Celem UE jest zmniejszenie, w porównaniu z 2021 r, do 2030 r. o 40% emisji CO2 pochodzącej z pojazdów. Oznacza to, że firmy motoryzacyjne będą musiały produkować pojazdy zeroemisyjne i pojazdy o emisji poniżej 50 g/km CO2. Dlatego, jak szacuje wiedeński Instytut Badań Zaawansowanych (IHS), już w 2025 r. prawie jedna trzecia nowo rejestrowanych pojazdów będzie miała tylko napęd elektryczny. Do 2030 r. na pojazdy elektryczne z napędem hybrydowym i akumulatorowym będzie przypadała już połowa nowych rejestracji w Europie. Wobec elektryfikacji floty samochodowej w Europie VARTA poszerzyła swoją ofertę o nowe typy akumulatorów przeznaczone do pojazdów xEV.
W pojazdach elektrycznych układ napędowy zasilany jest z akumulatorów litowo-jonowych. Za zasilanie wewnętrznej instalacji 12 V z funkcjami komfortu i bezpieczeństwa odpowiada akumulator 12 V. Sprawia on, że pojazd elektryczny będzie działał nie tylko podczas jazdy, ale także w trakcie postoju, gdy akumulator wysokonapięciowy jest wyłączony. To dzięki akumulatorowi 12 V można na przykład otworzyć i zamknąć centralny zamek, a także rozlega się alarm a aktualizacje są wczytywane, gdy pojazd nie jest używany. Na szosie akumulator ten zapewnia poprawne działanie świateł, hamulców i układu kierowniczego, nawet jeśli instalacja wysokonapięciowa nagle zawiedzie podczas pracy i pojazd będzie musiał zostać bezpiecznie zatrzymany. Dlatego w pojazdach elektrycznych niezbędne są pojemniejsze akumulatory 12 V wytrzymujące stałe cykle ładowania i rozładowywania.
– Źle dobrany akumulator może nie być w stanie zaspokoić zapotrzebowania pojazdu na moc, a to może szybko doprowadzić do usterek — ostrzega Manuel Hammermann, starszy specjalista usług i pomocy technicznej w firmie Clarios, producencie akumulatorów VARTA. – Dlatego oryginalne akumulatory muszą być wymieniane na produkty spełniające te same wymagania.
Oprócz akumulatorów AGM eXV Clarios ma pełną ofertę w zakresie niskiego napięcia, włącznie z systemami litowo-jonowymi do wymagających zastosowań. Te niskonapięciowe systemy litowo-jonowe nadają się do różnych obciążeń związanych z wysokim poborem prądu. Systemy niskonapięciowe mogą zasilać zaawansowane układy napędowe start-stop, które zmniejszają zużycie paliwa do 8%, a także układy napędowe typu mild-hybrid, które zapewniają poprawę do 15% w porównaniu do konwencjonalnych pojazdów.
Oferta xEV VARTA pokrywa 97% pojazdów należących do segmentu xEV i będzie rozszerzana stosownie do potrzeb rynkowych i zmian sytuacji. Firma Clarios ma pełną ofertę akumulatorów niskonapięciowych do pojazdów xEV, które współpracują z akumulatorem wysokonapięciowym i pomagają zapewnić optymalne działanie pojazdu, stałą moc i funkcje zasilania awaryjnego w pojazdach hybrydowych, w tym plug-in, oraz elektrycznych z napędem akumulatorowym i ogniwami paliwowymi.
W warsztatach coraz więcej pojazdów elektrycznych
Do warsztatów trafia coraz więcej pojazdów elektrycznych. Dzieje się tak dlatego, że akumulatory 12 V pojazdów elektrycznych z napędem hybrydowym i akumulatorowym pierwszej generacji coraz częściej wymagają wymiany z powodu naturalnego zużycia z biegiem czasu. Przysparza to warsztatom sporo problemów ze względu na odmienne procedury serwisowania pojazdów elektrycznych.
– Akumulatory 12 V pozostaną częścią wymienialną w pojazdach elektrycznych, na podobnej zasadzie, jak w pojazdach z silnikiem spalinowym. Nadal będą mogły być wymieniane w niezależnych warsztatach. Akumulator 12 V jest elementem wpływającym na bezpieczeństwo pojazdu – tłumaczy Manuel Hammermann.
Ze względu na ciągłą ewolucję rynku technologie niskonapięciowe różnią się w zależności od producenta i mogą nawet zmieniać się z roku na rok w ramach tego samego typu modelu.
– Dlatego potrzebne są kompetencje. Warsztaty muszą przechodzić szkolenie w zakresie przeglądów pojazdów elektrycznych. Od umiejętności dobrania właściwego akumulatora do pojazdu zależy poprawne funkcjonowanie kluczowych funkcji zasilania i bezpieczeństwa, a w konsekwencji – poziom zadowolenia klientów – dodaje Hammermann.
– Nasz nowy program szkoleniowy Akumulatory — wczoraj, dzisiaj, jutro wyposaży ich w wiedzę niezbędną do sprostania obecnym i przyszłym wyzwaniom – obiecuje Ulrich Germann, menedżer szkoleń i pomocy technicznej w Clarios.
Treść programów szkoleniowych VARTA aktualizowana jest na bieżąco, stosownie do postępów techniki motoryzacyjnej. W pojazdach elektrycznych akumulatory mogą być na przykład ukryte w różnych miejscach, przez co mechanikom trudno jest je zlokalizować. Na szczęście mogą oni znaleźć wszystkie niezbędne informacje o lokalizacji akumulatora w VARTA Partner Portal — wraz z instrukcjami jego wymiany. W bazie danych VARTA Partner Portal opisane jest obecnie 99,8% europejskiej floty samochodów, w tym prawie wszystkie pojazdy elektryczne i hybrydowe z zaawansowaną technologią akumulatorową AGM.
Komentarze