Strategia MAHLE na najbliższe lata – wnioski z konferencji

, 20 lipca 2022, 11:15

Tradycyjnie, jak co roku, firma MAHLE zaprosiła nas na konferencję prasową dotyczącą sprawozdania finansowego oraz kwestii związanych ze strategią firmy na najbliższe lata. Spotkanie odbywało się online, a uczestnicy poznali jasno sprecyzowane plany producenta części i urządzeń warsztatowych.

W pierwszej kolejności głos zabrał Olaf Henning, członek zarządu MAHLE i główny menadżer odpowiedzialny za aftermarket, który podsumował dotychczasowe osiągnięcia firmy dotyczące jej struktury, liczby fabryk i centrów dystrybucyjnych wchodzących w skład całej globalnej sieci sprzedaży produktów producenta ze Stuttgartu. Podkreślone zostało także jakie produkty znajdują się w ofercie MAHLE – wśród nich należy wymienić części silnikowe, filtry, uszczelki, alternatory i rozruszniki, a także elementy związane z chłodzeniem silnika i klimatyzacją. Zdobywająca na znaczeniu gałęzią produktów są oczywiście elementy związane z pojazdami elektrycznymi oraz elektroniką, ale w tym samym czasie ważne jest także wspieranie warsztatów odpowiednim wyposażeniem oraz oprogramowaniem diagnostycznym.

Oferta produktowa MAHLE dostępna jest dla pojazdów z różnego rodzaju napędem – od samochodów z silnikami spalinowymi, poprzez elektryczne i hybrydowe, a skończywszy na napędzanych za pomocą wodoru lub innymi paliwa alternatywnymi. Jak podkreślał Henning, MAHLE stara się, aby proces przekształcania wiedzy zdobytej na rynku OE w zapotrzebowanie aftermarketowe przebiegał jak najszybciej.

Poprawa wydolności łańcucha dostaw

Andreas Beihofer, Director Global Products Group, zabrał głos jako drugi i skupił się na wyzwaniach związanych ze wzmocnieniem łańcucha dostaw. Ostatnie miesiące, a nawet lata, są przykładem braku stabilności przepływu niezbędnych komponentów i elementów do produkcji części samochodowych. Konsekwencje tej sytuacji dotykają wszystkich – począwszy od dużych producentów motoryzacyjnych, a skończywszy na właścicielach i pracownikach niezależnych warsztatów samochodowych. Wpływ na to ma także niewystarczająca zdolność przewozowa zarówno w transporcie drogowym, jak również w przypadku transportu morskiego. MAHLE stara się skoncentrować na tym, aby zabezpieczyć swoich klientów poprzez zagwarantowanie im dostępności swoich produktów. Dlatego też planowane jest zwiększenie zapasów w magazynach centralnych i regionalnych, a także rozwój alternatywnych kanałów dystrybucji. Ważną rolę ma również odegrać wzmocnienie infrastruktury logistycznej poprzez digitalizację i automatyzację.

W kontekście ostatnich z wymienionych powyżej sposobów na poprawę jakości dostaw, MAHLE planuje pod koniec 2022 r. otworzyć pierwszy w pełni automatyczny magazyn zlokalizowany w Olive Branch w USA, natomiast w 2023 r. podobne centra logistyczne mają pojawić się w lokalizacjach europejskich. Budowa takich centrów ma zagwarantować szybką obsługę zamówień towarów, minimalizując przy tym liczbę zwrotów i koszty logistyki.

MAHLE zwiększy ofertę dla rynku ciężarowego

Ważnym filarem w strategii rozwoju MAHLE jest także branża części zamiennych do pojazdów użytkowych i budowlanych. W tym celu planowane jest znaczne zwiększenie portfolio części i zestawów układu napędowego, elementów układu chłodzenia, komponentów elektronicznych i powiększania gamy rozwiązań filtracyjnych – również dla pojazdów wyposażonych w silniki z napędem alternatywnym.

