Haki holownicze zdobywają coraz większe uznanie wśród kierowców. Zanim jednak zagoszczą na rynku i w naszych samochodach, muszą przejść odpowiednie testy i uzyskać niezbędne homologacje. Steinhof ujawnia kulisy przygotowania haków holowniczych do sprzedaży.
W Unii Europejskiej kluczowym dokumentem w tej kwestii jest Regulamin nr 55 EKG ONZ, definiujący standardy dla haków holowniczych. Obejmuje on swoim zasięgiem również inne kraje, które ratyfikowały ten regulamin.
Zgodnie z tym regulaminem, jednym z głównych testów jest dynamiczne badanie zmęczeniowe. Hak jest montowany na specjalnym statywie, który symuluje warunki eksploatacji. Siła jest przykładana do części kulistej zaczepu pod określonym kątem, a hak musi wytrzymać 2 miliony cykli bez żadnych uszkodzeń. Po tym teście przeprowadza się badanie penetracyjne. Nie mniej ważne są pomiary dotyczące samej części kulistej oraz jej położenia w pojeździe.
Dodatkowo, haki przeznaczone do ciągnięcia przyczep o masie do 3,5 t muszą posiadać punkty montażu dla sprzęgów awaryjnych lub urządzeń zabezpieczających.
Nieoficjalnym, ale istotnym testem jest też badanie powłoki lakierowej. Choć nie jest ono wymienione w Regulaminie nr 55, czołowi producenci przeprowadzają je, by zapewnić najwyższą jakość produktu. Test polega na ekspozycji próbki w komorze solnej, by potwierdzić jej odporność na korozję.
– Przed testem w komorze solnej mierzymy grubość lakieru zgodnie z normą PN-EN ISO 2808. Badanie przeprowadzane jest zgodnie z normą PN-EN ISO 9227. Nasze próbki zwykle wytrzymują ponad 700 godzin bez śladów korozji – wyjaśnia Mariusz Fornal z firmy Steinhof.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Tadeusz Szymczak, Instytut Transportu Samochodowego, Zakład Homologacji i Badań Pojazdów, 26 października 2023, 8:54 1 0
Temat jak najbardziej aktualny a opis zawiera istotne informacje.
Niemniej jednak pozwolę sobie podzielić się z Państwem pewnymi spostrzeżeniami. Bardziej fachowo jest używać nazwy zaczep kulowy, ponieważ nazwa hak zarezerwowana jest dla innego rodzaju mechanicznego urządzenia sprzęgającego. Warto również powoływać się na
Regulamin ONZ nr 55, bez EKG.
W przypadku nazwy "dynamiczne badanie zmęczeniowe" można posłużyć się nazwą badanie zmęczeniowe. Jest to wystarczające ponieważ zawiera wszystkie podstawowe informacje określające rodzaj testu mechanicznego.
Ze względu na znaczenie mechanicznych urządzeń sprzęgających w bezpieczeństwie transportu tematyka, którą Państwo proponujecie będzie aktualna i mam nadzieję, że pojawią się kolejne ciekawe opracowania przygotowane przez Państwa zespół.
Odpowiedz
startive, 26 października 2023, 11:29 1 0
tak jak w opisie zawieszenia pneumatycznego panamera tak i w tym artykule brkuje rozwinięcia tematu
Odpowiedz