Polska jest jednym z liderów w produkcji części przeznaczonych na pierwszy montaż. Ale polskie firmy produkują także części na… któryś z kolei montaż, czyli przeznaczone do samochodów zabytkowych. Wiele z tych produktów trafia na eksport. Jak wytwarzane są części do samochodów zabytkowych w Polsce? Czy taka produkcja jest opłacalna?
Załóżmy, że ktoś, kto mieszka w Europie i ma wolne kilkadziesiąt tysięcy euro, kupuje zabytkowy samochód sprzed 50 lat. Ten ktoś ma to szczęście, że udaje mu się znaleźć auto z duszą za dobrą cenę. Ale pojazd jest mocno zniszczony, skorodowany. Wiele części w ogóle nie trzyma parametrów wytrzymałości. Niektóre są cieniutkie jak papier albo mają dziury wyżarte przez korozję. Skąd wziąć części zamienne do 50-letniego auta? Nie ma ich w sklepach ani na giełdach. A jeśli jakieś przetrwały, to bardzo trudno znaleźć tą, której się poszukuje. Albo jej cena jest kosmiczna, bo sprzedawca wie, że to unikat.
I tutaj z pomocą przychodzą firmy, które zajmują się produkcją części do aut zabytkowych. W tym polskie firmy. Z usług tych najlepszych korzystają odbiorcy w całej Europie, którzy wyprodukowane przez rzemieślników części sprzedają samodzielnie na innych rynkach, albo używają ich do odrestaurowywania aut na zlecenie.
O czym warto pamiętać, na rynku może brakować także części do aut znacznie tańszych, niż wskazany przez nas przykład wart kilkadziesiąt tys. euro. Nie każdy samochód zabytkowy to przecież auto wartościowe.
Produkcja części do samochodów zabytkowych w Polsce
– Od 20 lat produkujemy części do samochodów zabytkowych, takich jak Mercedes 190 SL, Mercedes Pagode W113, Mercedes 220A, Mercedes 220 SE, Mercedes W111, Jaguar E-Type, Porsche 911 i Volvo P1800 – mówi Krzysztof Kuliński, właściciel firmy Classic Car Krzysztof Kuliński- Zdecydowana większość naszej produkcji trafia na rynek niemiecki. Produkujemy cały szereg części zamiennych. W naszej ofercie znaleźć można atrapy chłodnicy, zderzaki, kompletne maski, zestawy naprawcze pasa tylnego, błotniki, wzmocnienia podłogi, popielniczki, deski rozdzielcze i wiele, wiele innych. Specjalizujemy się w produkcji części do wymienionych wcześniej aut, ale możemy też bez problemu produkować części do innych pojazdów zabytkowych.
W jaki sposób powstają części do aut zabytkowych w firmie Krzysztofa Kulińskiego?
– Wykonujemy formy stalowe do produkcji seryjnej, które powstają w terminie do 2 miesięcy i formy kompozytowe przede wszystkim do produkcji małoseryjnej – wyjaśnia Krzysztof Kuliński – Produkujemy części blacharskie ze stali i aluminium, stopów cynku z aluminium, a także z mosiądzu. Wykonujemy także elektropolerowanie aluminium, dzięki czemu jesteśmy w stanie stworzyć prawdziwie błyszczące elementy chromowe do aut zabytkowych, cechujące się wysoką trwałością. W swojej pracy wykorzystujemy jedyne w Polsce urządzenie, wyprodukowane w Danii, służące do przygotowania form.
Części do samochodów zabytkowych produkuje również firma Cars By Linke.
– Nasza firma prowadzi projekty renowacji pojazdów zabytkowych, ale równocześnie dorabiamy także elementy niedostępne w ASO, na które jest zapotrzebowanie na rynku części do aut zabytkowych – mówi Wojciech Lewandowski, specjalista z działu techniczno – projektowego firmy Cars By Linke – Jest duże zainteresowanie częściami do takich aut, jak BMW E28, E30, Porsche 911, Mercedes W124 czy Mercedes W126. Do takich samochodów staramy się wyprodukować duże partie elementów, które sprzedajemy na forach dotyczących tych modeli. Naszą specjalizacją jest model BMW e9 i do tego samochodu najwięcej elementów u nas powstało. Dostajemy także zapytania o jednostkowe możliwości produkcji do różnych pojazdów które realizujemy.
– Przy dużym nakładzie pracy, finansów i czasu jesteśmy w stanie zaprojektować, przetestować, wyprodukować, wszystkie brakujące elementy nawet do nieistniejących już dzisiaj marek pojazdów. Warunkiem jest element lub jego dokładne zdjęcia z wymiarami na wzór. W pracy wykorzystujemy takie urządzenia jak skaner 3D, tokarka i frezarka CNC, wydruki 3D metodami topienia plastiku (FDM) oraz utwardzania żywic światłoutwardzalnych. Mamy ploter do wycinania blachy za pomocą lasera lub plazmy, krawędziarkę do precyzyjnego profilowania paneli blaszanych, a także prasę do tłoczenia elementów blaszanych z form.