Na temat wsparcia i wyposażenia warsztatowego oferowanego przez MAHLE wypowiadał się Georges Mourad, Director Service Solutions. Jak podkreślił, w 2021 r. obszar wyposażenia warsztatów zdołał rosnąć znacznie szybciej niż rynek, co postanowił wykorzystać producent ze Stuttgartu wprowadzając na rynek nową linię narzędzi diagnostycznych BatteryPRO. Od końca marca tego roku MAHLE Aftermarket jest pierwszym na świecie dostawcą, który umożliwia niezależnym warsztatom wykonywanie diagnostyki akumulatorów za pomocą funkcji E-Scan na narzędziu diagnostycznym MAHLE TechPRO. Narzędzie to zapewnia szybki dostęp do informacji na temat stanu baterii, ujednolica interfejs wszystkich informacji niezależnie od producenta pojazdu, umożliwia poszerzanie wiedzy na temat najnowszych generacji silników BEV, PHEV i HEV (dzięki dostępowi do raportów). Do końca roku funkcja ta zostanie rozszerzona o jednostki E-Health i E-Care.

E-Health przeprowadza diagnostykę akumulatorów samochodowych za pomocą wtyczki ładującej i ocenia zmierzone dane w chmurze. W ten sposób stan baterii można sklasyfikować w odniesieniu do wszystkich innych zarejestrowanych baterii tego samego modelu we flocie. Ponadto E-Health może wygenerować prognozę oczekiwanej żywotności baterii pojazdu. Od początku 2022 roku nowe rozwiązanie diagnostyczne dla samochodów osobowych jest testowane w praktyce wspólnie z TÜV NORD Mobilität i znanym europejskim operatorem flotowym. W następnym kroku MAHLE Aftermarket zaoferuje również diagnostykę akumulatorów do akumulatorowych elektrycznych ciężarówek i autobusów.

Natomiast E-Care to jednostka serwisowa do przeprowadzania konserwacji obwodów chłodzenia akumulatorów samochodowych. W tym kontekście producenci pojazdów i płynów chłodzących ustalają określone okresy między wymianami stosowanych płynów chłodzących. Przy użyciu tego urządzenia proces może być przeprowadzany ręcznie lub automatycznie i jest bardzo intuicyjny.

Ponadto MAHLE rozszerza swoją szeroką gamę informacji cyfrowych dedykowanych warsztatom. W tym celu utworzony został cyfrowy warsztat, w którym produkty MAHLE dla konwencjonalnych i alternatywnych układów napędowych mogą być przedstawiane i prezentowane w czasie rzeczywistym.

Wyniki finansowe MAHLE w 2021 r.

Według przedstawionych danych, w 2021 r. MAHLE Aftermarket zwiększył sprzedaż o 18,5%, a wartość ta wyniosła 1,1 miliarda euro. Są to najwyższe roczne wyniki sprzedaży osiągnięte od momentu założenia tej jednostki biznesowej. Szczególnie silny wzrost odnotowany został w zakresie wyposażenia warsztatów, a MAHLE Aftermarket rozszerzył ją o szereg rozwiązań, które pozwolą niezależnym warsztatom na diagnostykę i konserwację akumulatorów pojazdów elektrycznych. Wzrost sprzedaży wynikał również z ciągłego wysokiego popytu na części zamienne i akcesoria do pojazdów użytkowych, komponenty elektroniczne i filtry do napędów alternatywnych. Pomimo obecnych napięć w globalnym łańcuchu dostaw, MAHLE stara się dostosowywać swoje struktury logistyczne i wyznacza zdecydowany kurs na cyfryzację. Na przykład w przyszłości powstaną w pełni zautomatyzowane centra logistyczne, zapewniające szybką i bezbłędną dostawę.

– Pomimo bardzo napiętych łańcuchów dostaw i spadku wydajności flot transportowych, osiągnęliśmy silny wzrost w trudnym otoczeniu rynkowym. To wyraźnie pokazuje zaufanie, jakim obdarzają nas nasi klienci – powiedział na konferencji prasowej Olaf Henning. – Szczególnie w dziedzinie diagnostyki akumulatorów znacznie wyprzedziliśmy globalną konkurencję.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!