Większość z nas spotkała się z określeniem 5G, ale czy na pewno wiemy, o co dokładnie chodzi? Kilkudziesięciokrotnie wyższa prędkość od LTE i ogromna przepustowość pomogą rozwinąć komunikację aut i infrastruktury drogowej między sobą. Dzięki 5G i mnogości urządzeń sieciowych wizja dróg pełnych pojazdów autonomicznych staje się realna. Sprawdźmy zatem, kiedy technologia 5G będzie dostępna w Polsce, jakie mity towarzyszą jej wykorzystaniu w codziennym życiu i co z tego będą mieli wszyscy użytkownicy sieci?
5G umożliwi połączenie z internetem nawet 100 urządzeń mobilnych na metr kwadratowy! To oznacza, że do wszędobylskich smartfonów i komputerów dołączą tysiące innych urządzeń – zaawansowanych systemów kontroli toru jazdy czy czujników umieszczonych przy drodze. Oczekiwaniu na sieć 5G towarzyszy jednak wiele mitów, które obala najnowszy raport Ericsson ConsumerLab. Wskazuje on między innymi na brak krótkoterminowych korzyści z uruchomienia sieci 5G lub postrzeganie smartfonów jako jedynych urządzeń jakie skorzystają na nowej technologii.
Usługi i aplikacje 5G dla fanów motoryzacji
W raporcie Ericssona użytkownicy smartfonów przewidują, że większość aplikacji i usług 5G upowszechni się w ciągu 2-3 lat od uruchomienia sieci 5G. W przypadku motoryzacji największe zainteresowanie dotyczy użycia nowej technologii w samochodowych centrach rozrywki. W dalszej kolejności – z perspektywą wprowadzenia w 3-5 lat od wejścia 5G – są takie rozwiązania jak szyby wykorzystujące rzeczywistość rozszerzoną (AR) oraz pojazdy autonomiczne. 4 na 10 uczestników badania twierdzi, że dostęp do sieci 5G będzie dla kierowców tak samo ważny jak zużycie paliwa czy moc silnika.
– Technologia 5G zrewolucjonizuje motoryzację i przyspieszy wprowadzanie pojazdów autonomicznych. Korzyści z transmisji gigabajtów danych bez opóźnień wykraczają daleko poza oglądanie filmów 4k w podróży. Dzięki 5G, analizie danych i sztucznej inteligencji samochody zmienią swoją funkcjonalność. Dostarczą nowych wrażeń, wyręczą nas w wielu czynnościach i zadbają o bezpieczeństwo – powiedział Marcin Sugak, dyrektor ds. rozwoju w firmie Ericsson.
Konsumpcja danych w erze 5G będzie wielokrotnie wyższa. Według raportu Ericsson ConsumerLab, transfery danych w smartfonach podłączonych do sieci 5G wzrosną nawet 14-krotnie, a użytkownicy tygodniowo będą oglądać 3 godziny materiałów wideo więcej niż robią to obecnie. Trend będzie widoczny również w podróży, podczas której pasażerowie, ale również kierowca półautonomicznego pojazdu, będą pochłonięci ulubionym serialem.
Rzeczywistość rozszerzona i auta jak z gier komputerowych
Dzięki technologii 5G i rozwojowi rzeczywistości rozszerzonej przednia i boczne szyby samochodu zmienią się w ekrany prezentujące informacje z różnych źródeł. Na przykład wyświetlą komunikat z pobliskiej restauracji o ostatnim wolnym stoliku lub pomogą bezpiecznie wyprzedzić inny pojazd. Szyby w naszym aucie będą przypominać ekrany z najlepszych gier komputerowych. W raporcie Ericssona na liście wyczekiwanych rozwiązań z 5G znalazły się również tzw. przezroczyste auta. Brzmi jak magia, a w rzeczywistości polega na wykorzystaniu wielu kamer, transmisji danych w czasie rzeczywistym i zaawansowanego wyświetlacza. Dzięki temu nasz lub inny pojazd może być półprzezroczysty lub zniknie z pola widzenia. Dla wielu osób taka wizja to wciąż pomysł rodem z filmów science-fiction.
Kiedy 5G zawita do Polski?
Sama technologia jest już w Polsce dostępna, ale konieczne jest jeszcze przydzielenie odpowiednich pasm i częstotliwości. Komisja Europejska oczekuje, że do 2025 r. kraje członkowskie będą posiadać szerokie pokrycie siecią 5G. W Polsce pierwszym miastem z niej korzystającym będzie Łódź. Jeżeli plany wprowadzenia nowej technologii powiodą się, to sieć komercyjna 5G zacznie działać nad Wisłą około 2022 roku. Początkowo będzie dostępna w dużych miastach, na wszystkich autostradach i na najważniejszych drogach ekspresowych. Od 2015 roku Ericsson zainstalował już ponad 3 mln stacji bazowych gotowych obsłużyć 5G. Instalacja stacji nowej generacji dotyczy także Polski. Technologia jest gotowa, a obecne ograniczenia wynikają z uwarunkowań prawnych.
Komentarze