Najważniejsze problemy warsztatów: małe miasta vs. duże, pesymiści vs. optymiści

8 marca 2023, 10:59

Aktualne, największe problemy warsztatów samochodowych są proste do wskazania. Niemal każdy narzeka na rosnące koszty działalności czy brak wykwalifikowanego personelu na rynku pracy. Okazuje się jednak, że część warsztatowych wyzwań nabiera na znaczeniu w dużych lub małych miastach. Inaczej także swoje problemy definiują przedstawiciele warsztatów patrzący na rynek z optymizmem, a inaczej ci, negatywnie oceniający bieżące realia.

Problemy warsztatów samochodowych w małych i dużych aglomeracjach

Jak widzimy na poniższej grafice, dla przedstawicieli warsztatów, działających w mniejszych miejscowościach, dużo większym problemem niż dla warsztatów z dużych aglomeracji, jest dostęp do danych technicznych oraz brak odpowiedniego oprogramowania diagnostycznego. Wydaje się, że warsztaty działające w większych miastach lepiej radzą sobie ze zdobywaniem tego dostępu, co być może wymusiła konieczność obsługiwania bardziej nowoczesnych samochodów.

Co warte odnotowania, na zbyt małą liczbę klientów częściej narzekają przedstawiciele warsztatów z dużych aglomeracji niż z małych miejscowości. Duża liczba warsztatów, działających w większych ośrodkach oznacza wyższy poziom konkurencji i konieczność silniejszego zabiegania o klienta. Te działania wymagają z kolei inwestycji, np. we wspomniany wyżej sprzęt i oprogramowanie do diagnostyki.

O ogólne komentarze do wyników naszych ankiet poprosiliśmy wybranych przedstawicieli sieci warsztatowych, działających na rynku części i napraw. Poniżej wypowiedź reprezentanta sieci NEXUS:

– W mojej ocenie rzeczywistym problemem warsztatów są obecnie nie tyle wysokie koszty prowadzonej działalności, co ich trafne oszacowanie i umiejętność przełożenia na swoich klientów. Z brakiem wykwalifikowanego personelu niestety niewiele można zrobić. Warto szanować i szkolić obecnych pracowników, a także przyszłe kadry. Ważne jest także wykorzystanie potencjału doświadczonych mechaników i odpowiednia organizacja pracy. Zbyt mała liczba klientów? Tu optymizm lub pesymizm mechaników nie ma też nic do rzeczy. Należy po prostu przeprowadzić elementarną analizę przyczyn. Czy dotychczasowi klienci wracają? Co robimy aby ich zatrzymać? Jak promujemy warsztat na rynku lokalnym? W Internecie? Czy mamy odpowiednio szeroki zakres usług i  właściciel samochodu nie musi wykonywać napraw na raty w różnych warsztatach? Tu praktycznie wszystkie sieci warsztatowe obecne w Polsce oferują rozbudowaną pomoc i wystarczy tylko z niej skorzystać. – powiedział Rafał Kędziorek, Manager ds. rozwoju Sieci Nexus Automotive Central Europe.

Warsztatowi pesymiści i optymiści oraz ich spojrzenie na rynek

Na bazie przeprowadzonej przez nas ankiety z łatwością (na bazie odpowiedzi na pytania dot. rynku) wyłoniliśmy grupy warsztatów szczególnie negatywnie i pozytywnie nastawionych do aktualnej sytuacji w branży. Ciekawie prezentują się poglądy tych grup na niektóre kwestie.

Przykładowo, przedstawiciele warsztatów nastawieni pesymistycznie, zdecydowanie częściej narzekają na zbyt małą liczbę klientów (różnica liczby wskazań to niemal 40%!). Jednocześnie jednak, większość z nich nie uznaje za kluczowe problemów takich jak utrudniony dostęp do danych, odpowiedni sprzęt do diagnostyki czy brak urządzeń. Trudno w tej sytuacji oprzeć się sformułowaniu tezy, że być może poświęcenie większej uwagi tym właśnie kwestiom, pozwoliłoby zminimalizować problem z brakiem klientów.

Jeżeli przykładowo nie uważam za problem faktu, że mój warsztat nie posiada dostępu do danych technicznych nowoczesnych samochodów, nie mogę przecież oczekiwać, że właściciele takich pojazdów, zaczną korzystać z moich usług.

Sondaż został przeprowadzony przez portal MotoFocus.pl w listopadzie 2022 r., na grupie 662 polskich warsztatów samochodowych. Z pełnymi wynikami sondażu można zapoznać się tutaj.

Poniżej ogólny komentarz dotyczący wyników naszej ankiety przygotowany przez przedstawiciela sieci warsztatowej MaXserwis:

– Rosnące w ostatnim czasie ceny energii i gazu, dotknęły nie tylko przedsiębiorców z branży gastronomicznej, o której mówi się w mediach najgłośniej, ale także warsztaty samochodowe, czego dobitnie dowodzą wyniki ankiety. Tak oto w 2023 roku koszty prowadzenia działalności, wyprzedziły w opinii właścicieli warsztatów, największy z dotychczas wskazywanych problemów, czyli brak wykwalifikowanych pracowników, gotowych podjąć pracę na stanowisku mechanika czy elektromechanika. Na ewentualne rozwiązanie tych dwóch największych obecnie problemów, właściciele serwisów mają niestety ograniczony wpływ. Niewielkim pocieszeniem może być fakt, że w rozwiązywaniu pozostałych, jak choćby brak dostępu czy utrudniony dostęp do programów technicznych, pomocna jest współpraca z dystrybutorem mającym gotowe narzędzia wsparcia warsztatów w tym zakresie. – powiedział Aleksander Ochęduszko, Manager sieci MaXserwis, Auto Partner SA.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

TEDI, 9 marca 2023, 11:50 10 -1

"W mojej ocenie rzeczywistym problemem warsztatów są obecnie nie tyle wysokie koszty prowadzonej działalności, co ich trafne oszacowanie i umiejętność przełożenia na swoich klientów" - rzeczywiście trafne podejście do problemów, czyli wszystko w porządku - dokładamy obciążeń i obowiązków, podnosimy podatki i haracze, utrzymujemy coraz większą armię pasożytów i wszystko to doliczamy do rachunku, a klient z radością wysoki rachunek zapłaci, ciesząc się że ma drogo, czyli dobrze naprawione auto. Jeżeli wysokie koszty dla managera nie są problemem, ponieważ dobrze oszacował swoje umiejętności, to musi być bardzo szczęśliwy płacąc coraz wyższe rachunki
Mając takich reprezentantów motoryzacji, możemy być spokojni o swoją przyszłość i nie pozostaje nic tylko prosić nasz "umiłowany rząd" o dalsze podwyżki.
Tragedia, już dawno pisałem że trzeba jak najszybciej pogonić tego typu "opiekunów motoryzacji"
Pozdrawiam wszystkich jeszcze normalnych

Odpowiedz