Dyferencjał (mechanizm różnicowy) to ważna część układu przeniesienia napędu. Pomimo prostej budowy i wysokiej trwałości w praktyce może dojść do jej uszkodzenia. Jak przeprowadzić naprawę? Rozwiązaniem może być regeneracja. Zapytamy specjalisty jak przebiega naprawa dyferencjału i czy każdy dyferencjał można naprawić?
Dyferencjał to element wyposażenia każdego samochodu od początku motoryzacji. Stosuje się go na osi napędzanej. Dyferencjały montowane są w autach spalinowych i elektrycznych. Inna popularna nazwa dyferencjału to mechanizm różnicowy.
Co to jest dyferencjał i po co się go stosuje?
Dyferencjał znacząco zwiększa bezpieczeństwo podczas jazdy po zakrętach i łukach drogi. To mechanizm, który zwiększa liczbę obrotów koła, znajdującego się po zewnętrznej stronie zakrętu. Koło to musi pokonać dłuższą drogę niż koło po wewnętrznej stronie zakrętu. Dlatego stosuje się specjalny, zblokowany podzespół, w skład którego wchodzą stożkowe koła zębate, koło talerzowe i wirująca obudowa. Mechanizmy pracują w oleju przekładniowym. Są uszczelnione, np. przez uszczelniacze półosi. To właśnie wycieki oleju przekładniowego są jedną z najczęstszych przyczyn awarii dyferencjałów.
W autach z napędem na przednią oś, dyferencjał zamontowany jest w obudowie skrzyni biegów. W samochodach z napędem na tył dyferencjał montuje się w tylnym moście.
Dlaczego nie stosuje się dyferencjału na osiach nienapędzanych? Na osi nienapędzanej koła obracają się niezależnie od siebie.
Awaria dyferencjału – awaria mechanizmu różnicowego – objawy
Jakie są typowe objawy uszkodzenia dyferencjału w samochodzie? Jest ich sporo.
- Drgania kierownicy
- Stukanie
- Wycieki oleju przekładniowego z wnętrza mechanizmu
- Gorsze prowadzenie
- Nierównomierne zużycie opon
- Szarpanie podczas jazdy po zakrętach
- Złe prowadzenie podczas jazdy po łukach – to wszystko typowe objawy awarii dyferencjału.
Jak naprawić dyferencjał? Można poddać go regeneracji.
Regeneracja dyferencjału – regeneracja mechanizmu różnicowego
Porozmawiamy z Radosławem Pasternakiem, właścicielem firmy Przeguby24.pl z miejscowości Wydra, która specjalizuje się w naprawach dyferencjałów.
Jak przebiega typowa regeneracja dyferencjału w Państwa firmie?
Radosław Pasternak: Typowa regeneracja dyferencjału polega na rozebraniu go na stole warsztatowym, czyszczeniu elementów dyferencjału takich jak przekładnia główna, mechanizm różnicowy oraz łożyska. Następnie serwisant ocenia stan i stopień zużycia, po weryfikacji wprowadza informacje odnośnie uszkodzeń do zlecenia serwisowego. Takie zlecenie jest wyceniane przez specjalistę z działu obsługi klienta i niezwłocznie klient zostaje po informowany o kosztach regeneracji. Po akceptacji kosztów regeneracji przystępujemy do realizacji zlecenia. Typowa regeneracja obejmuje wymianę kompletu łożysk i uszczelniaczy oraz regulację przekładni głównej dyferencjału.
Czy każdy dyferencjał da się naprawić? Kiedy jest to niemożliwe?
Każdy dyferencjał możemy naprawić pod warunkiem, że są dostępne części do niego. W niektórych modelach samochodów nie są dostępne wszystkie części więc jest to duże utrudnienie lub nawet uniemożliwienie naprawy.
Czy warto regenerować? Jakie są korzyści w porównaniu do konieczności zakupu nowego podzespołu?
Regeneracja przyczynia się do zwiększenia trwałości i żywotności pojazdu. Wymiana zużytych lub uszkodzonych części oraz ich odpowiednie ustawienie sprawia, że cały układ napędowy działa sprawniej i mniej się zużywa. Długotrwałe korzystanie z uszkodzonego dyferencjału może prowadzić do poważniejszych awarii, dlatego warto zainwestować w regenerację. Tym samym, przedłużamy żywotność swojego auta i unikamy przyszłych problemów związanych z układem napędowym. Regeneracja dyferencjałów wpływa również na bezpieczeństwo jazdy.
Poprawnie działający dyferencjał zapewnia równomierne rozłożenie siły napędowej na koła, co przekłada się na lepszą przyczepność i stabilność pojazdu. Dzięki temu auto jest mniej podatne na wpadanie w poślizg czy utratę kontroli podczas jazdy, co zwiększa bezpieczeństwo zarówno kierowcy, jak i pasażerów. W efekcie, inwestując w regenerację dyferencjałów, dbasz o swoje bezpieczeństwo oraz komfort podróżowania. Poprawa komfortu jazdy to kolejna korzyść płynąca z regeneracji dyferencjałów. W przypadku uszkodzonego dyferencjału często występują nieprzyjemne dźwięki czy drgania, które mogą być bardzo irytujące dla kierowcy i pasażerów. Regeneracja pozwala na usunięcie tych niedogodności, co sprawia, że jazda staje się znacznie bardziej komfortowa.
Jak wygląda porównanie cenowe – zakup nowego dyferencjału i regeneracja dyferencjału?
Korzyść regeneracji względem zakupu nowego to na pewno cena, ponieważ nowe dyferencjały potrafią kosztować nawet 30 000zł a naprawa to zwykle 1/3 ceny zakupu nowego.
Jakie auta najczęściej trafiają do Państwa firmy? Czy są to samochody z dużymi przebiegami?
Samochody są różne od osobowych przez terenowe i SUV-y, po dostawcze. Przebiegi są zależne od danego samochodu, np. w Fordzie Kuga drugiej generacji dyferencjał zaczyna hałasować przy średnim przebiegu 160 000 km, a np. w Renault Koleos drugiej generacji potrafi uszkodzić się nawet przy 60 000 km.
Jakie są najczęstsze przyczyny uszkodzeń dyferencjałów?
Najczęściej uszkodzone są łożyska, które powodują szum i hałas podczas jazdy, niestety im dłużej się jeździ na szumiących łożyskach tym zwiększa się ryzyko uszkodzeń innych elementów dyferencjału.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Pablo, 6 listopada 2024, 21:07 1 -6
Bardzo profesjonalny i pomocny opis dla użytkowników wszelkich pojazdów. Wielki szacunek dla opisujacego ten problem , za podzielenie się swoją wielce posiadaną wiedzą.
Odpowiedz