5 typowych błędów, których możesz uniknąć podczas wymiany świec zapłonowych.
Świece zapłonowe – te małe elementy ukryte pod maską samochodu odgrywają zasadniczą rolę w jego funkcjonowaniu. Bez nich nie ruszyłby żaden pojazd z silnikiem benzynowym. Jest to wystarczający powód, aby zwracać uwagę na ich stan oraz wymieniać je zgodnie z zalecanymi przebiegami — we właściwy sposób. Aby silnik mógł pracować efektywnie w każdych warunkach, świece zapłonowe muszą działać bez zarzutu. Elementy te są wykonane z niezwykle trwałego materiału wytrzymującego znaczne ciśnienie i temperaturę, ale jak wszystkie części wymienne z czasem ulegają zużyciu. Wytrzymałość świec zapłonowych Bosch wynosi nawet 100 tys. km.
Zwiększona emisja spalin, nietypowe odgłosy podczas spalania przed osiągnięciem idealnej temperatury pracy lub wysokie zużycie paliwa mogą wskazywać na wadliwość świec zapłonowych, podobnie jak trudności z uruchomieniem samochodu lub wypadanie zapłonu. Jeśli wystąpi jedna lub więcej z tych oznak, świece zapłonowe należy jak najszybciej wymienić.
Bosch wyjaśnia 5 typowych błędów popełnianych podczas wymiany świec zapłonowych oraz doradza, jak ich uniknąć.
BŁĄD NR 1: UŻYWANIE SMARÓW
Świece zapłonowe mają określony moment dokręcania. Stosowanie smaru powoduje niewłaściwą siłę dokręcania i może doprowadzić do uszkodzenia świec zapłonowych lub silnika — w przypadku świec zapłonowych Bosch smarowanie nie jest konieczne.
BŁĄD NR 2: REGULACJA ODSTĘPU MIĘDZY ELEKTRODAMI
Świece zapłonowe Bosch mają precyzyjnie ustawiony odstęp między elektrodami, dzięki czemu przed instalacją nie jest konieczna ponowna regulacja. Nie należy ponownie ustawiać odstępu między elektrodami, nawet jeśli miałoby to przedłużyć ich żywotność, ponieważ wypalony metal szlachetny może zakłócić prawidłowe działanie świec zapłonowych.
BŁĄD NR 3: NIEOCZYSZCZANIE OTOCZENIA OTWORU KOMORY SPALANIA
Podczas eksploatacji na silniku gromadzą się zanieczyszczenia. Mogą one łatwo wpaść do komory spalania i spowodować uszkodzenie silnika. Przed wyjęciem świec zapłonowych Bosch zaleca oczyszczenie silnika w pobliżu świec zapłonowych. Następnie, przed założeniem nowych świec, należy ostrożnie usunąć ewentualne pozostałości brudu wokół otworów.
BŁĄD NR 4: NIEUŻYWANIE KLUCZA DYNAMOMETRYCZNEGO LUB STOSOWANIE NIEWŁAŚCIWEGO MOMENTU OBROTOWEGO
Jeśli nie zwrócimy uwagi na właściwy moment dokręcenie, istnieje ryzyko uszkodzenia nie tylko samej świecy zapłonowej, np. poprzez pęknięcia ceramiki, ale również zerwania gwintu w gnieździe. Z drugiej strony, zbyt mały moment dokręcenia może również spowodować niewystarczające uszczelnienie.
BŁĄD NR 5: NIEWYMIENIANIE WSZYSTKICH ŚWIEC ZAPŁONOWYCH W TYM SAMYM CZASIE
Wszystkie świece zapłonowe w danym silniku podlegają takim samym obciążeniom — jeśli jedna nich ulegnie awarii, pozostałe najprawdopodobniej również wkrótce ulegną uszkodzeniu. Bosch zaleca wymianę wszystkich świec zapłonowych w tym samym czasie, w przeciwnym razie może dojść do uszkodzenia silnika, wypadania zapłonu i dodatkowych wizyt w warsztacie.
WSKAZÓWKI DOTYCZĄCE UTRZYMANIA MAKSYMALNEJ WYDAJNOŚCI
Niezaprzeczalnym faktem jest, że świece zapłonowe należy po pewnym przebiegu wymienić. Bosch zaleca przestrzeganie terminów wymiany podanych przez producenta pojazdu. Ich zużycie można jednak zminimalizować od samego początku. Kolejną wskazówką jest stosowanie wysokiej jakości świec zapłonowych np. firmy Bosch o długiej żywotności.
INNOWACYJNE, NIEZAWODNE, SKUTECZNE – JUŻ OD 120 LAT!
Świece zapłonowe Bosch są stale ulepszane od ponad 120 lat, aby zapewnić optymalne osiągi silnika w Twoim pojeździe. Firma Bosch będąca pionierem w produkcji świec zapłonowych, projektuje i optymalizuje je pod kątem doskonałych osiągów, optymalnego funkcjonowania i odporności na ekstremalne temperatury. Tylko w 2020 r. świece zapłonowe Bosch wsparły produkcję pojazdów o mocy ponad 700 mln koni mechanicznych — wykorzystane zostały u ponad 60 czołowych producentów samochodów na całym świecie. W ciągu ostatnich 10 lat firma Bosch dostarczyła producentom OEM pół miliarda świec zapłonowych. Dzięki wyjątkowej wiedzy specjalistycznej zdobytej przez ponad sto lat firma Bosch z dumą oferuje szeroką gamę świec zapłonowych o różnej konstrukcji. Oferta obejmuje ponad 1400 wariantów obsługujących liczne pojazdy o mocy silnika od 10 KM do 808 KM. Właściwa konserwacja i stosowanie wysokiej jakości świec zapłonowych to rozsądna inwestycja w niezawodne działanie silnika.
Dowiedz się więcej odwiedzając stronę: boschaftermarket.com lub kanał YT Bosch Automotive Polska.
Komentarze