Odrestaurowywanie samochodów zabytkowych to nie tylko usuwanie skorodowanych elementów i montaż w ich miejsce nowych części z metalu. W samochodzie zabytkowym może również brakować elementów z tworzyw sztucznych. Albo mogą być one uszkodzone. W tym przypadku z pomocą przychodzi technologia druku 3D.
– Wykonujemy tylko części z tworzyw sztucznych. Nie tylko do samochodów klasycznych ale też do aut nowoczesnych, do których części są trudno dostępne, niemożliwe do sprowadzenia lub wymagają zakupu całego modułu, który jest wielokrotnie droższy – mówi Kamil Brzózy, ekspert z firmy 3Dream – Zainteresowanie jest całkiem duże i ciągle rośnie wraz ze świadomością ludzi na temat druku 3D. Można powiedzieć, że 20-25% części które drukujemy, to części przeznaczone właśnie dla branży automotive. Oprócz części zamiennych ludzie czasami potrzebują przerobić lub stuniungować coś w samochodzie na własne potrzeby, dla wygody lub ze względów estetycznych. W przypadku, kiedy jakaś część została opisana (wiadomo z jakiego materiału jest wykonana) jesteśmy w stanie dobrać materiał o lepszych parametrach, który będzie znacznie bardziej wytrzymały i trwały.
Jakie przykładowe realizacje części do aut zabytkowych zostały wykonane w firmie 3Dream?
– Przykładowe zlecenia, dotyczące produkcji części do aut zabytkowych to na przykład niestandardowe, 14- centymetrowe zaślepki na felgi do zabytkowego Mercedesa, końcówki progów do zabytkowego BMW, wykonane z wytrzymałego tworzywa – mówi Kamil Brzózy, ekspert z firmy 3Dream – Co ciekawe, druk 3D pozwala nam również wykonać części zamienne. Przykład to uszczelka skrzyni biegów, wydrukowana z gumy, przeznaczona do ponad 35- letniego Jeepa Asia Rocsta.
Żeby produkować części – musi być rynek zbytu. Jak wygląda rynek aut zabytkowych w Polsce i w Niemczech?
Szacuje się, że w Polsce jest zarejestrowanych kilkadziesiąt tysięcy aut zabytkowych. W 2020 roku dołączyło do nich 2060 aut z żółtymi tablicami. Czy każde z nich potrzebuje części od rzemieślnika? Nie. Do wielu polskich “zabytków” części można dostać bez problemu, w niskich cenach. Dlaczego? To, że auto jest zabytkowe, wcale nie oznacza, że musi być ono wartościowe i bardzo rzadkie.
Ile zabytkowych samochodów jest zarejestrowanych w Niemczech? Rynek niemiecki jest zdecydowanie bogatszy. 1 stycznia 2019 roku w Niemczech było zarejestrowanych 474.516 szt. aut zabytkowych*. 1 stycznia 2020 roku liczba zabytkowych aut wzrosła do 525.968 szt. Jeśli wliczy się w to motocykle i pojazdy użytkowe, to łączna liczba zabytkowych pojazdów wynosi 595.046 szt. Najpopularniejsze modele aut zabytkowych w Niemczech to VW Beetle (39 758 szt.), Mercedes Benz W123 (21 929 szt.), Mercedes Benz R107, Mercedes Benz W124, Mercedes Benz Stroke-Eight, Volkswagen T3, Volkswagen T oraz BMW serii 3.
Jeśli spojrzymy na same marki, to najpopularniejszą marką aut zabytkowych w Niemczech jest Mercedes Benz (127 112 szt.). Na drugim miejscu plasuje się Volkswagen (101 197 szt.), a na trzecim Porsche (34 975 szt.).
Producenci mogą zatem przyjąć różne strategie. Albo produkować części do najpopularniejszych aut zabytkowych, albo do tych najrzadszych. Albo do jednych i drugich.
Czy produkcja części do aut zabytkowych jest opłacalna?
– Mimo szeregu problemów, takich jak COVID19, nadal działamy – mówi Krzysztof Kuliński – Niemcy nie potrafią, a my potrafimy, chcemy to robić, robimy to z miłości do naszej pracy i do tych pięknych, niepowtarzalnych samochodów. Mimo tego, ten rynek się kurczy. Aut zabytkowych, tych prawdziwych, jest na rynku coraz mniej. Mało kogo stać na to, żeby zapłacić 65 tys. euro za rzetelne odrestaurowanie takiego auta, jak klasyczny Mercedes Benz 190. Młodsi ludzie, których stać będzie na zakup auta zabytkowego, raczej kupią Porsche z lat 80-tych i 90-tych, które już w pewnym stopniu przypomina współczesne auta pod względem komfortu prowadzenia. Produkcja części powoli ucieka z Europy, np. do Turcji.
*dane – liczba aut zabytkowych w Niemczech: https://www.vda.de/en/press/press-releases/200723-First-time-ever–over-500-000-classic-cars-with-H-plates-in-Germany.html
Komentarze