Wymiana oleju w automatycznych skrzyniach biegów w sposób dynamiczny była do niedawna mało popularna w naszym kraju. Sądząc po wynikach naszej ankiety, ten stan rzeczy się zmienia – nomen omen – dynamicznie.
Dynamiczna wymiana oleju w automacie – trudne początki na polskim rynku
Stosunkowo wolny rozwój usługi na polskim rynku wynikał głównie z obaw mechaników i właścicieli samochodów o możliwość uszkodzenia podzespołów skrzyni biegów po dynamicznej wymianie oleju (często połączonej z płukaniem układu). Nie bez znaczenia były także koszty uruchomienia takiej usługi – wymagające zakupu specjalnego urządzenia.
Dynamiczna wymiana oleju to rozwiązanie przeznaczone dla większości, ale nie dla wszystkich typów skrzyń biegów. Nie jest ona możliwa w skrzyniach manualnych, skrzyniach zautomatyzowanych (tzw. automatyczne manuale) oraz skrzyniach dwusprzęgłowych ze sprzęgłami suchymi. W tych konstrukcjach wystarczająco dobre efekty da standardowa, wymiana statyczna oleju. W klasycznych automatach, skrzyniach bezstopniowych oraz „dwusprzęgłówkach” ze sprzęgłami mokrymi, metodą statyczną można wymienić jednak zaledwie część znajdującego się wewnątrz oleju – z reguły od 40 do 60%. Do 100% oleju można wymienić tylko z zastosowaniem metody dynamicznej.
Warsztaty coraz bardziej przychylne dynamicznej wymianie oleju w skrzyniach biegów
Deklaracje producentów urządzeń do dynamicznej wymiany oleju w skrzyniach biegów są zbieżne z wynikami naszej ankiety. Rzeczywiście popularność tej usługi rośnie. W naszym sondażu wzięło udział ponad 150 przedstawicieli warsztatów. Ponad 90% tych osób zaznaczyło, że ich warsztat zajmuje się obsługą skrzyń biegów.
Co czwarty ankietowany zadeklarował, że w jego warsztacie wykonuje się usługę dynamicznej wymiany oleju w skrzyni biegów. Niemal tyle samo warsztatów jeszcze nie wykonuje tej usługi, ale zamierza wprowadzić ją do oferty w niedługim czasie.
Nie zabrakło oczywiście głosów sceptycznych wobec procesu dynamicznej wymiany. Wprost wyraziła je ok. 1/5 ankietowanych. Spora część z nich obawia się reklamacji ze strony klientów warsztatu, kilka z osób, które zaznaczyły odpowiedź “inny powód”, uważa usługę za nieskuteczną bądź niebezpieczną dla skrzyni biegów. Problemem są także koszty. Ponad 17% ankietowanych uważa, że wprowadzenie usługi dynamicznej wymiany oleju do oferty warsztatu wymaga zbyt dużych nakładów finansowych.
Wyniki powyższej ankiety mogą sugerować, że polski rynek warsztatowy powoli przekonuje się do świadczenia usługi dynamicznej wymiany oleju w automatycznych skrzyniach biegów. Biorąc pod uwagę, że liczba aut wyposażonych w konstrukcje, gdzie tego typu wymiana jest rekomendowana rośnie, ten trend rynkowy może się utrzymywać.
Komentarze