Gospodarka Obiegu Zamkniętego jest modelem konsumpcji i produkcji, którego celem jest pozostawienie w obiegu produktu i odpadu tak długo, jak to możliwe. To wielokrotne przetwarzanie i ponowne użycie materiałów i surowców pochodzących z procesu produkcji i minimalizowanie odpadu. Recykling staje się jednym z najważniejszych sposobów na realizację założeń Gospodarki o Obiegu Zamkniętym.
A recykling akumulatorów kwasowo – ołowiowych idealnym przykładem do naśladowania i szukania własnych rozwiązań dla wykorzystania odpadów.
Z raportu Eurostatu opublikowanego w lipcu 2020 r. (za lata 2009–2018) wynika, że w Polsce udaje się zebrać aż 81% zużytych akumulatorów i jest to drugi wynik w Europie. Pierwsze miejsce (96%) należy do znacznie mniejszej Chorwacji, natomiast średnia europejska wynosi 48%. Tak dobry wynik to efekt zmian w ustawie, wprowadzenia opłaty depozytowej wraz z koniecznością zwrotu zużytego akumulatora w momencie zakupu nowego. Zużyty akumulator stał się cennym towarem, z którego udaje się odzyskać i poddać recyklingowi aż 99% jego składowych.
Co powstaje z akumulatora?
Najprościej powiedzieć – nowe akumulatory. Ze zużytego akumulatora możemy wyodrębnić trzy główne komponenty i surowce, które następnie poddaje się recyklingowi.
Pierwszą grupą są komponenty wykonane z polipropylenu, czyli obudowy, wieczka oraz ich elementy, czyli nakładki, rampy, klapki. Ze zużytych materiałów uzyskuje się tzw. chipsy polipropylenowe używane do produkcji regranulatu, z którego następnie powstają nowe obudowy i wieczka. Otrzymuje się w ten sposób wyłącznie kolor czarny, najbardziej popularny w gamie akumulatorów.
Drugi materiał wykorzystany ponownie w procesie produkcji akumulatora to podstawowy surowiec, jakim jest ołów. W hucie przetapia się elementy wykonane z ołowiu i formuje w ok. 40 kg gąski ołowiowe. Gotowe sztabki przetapia się lub ściera, by w efekcie otrzymać proszek, czyli tlenek ołowiu – główny składnik pasty akumulatorowej. Ponadto, wykonuje się z nich także mostki, słupki oraz inne części ołowiane, które znajdziemy w akumulatorze.
Ze zużytego akumulatora można także odzyskać elektrolit. W procesie recyklingu uzyskujemy z niego kryształki siarczanu sodu, wykorzystywane następnie w produkcji nawozów, detergentów i środków czystości.
Akumulator z recyklingu
Zakłady produkcyjne wykorzystują komponenty pochodzące z recyklingu w codziennej produkcji. AUTOPART, polski producent akumulatorów kwasowo – ołowiowych niemal 80% nowego produktu uzyskuje bazując na materiałach pochodzących z recyklingu. Ponadto, firma posiada własną podczyszczalnię ścieków technologicznych – w obiegu zamkniętym, przefiltrowana i oczyszczona woda trafia ponownie do procesów technologicznych. Jest wykorzystywana m.in. do napełniania wanien wodą w procesie formowania akumulatorów oraz do mycia posadzek i maszyn.
AUTOPART prowadzi w całym kraju punkty zbiórki akumulatorów zużytych, przekazując złom akumulatorowy do współpracujących hut – zakładów przetwarzania, z których potem kupuje surowiec potrzebny do produkcji. Firma jest aktywnym uczestnikiem rynku akumulatorowego już 40 lat. Rocznie produkuje 2,5 mln sztuk akumulatorów, z czego 65% przeznacza na eksport.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
kkkk22, 1 grudnia 2022, 14:08 1 0
To w prosty sposob pokazuje ze auta spalinowe sa bardziej eko niz elektryki. Poza elementami wspolnymi ktore nie beda podlegac recyklingowi jak np fotele czy elementy wykonczenia wykonane z tkanin, podzespoly elektroniczne (ktorych w spalinowym aucie nie ma wcale tak duzo) wiekszosc takiego auta jest do odzyskania, elementy blacharskie, felgi, przewody elektryczne, nawet pewnie szyby da sie wykorzystac, a co najwazniejsze caly uklad napedowy ktory w aucie spalinowym jest wykonany glownie ze stali i aluminium i stanowi czesto nawet blisko 50% masy calego auta. W elektryku kilka set kg waza baterie ktorych nie da sie zutylizowac ani odzyskac...i tak wyglada ta cala ekologia..100 tys km baterie trupy (dane producentow) i cale auto na zlom i praktycznie nie bedzie podlegac nawet recyklingowi.
Odpowiedz