Coraz głośniej słyszy się o systemach monitorowania ciśnienia powietrza w kołach, czyli TPMS (z ang. Tire Pressure Monitoring System). Jest to bardzo istotny element wyposażenia, ponieważ nie tylko pomaga utrzymać prawidłowe i równomierne zużycie opon, zwiększa zasięg jazdy, zapewnia odpowiednią przyczepność pojazdu czy jego przewidywalność na drodze, ale przede wszystkich wspomaga bezpieczeństwo.
Z tego względu od listopada 2014 roku każde auto ma obowiązek posiadania systemu monitorowania ciśnienia w kołach. W zależności od producenta samochodowego stosowane są dwie metody pomiaru – aktywna lub pasywna. W przypadku pierwszej metody pomiar dokonywany jest przez czujniki umieszczone wewnątrz koła, które na bieżąco mierzą ciśnienie i wysyłają informacje do komputera pokładowego. Pozwala to na natychmiastową reakcję przy wystąpieniu problemu i zapewnia dokładniejsze informacje. Natomiast w przypadku modelu pasywnego wykorzystywany do pomiaru jest sensor ABS, który porównuje prędkości obrotowe kół, co oznacza, że np. przy utracie powietrza podczas postoju system nie zasygnalizuje błędu.
W odpowiedzi na zapotrzebowanie rynku marka Bosch wypuściła czujniki Quick Fit TPMS oraz urządzenie do ich programowania TPA 300.
Czujniki systemu TPMS od Boscha mierzą temperaturę i ciśnienie powietrza bezpośrednio w kołach pojazdu, a następnie przekazują wartości drogą radiową do sterownika w czasie rzeczywistym, co pozwala na szybką reakcję w razie wystąpienia problemu. Ponadto czujniki Quick Fit zapewniają 90-procentowe pokrycie rynku samochodów w UE i są programowalne dowolną ilość razy, co oznacza że można je stosować do większości samochodów. Dostępna jest ich wersja gumowa i stalowa, dzięki czemu pasują zarówno do obręczy stalowych, jak i aluminiowych. Żywotność baterii w czujniku Boscha to nawet 10 lat.
Do programowania czujników stworzono dla warsztatów urządzenie TPA 300 z intuicyjnym i kolorowym wyświetlaczem. TPA 300 osiąga pokrycie rynku pojazdów na poziomie ponad 95% i obsługuje wszystkie popularne programowalne czujniki OE w pojazdach osobowych oraz dostawczych. Szybka i łatwa obsługa przyrządu umożliwia sprawne programowanie czujników, a także realizację procedur adaptacji pośrednich, ręcznych i automatycznych w pojeździe krok po kroku.
Dowiedz się więcej na: Bosch Automotive Polska
Komentarze