Okresowa wymiana filtrów w samochodzie jest niezbędna dla utrzymania sprawności pojazdu. Filtr paliwa pozwala zachować czystość paliwa dostarczanego do silnika. Jak wszystkie inne filtry z czasem ulega on zużyciu, przez co nie spełnia swojej funkcji właściwie. Jak często należy wymieniać filtr paliwa, aby zachować pełną sprawność układu paliwowego i dlaczego jest to istotną czynnością serwisową?
Dlaczego wymiana filtra paliwa jest tak ważna?
Paliwo jest narażone na przedostawanie się do niego zanieczyszczeń, które mogą pojawić się w procesie produkcji i dystrybucji. Zdarza się, że cząstki stałe, np. drobiny piasku, ale również m.in. woda pojawiają się w paliwie, i mogłyby wraz z nim zostać dostarczone do silnika. Filtr paliwa odpowiada za oddzielenie ich w trakcie transportu z baku do komory spalania. W związku z tym kierowcy mogą zastanawiać się, co ile wymiana filtra paliwa powinna być przeprowadzana, aby zachować pełną sprawność układu paliwowego i nie narażać silnika na kontakt z niepożądanymi czynnikami.
Nie ma uniwersalnej odpowiedzi na pytanie, jak często wymieniać filtr paliwa. Wynika to m.in. z różnego tempa zużycia filtra w samochodach z silnikami benzynowymi oraz diesla, czy jakości paliwa na poszczególnych stacjach. Istnieją jednak wskazówki, które ułatwią określenie optymalnego momentu na przeprowadzenie wymiany.
Wymiana filtra paliwa – jak często powinna być przeprowadzana?
W zależności od rodzaju jednostki napędowej zamontowanej w samochodzie podawane są różne interwały wymiany od 15 do nawet 60 tysięcy kilometrów, a czasem jeszcze więcej. W przypadku silników benzynowych z wtryskiem pośrednim wymiana jest stosunkowo rzadka – zazwyczaj należy przeprowadzać ją po około 30-50 tysiącach kilometrów. W przypadku silników z wtryskiem bezpośrednim jest to przeważnie dystans mieszczący się w przedziale 20-30 tysięcy kilometrów.
Co ile wymieniać filtr paliwa w dieslu? Jednostki wysokoprężne z uwagi na zasilanie olejem napędowym wymagają wymiany najczęściej – co 15-20 tysięcy kilometrów. Zalecenia specjalistów wskazują jednak, że dobrą praktyką jest wymiana filtra paliwa w dieslach co 10 tysięcy kilometrów. Niektórzy zalecają również skrócić interwał wymiany w samochodach benzynowych z wtryskiem bezpośrednim do 10-15 tysięcy kilometrów.
Zapchany filtr paliwa – objawy
Chociaż regularna wymiana filtra paliwa zgodnie z zaleceniami ekspertów powinna zapewnić sprawną pracę układu paliwowego, to nie należy lekceważyć typowych objawów zapchania filtra paliwa. Po ich zaobserwowaniu najlepiej przeprowadzić wymianę natychmiast, co pozwoli uchronić się przed większymi wydatkami na serwis i naprawę pojazdu.
Na zapchanie filtra paliwa mogą wskazywać:
- utrudnione uruchamianie silnika,
- silnik nierówno pracuje, a czasem też gaśnie na biegu jałowym,
- szarpanie odczuwalne w trakcie przyspieszania,
- wzrost spalania,
- wyczuwalny zapach oleju,
- dym wydobywający się z rury wydechowej.
Komentarze