, z manualnymi skrzyniami biegów, jest efektem niewłaściwego serwisowania i niewłaściwej eksploatacji aut albo uszkodzeń powypadkowych, powodujących mechaniczne uszkodzenia skrzyń i wycieki płynu przekładniowego.

Niewłaściwe serwisowanie to przede wszystkim rezygnacja z wymiany płynu przekładniowego (zaleca się co 80 – 100 tys. km przebiegu).

Niewłaściwa eksploatacja to przede wszystkim agresywna jazda, niedociskanie pedału sprzęgła przy zmianie biegów i trzymanie dłoni przez cały czas na drążku zmiany biegów. Nie ma dostępnych danych, które mówią nam o tym, które skrzynie biegów w Renault i Nissan są najbardziej awaryjne.

Standardowe oznaczenia literowe stosowane w manualnych skrzyniach biegów Renault

  • T – skrzynie 6 biegowe
  • N – skrzynie 6 – biegowe
  • P – skrzynie 5 i 6 biegowe, stosowane w dostawczakach
  • J – skrzynie 5 – biegowe

Problemy z automatycznymi skrzyniami dwusprzęgłowymi, montowanymi w Renault

Typowe problemy z automatycznymi, dwusprzęgłowymi skrzyniami biegów objawiają się szarpaniem podczas zmiany biegów i hałasem.

Co jest najczęstszym problemem awarii? W dwusprzęgłowych automatach Renault producent nie określa ściśle terminu wymiany oleju przekładniowego. Zaleca wymianę dopiero wtedy, gdy skrzynia… zacznie szarpać i hałasować. Jednak wtedy jest już za późno.

Zaleca się, aby serwisować dwusprzęgłowe automaty Renault zgodnie ze standardowymi zasadami: wymieniać olej przekładniowy metodą dynamiczną co 60 tys. km przebiegu.

Typowym problemem tych skrzyń są wycieki z simmeringów. Należy co pewien czas sprawdzać, czy na skrzyni i pod nią nie ma wycieków oleju. Zbyt mała ilość oleju przekładniowego może doprowadzić do przegrzania i zatarcia skrzyni biegów.

Skrzynie są niszczone przez użytkowników na skutek agresywnej jazdy. Zużywają się także w przyspieszony sposób podczas częstej jazdy miejskiej. Bardzo droga jest wymiana sprzęgieł z wysprzęglikami – trzeba liczyć się z wydatkiem ponad 5000 zł.

Czy trzeba unikać automatycznych skrzyń biegów, montowanych w Renault?

Nie ma informacji o tym, że poszczególne modele automatycznych skrzyń biegów Renault cechują się nadmierną awaryjnością.

Powody awarii automatycznych skrzyń biegów Renault są zazwyczaj standardowe: agresywna jazda, rezygnacja z wymiany oleju przekładniowego, niewłaściwa wymiana oleju przekładniowego. Winą można obarczyć producenta za ewentualne wycieki oleju przekładniowego z uszkodzonych (zużytych) uszczelnień.

Podobnie jest ze skrzyniami automatycznymi CVT. Tutaj najczęściej użytkownicy narzekają na błędy i zapalanie się kontrolek.

Czy trzeba unikać automatycznych skrzyń biegów, montowanych w Nissanach?

W przypadku samochodów Nissan sytuacja jest nieco inna, niż w przypadku Renault. Skrzynie automatyczne (często wspomina się o modelu Jatco JF011E) i skrzynie CVT są uznawane za jedne z najgorszych.

W kilku rankingach najgorszych skrzyń biegów (automatycznych i CVT), prowadzonych w USA, Nissan znajdował się w pierwszej dziesiątce, z takimi modelami aut, jak Nissan Pathfinder, Nissan Murano, Nissan Sentra i Nissan Altima. W autach tych stosowano przede wszystkim skrzynię automatyczną CVT 8 Hybrid. Z racji tak wielu nieprzychylnych opinii, warto jej unikać.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!