Opony wielosezonowe – wady i zalety oraz serwisowanie

, 31 marca 2021, 11:39

Czy warto wyposażyć się w opony całoroczne? Opinie specjalistów są pozytywne, ale stosowanie wielosezonowych opon, tak jak w przypadku letnich i zimowych, wymaga odpowiedniej pielęgnacji i serwisowania. Zachęcamy do zapoznania się z artykułem.

Opony wielosezonowe – co to znaczy?

Opony wielosezonowe, nazywane też są oponami całorocznymi. To produkt, który powstał z myślą o samochodach użytkowanych w krajach, gdzie różnice temperatur między poszczególnymi porami roku, nie są duże. Połączenie specjalnego bieżnika i mieszanki wykorzystanej do produkcji sprawia, że opona całoroczna sprawdzi się zarówno podczas mrozów, jak i upałów. Ze względu na zachodzące zmiany klimatyczne i coraz łagodniejsze zimy, jest to produkt, który coraz większą popularnością cieszy się również w Polsce.

Opony wielosezonowe posiadają oznaczenia M+S  i symbol 3PMSF. W zależności od producenta, pojawiają się na nich też oznaczenia 4Seasons, All Seasons lub All Weather. Charakteryzują się mniejszą liczbą lameli i wykorzystaniem mieszanki o średniej twardości.

Opony wielosezonowe – czy warto?

Opony wielosezonowe przez pewien czas znajdowały się na marginesie rynku ogumienia. To co jest do wszystkiego, jest do niczego – tak często kończyły się dyskusje na ich temat. Niedawno ten stan rzeczy uległ zmianie. Od kilku lat rośnie popularność opon całorocznych. Mają je w swoich ofertach prawie wszyscy producenci ogumienia samochodowego. Ci znani i ci mniej znani.

– Opony wielosezonowe zostały w tym roku poddane dość brutalnej weryfikacji. Dawno nie mieliśmy tak śnieżnych i mroźnych dni. Niemniej jednak ocieplanie się klimatu i co by nie powiedzieć, coraz rzadsze mroźne i śnieżne zimy powodują, że opony wielosezonowe będą coraz częściej wybieranym rozwiązaniem przez klientów warsztatów oponiarskich – powiedział Ryszard Marcinkowski, ceniony specjalista, prowadzący szkolenia dla warsztatów oponiarskich, serwisów ASO i warsztatów, zajmujących się bieżnikowaniem.

Potwierdzają to dane Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego oraz European Tyre And Rubber Manufacturers. W 2020 roku opony całoroczne stanowiły 16% wszystkich sprzedanych opon. Ale w stosunku do 2019 roku, ich sprzedaż wzrosła aż o 48,4%. Można się zatem spodziewać, że do warsztatów oponiarskich coraz częściej będą przyjeżdżać auta, wyposażone w opony wielosezonowe.

Jak należy serwisować opony wielosezonowe?

Klient może zdecydować się na opony wielosezonowe nie tylko ze względu na to, że obecne zimy są łagodne. Głównym powodem mogą być oszczędności. Zakup jednego kompletu opon, zamiast dwóch i brak konieczności corocznych wymian.

Klienci mogą nie wiedzieć, że opony wielosezonowe wymagają odpowiedniego serwisu. I tutaj źródłem informacji powinien być pracownik warsztatu oponiarskiego.

Po pierwsze – okresowe wyważanie opon całorocznych. Najlepiej raz na rok albo minimum co 20 tys. km przebiegu.

– Trzeba  pamiętać, że opony wielosezonowe wymagają takiej samej troskliwości i serwisu jak opony sezonowe – zimowe i letnie. To, że nie musimy reagować na zmiany pogody i szybko zmieniać opon na sezonowe, nie zwalnia nas od obowiązku okresowego wyważania kół. Czynność ta powinna być wykonywana profilaktycznie co minimum 20 tysięcy kilometrów przebiegu. Najlepiej raz do roku. Reakcje kierowców na drgania, pojawiające się na kierownicy przy określonych prędkościach (najczęściej 90-120 km/h) są daleko spóźnione. Wyważenie kół w takich przypadkach być może likwiduje drgania, ale nie przywróci sprawności łożyskom kół, końcówkom drążków czy sworzni – powiedział Ryszard Marcinkowski.

