Koronawirus a przemysł produkcji części i komponentów – wyniki ankiety

22 kwietnia 2020, 23:12

Serdecznie dziękujemy wszystkim producentom części i komponentów motoryzacyjnych, którzy w tym trudnym okresie znaleźli czas na wypełnienie naszej ankiety. Dzięki temu możemy przedstawić aktualny stan branży produkcyjnej w kontekście ograniczeń związanych z pandemią. Wyniki porównujemy z rezultatami pierwszej ankiety, przeprowadzonej miesiąc temu.

Wyniki ankiety dla warsztatów, przeprowadzonej w pierwszych dniach kryzysu, znajdziesz tutaj. Poniżej wyniki kolejnej ankiety, przeprowadzonej w dniach 15-22 kwietnia.

Pandemia zmusiła niemal 40% firm wytwarzających części do choćby czasowego wstrzymania produkcji. Na początku kryzysu, kiedy to przeprowadzaliśmy pierwszą ankietę, wstrzymanych było tylko niespełna 12% zakładów, a produkcja w 42,9% została ograniczona tylko w niewielkim stopniu. Niemal nigdzie produkcja nie odbywa się obecnie na takim samym poziomie jak przed kryzysem.

źródło: MotoFocus.pl

Optymistycznie spojrzeć można jednak na fakt, że większość zamkniętych fabryk wróci do działania jeszcze w kwietniu lub w maju. Tylko 10% przedsiębiorstw planuje ponowne uruchomienie na późniejszy czas.

źródło: MotoFocus.pl

W przypadku zdecydowanej większości fabryk, czasowe przerwanie produkcji spowodowane było spadkiem popytu ze strony producentów pojazdów.

źródło: MotoFocus.pl

Przechodzimy do producentów, którzy ani na chwilę nie przerwali produkcji

Jeszcze miesiąc temu, jedna czwarta z nich nie odczuwała problemów z anulowaniem lub ograniczaniem zamówień przez klientów. Obecnie ani jeden producent nie zadeklarował, że nie ma podobnych problemów.

źródło: MotoFocus.pl

Poniższy wykres dostarcza nam sporo wiedzy “pomiędzy wierszami”. Fabryki, które zostały zamknięte, zrobiły to głównie ze względu na spadek zamówień z sektora OE. Fabrykom, w których produkcja OE stanowi mniejszy udział, łatwiej jest przetrwać kryzysowy czas bez całkowitego zatrzymania działalności. Jednocześnie spadki zamówień są oczywiście widoczne w obu sektorach.

źródło: MotoFocus.pl

Fabryki bardzo restrykcyjnie podeszły do wymogów dotyczących wdrożenia środków bezpieczeństwa, chroniących pracowników przed zarażeniem wirusem.

źródło: MotoFocus.pl

W marcu 2020 r., w porównaniu z analogicznym miesiącem roku 2019 r., widzimy znaczne spadki poziomu produkcji. W tym względzie potwierdzone zostały obawy producentów, wskazywane w pierwszej edycji naszej ankiety, miesiąc temu.

źródło: MotoFocus.pl

Podobnie pesymistycznie przedstawiają się prognozy producentów na kwiecień. Aż połowa firm spodziewa się spadku produkcji na poziomie od 40 do 60%.

źródło: MotoFocus.pl

Producenci są dalecy od optymizmu także w przewidywaniach dotyczących dalszej przyszłości.

źródło: MotoFocus.pl

Większość producentów nie odczuwa w znacznym stopniu problemów powodowanych odmową podejmowania pracy przez pracowników, tłumaczoną lękiem przed zakażeniem. Fakt ten po części można tłumaczyć deklarowanym znacznym ograniczeniem produkcji. W związku z nim wielu pracowników i tak musiało spędzić ten ostatnie tygodnie na urlopach.

źródło: MotoFocus.pl

Rynek części motoryzacyjnych to system naczyń połączonych. Jednym z najważniejszych jego elementów są właśnie producenci, którzy aby wytwarzać produkty muszą pozyskiwać surowce. Obecnie niemal wszyscy ankietowani producenci odczuwają problemy w tym zakresie, jednak w większości nie są one poważne. Co ciekawe, sytuacja nie zmieniła się znacząco od początku kryzysu. Wówczas wykres odpowiedzi na poniższe pytanie wyglądał bardzo podobnie. Zauważalnie zmalała tylko liczba firm, które w ogóle nie doświadczają problemów (o 11,4%).

źródło: MotoFocus.pl

Tylko co dziesiąty producent nie planuje redukcji zatrudnienia. Wiele wskazuje zatem na to, że produkcja przez długi czas nie wróci jeszcze na poziomy sprzed kryzysu. Miesiąc temu, prawie 40% ankietowanych wybrało odpowiedź “jeszcze nie wiem”. Jak widać, obecnie plany w tej materii zostały już poczynione.

źródło: MotoFocus.pl

Większość producentów krytycznie oceniła rozwiązania, wprowadzane przez pierwszą rządową Tarczę Antykryzysową. W nowej ankiecie zapytaliśmy o ocenę Tarczy 2.0. Wypada ona znacznie lepiej od pierwszej – 66.7% producentów części stwierdziło, że skorzysta w różnym stopniu z rozwiązań pomocowych zaproponowanych przez rząd. Dla jednej czwartej z badanych będzie to (przynajmniej częściowo) solidne wsparcie. Z drugiej strony niemal taka sama grupa badanych twierdzi, że w ogóle nie skorzysta na tych rozwiązaniach.

źródło: MotoFocus.pl

Co trzeci producent aktywnie włączył się w pomoc w walce z rozprzestrzenianiem się koronawirusa. Najczęściej jest to produkcja środków dezynfekcyjnych, maseczek/przyłbic lub darowizny dla szpitali.

źródło: MotoFocus.pl

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!