Czujnik temperatury powietrza zasysanego – awarie i problemy

27 października 2022, 15:33

Problemy z uruchamianiem silnika, utrata mocy i większe zużycie paliwa. Brzmi znajomo? Lista potencjalnych winnych takiego stanu rzeczy jest bardzo długa. Należy do niej dopisać jeszcze czujnik temperatury powietrza zasysanego, znany także jako czujnik temperatury powietrza dolotowego.

Czujnik temperatury powietrza zasysanego jest stosowany w dieslach i benzyniakach.
Ten mały podzespół jest montowany w rurze dolotowej. Jak sama nazwa mówi, przekazuje dane o temperaturze powietrza, zassanego przez układ dolotowy, do sterownika silnika.

Czujnik temperatury powietrza zasysanego. Fot. HELLA.

Czujnik temperatury powietrza zasysanego – objawy awarii

– Awaria czujnika powietrza zasysanego powoduje zmniejszenie mocy silnika i zwiększenie zużycia paliwa. Mogą też występować problemy z uruchamianiem jednostki napędowej – wyjaśnia Roman Wierzbowski, Category Manager z firmy Hella Polska – Najważniejsze dla mechanika jest to, że awaria czujnika powietrza dolotowego powoduje zapisanie błędu w pamięci sterownika. A to pozwala na szybkie wykrycie źródła problemów w samochodzie.

Awaria czujnika powietrza zasysanego powinna również spowodować zapalenie się kontrolki na desce rozdzielczej.

Jak działa czujnik temperatury powietrza dolotowego?

Czujnik temperatury powietrza zasysanego jest niewielki. Jego długość nie przekracza kilku centymetrów. W budowie podzespołu można wyróżnić:

  • Dolną część z elementem pomiarowym, zanurzonym w rurze dolotowej, w strumieniu powietrza;
  • Część środkową z gwintem do wkręcenia czujnika, a także z uszczelnieniem;
  • Część górną, z układem elektronicznym, do przetwarzania sygnałów z czujnika, a także z przyłączem dla przewodu zasilająco – sygnałowego.

Jak działa element pomiarowy czujnika temperatury powietrza dolotowego?

Jego rezystancja zmienia się wraz z temperaturą powietrza zasysanego przez układ dolotowy. Jeśli temperatura powietrza zasysanego rośnie – rezystancja maleje – napięcie na czujniku się zmniejsza. Jeśli temperatura powietrza zasysanego maleje – rezystancja rośnie – napięcie na czujniku się zwiększa. Wartości napięcia na czujniku są przetwarzane przez układ elektroniczny i przesyłane do sterownika silnika.

Pomiary czujnika temperatury powietrza dolotowego są wykorzystywane przez sterownik silnika do ustalenia składu mieszanki paliwowo – powietrznej oraz kąta wyprzedzenia zapłonu.

Co powoduje awarie czujnika temperatury powietrza dolotowego?

– Awarie czujnika powietrza zasysanego na szczęście zdarzają się rzadko – wyjaśnia Roman Wierzbowski, Category Manager z firmy Hella – Głównym ich powodem są zwarcia wewnętrzne, uszkodzenia przewodu i wtyczki (przerwania, zaśniedzenie) albo uszkodzenia mechaniczne lub zabrudzenie elementu pomiarowego czujnika.

Powodem zabrudzenia elementu pomiarowego może być filtr powietrza niskiej jakości, przepuszczający drobne zanieczyszczenia. Do uszkodzeń mechanicznych może dojść na skutek niefachowych napraw albo uszkodzeń mechanicznych po wypadku. W trakcie niefachowych napraw może zostać uszkodzony także delikatny przewód, łączący czujnik ze sterownikiem silnika.

Sprawdzenie czujnika temperatury powietrza zasysanego krok po kroku

Pierwsza rzecz, którą należy zrobić to podłączenie testera diagnostycznego i odczytanie kodu błędów, zapisanych w pamięci sterownika.

Jeśli kody błędów wskazują na czujnik, należy w pierwszej kolejności sprawdzić stan przewodu, łączącego czujnik ze sterownikiem silnika, pod kątem przepływu prądu i zwarć do masy. Należy sprawdzić przewodzenie prądu dla każdego przewodu, a także ewentualne zwarcia do masy.

Pomiaru dokonuje się pomiędzy stykami w gniazdku sterownika silnika, a odłączoną wtyczką przewodu, prowadzącego do czujnika. Wartość zadana przy pomiarze to 0Ω.

Warto także sprawdzić stan wtyczki i styków pod kątem występowania korozji i zaśniedzenia, które mogą uniemożliwić właściwy przepływ prądu.

Kolejny krok to sprawdzenie czujnika omomierzem.

Należy sprawdzić rezystancję wewnętrzną czujnika. Przy zimnym silniku powinna być wysoka, przy rozgrzanym silniku niska.

Podczas pomiaru należy uwzględnić zadane wartości: 25 st. C odpowiada wartości od 2 do 6 kΩ (w zależności od producenta czujnika), a 80 st. C odpowiada wartości 300 – 700 omów.

Ostatni krok to kontrola czujnika za pomocą woltomierza. Należy odłączyć wtyk od czujnika (przy dalszym podłączeniu do sterownika) i przeprowadzić pomiar przy włączonym zapłonie. Wartość zadana ok. 5V.

Przy wykryciu nieprawidłowości, należy wymienić czujnik na nowy. Czujniki temperatury powietrza dolotowego (zasysanego) są produkowane przez firmy Hella, Beru, EPS, Febi Bilstein, Carolstat, BluePrint, Valeo, ERA, Topran i wiele innych.

Najtańsze czujniki kosztują od 30 do 50 zł. Średnia cena czujników dobrej jakości od markowych producentów mieści się w przedziale od 70 do 150 zł, w zależności od producenta i modelu auta.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!