Po drugie – rotacyjna zmiana opon wielosezonowych (zamiana opon miejscami, zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu). Raz w roku.

– Musimy pamiętać, że koło to jeden z kilku najszybciej wirujących elementów w pojeździe. Nawet niewielkie drgania są przyczyną poważnych uszkodzeń i konieczności wykonania późniejszych napraw układu zawieszenia. Nie wspominając już o samym, przedwczesnym zużyciu opon. Z tego też powodu, jeżeli chcemy się cieszyć długim okresem użytkowania opon wielosezonowych i nie robimy przebiegów rzędu 50 tysięcy kilometrów rocznie, wykonujemy rotacyjną zmianę pozycji kół. Rotacyjna wymiana kół spowoduje ich równomierne zużywanie – powiedział Ryszard Marcinkowski.

Po trzecie – wymiana wentyli w oponach całorocznych. Przynajmniej raz w roku.

– Jest jeszcze jeden bardzo ważny aspekt dla serwisu oponiarskiego, zajmującego się samochodem z oponami całorocznymi. Klient musi usłyszeć informację, że zawory gumowo/metalowe wciągane powinny być wymienione przynajmniej raz w roku. I to jest argument, żeby użytkownik opon wielosezonowych zjawił się w serwisie oponiarskim nie w kwietniu czy listopadzie, tylko np. w lipcu, kiedy nie ma w serwisach zwiększonego ruchu przekładkowego – powiedział Ryszard Marcinkowski.

Edukowanie klientów o konieczności serwisowania opon wielosezonowych to korzyść dla warsztatu i dla klienta. Patrząc na wyniki sprzedaży i na warunki pogodowe, można być pewnym, że sprzedaż opon wielosezonowych będzie dalej rosła. Dobrze serwisowany komplet opon całorocznych będzie służył przez długi czas.

Opony wielosezonowe – opinie profesjonalistów

Serwisy oponiarskie nie tylko serwisują, ale też sprzedają opony. Dla wielu klientów pracownik serwisu oponiarskiego jest podstawowym źródłem informacji o oponach. Dlatego powinien przedstawić klientowi informacje o tym, czy w jego przypadku warto wybrać opony wielosezonowe.

  • Opony wielosezonowe to dobry pomysł w przypadku samochodu miejskiego i kompaktowego, który rocznie pokonuje maksymalnie kilkanaście tys. kilometrów przebiegu.
  • Opony wielosezonowe dają swego rodzaju poczucie pewności. Samochód jest zawsze gotowy do drogi, niezależnie od pogody.
  • Opony wielosezonowe faktycznie pozwalają na oszczędności, ale trzeba pamiętać o ich serwisowaniu.
  • Samochody o wysokich osiągach powinny być wyposażone w opony sezonowe (letnie latem, zimowe zimą).
  • Osoby, jeżdżące często po autostradach i robiące duże przebiegi roczne, powinny inwestować w opony sezonowe.
  • Opony całoroczne mają gorsze osiągi od opon sezonowych.
  • Opony wielosezonowe zużywają się szybciej niż opony sezonowe.
  • Opony całoroczne cechują się gorszą przyczepnością przy dużych prędkościach niż opony sezonowe.

Warto pamiętać o tym, że opony wielosezonowe dostępne są także do lekkich aut dostawczych.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

AlfonsPetarda, 1 kwietnia 2021, 7:41 16 -1

Wymiana wentyli co rok, co?? Klient kupił po to wielosezonowe opony żeby rzadziej jeździć do warsztatu, to trzeba nowe teorie uszyć, żeby jednak zaglądał częściej. Żałosne.

Odpowiedz

Merc, 1 kwietnia 2021, 9:03 8 -1

Artykuł-nagonka zawierająca zalecenia, aby jednak serwisy oponiarskie miały na czym zarabiać? :)
Markowa wielosezonówka to idealna opona dla zdecydowanej większości kierowców.

Odpowiedz