Regeneracja alternatora polega na sprawdzeniu, które podzespoły tego urządzenia uległy awarii i wymianie zużytych elementów. W tym celu należy rozłożyć alternator na części, co wydłuża i komplikuje proces naprawy samochodu w stosunku do wymiany całego alternatora na nowy. Jak przebiega naprawa alternatorów i czy jest opłacalna?
Budowa alternatora – co może ulec awarii?
Zadaniem alternatora jest przekształcanie energii mechanicznej z silnika samochodu w energię elektryczną służącą do utrzymania poziomu naładowania akumulatora. Główne elementy alternatora to:
– rotor i stojan – rotor jest wirnikiem, to element obracający się wewnątrz stojana. W stojanie znajduje się uzwojenie z przewodów miedzianych. To właśnie mechanicznie napędzany kołem pasowym wirnik, poruszający się w polu magnetycznym wytworzonym przez stojan odpowiada za wytwarzanie energii elektrycznej.
– regulator napięcia – odpowiada za kontrolowanie poziomu napięcia wytwarzanego w alternatorze i dostarczanego do akumulatora. Jednym z jego elementów są szczotki, których funkcją jest utrzymanie połączenia elektrycznego z obracającym się komutatorem wirnika. Z czasem szczotki wycierają się, przez co tracą styk z komutatorem i nie spełniają już swojej funkcji. Oprócz tego zużyciu mogą ulec łożyska obecne w alternatorze lub koło pasowe przekazujące napęd z silnika samochodu przez pasek klinowy.
Regeneracja alternatora – jak przebiega?
Pierwszym krokiem podczas regeneracji alternatora jest wymontowanie tego podzespołu z samochodu. Konieczne jest odłączenie przewodów elektrycznych i ściągnięcie paska napędowego. Następnie należy skontrolować czy obudowa alternatora nie jest uszkodzona. Kolejnym krokiem jest demontaż obudowy. Po jej otwarciu należy zdjąć łożysko z wirnika.
Elementy wewnątrz alternatora należy oczyścić, aby można było zweryfikować ich stan. Po skontrolowaniu poszczególnych podzespołów należy wymienić zużyte lub uszkodzone elementy na nowe. Najczęściej wymianie podlegają łożyska oraz szczotki. Częstym powodem awarii jest zużycie komutatora, którego regeneracja odbywa się poprzez szlifowanie papierem ściernym, lub przetoczenie na tokarce przy głębszym zużyciu.
Należy też zwrócić uwagę, czy gniazda łożysk nie są wyrobione. Wówczas łożyska będą zamocowane zbyt luźno i nie utrzymają prawidłowej pozycji podczas pracy. W takiej sytuacji należy zadbać o prawidłowe osadzenie łożyska w obudowie poprzez np. moletowanie obudowy lub wklejenie łożyska.
Obudowa alternatora może zostać na tym etapie poddana piaskowaniu i malowaniu. Po złożeniu alternatora należy zamontować go ponownie z użyciem nowych śrub oraz doprowadzić napęd nowym paskiem i kołem pasowym. Na końcu pozostaje prawidłowe podpięcie przewodów elektrycznych.
Ile kosztuje regeneracja alternatora?
Koszt zakupu nowego alternatora to od około 500 złotych do nawet ponad 1500 złotych i znacznie więcej. Regeneracja jest zazwyczaj tańsza, aczkolwiek czasochłonna. Koszt regeneracji alternatora jest w dużej mierze zależny od tego, jakie podzespoły urządzenia uległy zużyciu. Najdroższymi elementami są stojan oraz wirnik. Jeżeli są one sprawne, to koszt regeneracji powinien zamknąć się w kwocie poniżej 500 zł. Jeżeli stwierdzimy przegrzanie lub uszkodzenie izolacji przewodów, cena naprawy może być na tyle wysoka, że regeneracja staje się nieopłacalna. W przypadku konieczności wymiany tańszych części alternatora, jak np. szczotki, cena regeneracji powinna oscylować w okolicach 150-200 zł.
Komentarze