Hamowanie bez szarpnięć – nowa funkcja opracowana przez producenta

16 stycznia 2025, 12:03

Dzięki tej funkcji, samochody mogą hamować płynniej, bez gwałtownych szarpnięć. Takie rozwiązanie mają szczególnie docenić nie tylko kierowcy, ale także pasażerowie cierpiący na chorobę lokomocyjną. Rozwiązanie zaprezentowano na targach CES 2025, w USA.

Jak działa system eBrake to Zero?

Specjaliści IT z firmy Bosch tworzą rozwiązania dla nowych scentralizowanych architektur w pojazdach, które zarządzają wieloma układami i systemami w pojazdach. Firma stworzyła specjalny system eBrake to Zero, który umożliwia bardzo łagodne hamowanie bez nieprzyjemnych dla kierowcy i pasażerów wstrząsów. Dzięki tej funkcji zatrzymywanie pojazdu w korku ma być nie tylko bardziej komfortowe, ale także zapobiegać chorobie lokomocyjnej.

eBrake to Zero

Jak to działa? Mobilności opartej na oprogramowaniu będą towarzyszyć zmiany w konstrukcji pojazdów. Obecnie w jednym samochodzie pracuje około stu jednostek sterujących, dostarczanych przez różnych producentów. Z kolei samochodem opartym na oprogramowaniu będzie kierować nie więcej niż kilkanaście komputerów pokładowych. Z tego względu funkcje specyficzne dla poszczególnych obszarów będą musiały być integrowane w centralnym systemie. W ubiegłym roku firmy Bosch i Qualcomm wspólnie zaprezentowały nowy komputer pokładowy, który jako pierwszy łączy funkcje informacyjno-rozrywkowe z zadaniami asystenta kierowcy.

Obecnie układy napędowe, kierownicze i hamulcowe są zwykle nadal sterowane niezależnie od siebie. Jednak w przyszłości centralne oprogramowanie sprawi, że wszystkie komponenty będą ze sobą współdziałać w skoordynowany sposób. W przypadku hamulców będzie to wyglądało w następujący sposób: dzięki optymalizacji pracy silnika i układu hamulcowego samochodu elektrycznego, eBrake to zero pozwoli płynnie zatrzymać go bez udziału hamulca hydraulicznego. Jeśli jednak konieczne okaże się jego użycie, przejście od hamowania silnikiem do hamowania hydraulicznego pozostanie niewyczuwalne.

Póki co Bosch opisuje tę funkcję w odniesieniu do samochodów elektrycznych. Niewykluczone wydaje się jednak jej zastosowanie także w pojazdach hybrydowych, gdzie również występuje silnik elektryczny oraz funkcja hamowania silnikiem i rekuperacja energii.

Vehicle Motion Management – scentralizowane zarządzanie ruchem pojazdu

eBrake to Zero jest tylko jednym z elementów kompletnego systemu kontroli ruchu pojazdu, który Bosch określa mianem Vehicle Motion Management. To w istocie połączenie wielu systemów, które odpowiadać będą za koordynację pracy hamulców, kierownicy, układu napędowego oraz zawieszenia.

Oprogramowanie integruje systemy w komputerach pokładowych i steruje elementami wykonawczymi w różnych częściach samochodu. Jest kompatybilne z różnymi rodzajami sprzętu (także pochodzącymi od różnych producentów) i optymalizuje dynamikę, prowadzenie i efektywność jazdy. Ponadto pomaga uprościć złożoną konstrukcję nowoczesnych pojazdów. Umożliwi producentom zmniejszenie przestrzeni niezbędnej na montaż, liczby kabli i masy pojazdów, ale także redukcję kosztów. Mowa o oszczędnościach rzędu nawet 30%.

eBrake to Zero

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!