Historia firmy Pirelli jest tak długa jak historia motoryzacji. W tym roku przypada jubileusz 150-lecia jej funkcjonowania na światowych rynkach, a co za tym idzie jest to dobry moment na podsumowania, przypomnienie sobie najważniejszych wydarzeń na przestrzeni wielu lat istnienia firmy oraz przedstawienia planów na przyszłość. Wszystkie te kwestie poruszyliśmy w wywiadzie z panem Marcinem Wieteską, Pirelli Country Commercial Manager na Polskę i Ukrainę.
Agnieszka Wraga-Marciniak: Jakie według Państwa były najważniejsze wydarzenia w historii istnienia firmy?
Marcin Wieteska: Pirelli w trakcie swoich 150 lat było zarządzane jedynie przez 5 dyrektorów generalnych. Każdy z nich miał własną wizję jej obecności na rynku, dlatego warto prześledzić naszą historię spoglądając na ich poczynania.
Wszystko rozpoczęło się w 1872 r., gdy młody inżynier Giovanni Battista Pirelli zafascynował się kauczukiem. Stworzył firmę, oferującą wszelakie produkty gumowe od podkładek, wężyków po pasy transmisyjne. Bardzo szybko jednak kilka produktów stało się naszą specjalnością. Na początku były to kable telefoniczne, które układaliśmy na dnie Morza Śródziemnego, łącząc na przykład Barcelonę z Majorką. W 1894 r. rozpoczęła się produkcja opon do rowerów. Cztery lata później pojawiły się opony do motocykli i na samym końcu w 1901 r. pierwsze opony samochodowe. Aby sprostać popytowi na produkty Pirelli otworzone zostały fabryki poza Włochami – pierwszą w 1903 r. w Hiszpanii, a w kolejnych latach w Anglii, Argentynie i Brazylii. W 1907 r. odbył się słynny Rajd Pekin-Paryż, w którym książę Scipione Borghese, prowadząc samochód marki Itala na oponach Pirelli, pojawił się pierwszy na mecie, dając początek naszej wieloletniej fascynacji motorsportem, która trwa do dziś.
W latach trzydziestych kierownictwo firmy przejął Piero Pirelli, syn założyciela. Innowacja marketingowa i technologiczna staje na pierwszym planie. Właśnie wtedy powstało nasze ponadczasowe logo, które do dziś wygląda tak samo. Przy projektowaniu reklam w pełni wykorzystujemy dorobek modernistycznej sztuki. W 1950 r. wprowadziliśmy przełomowy produkt – Pirelli Cinturato, naszą pierwszą oponę radialną. Alberto Pirelli, drugi syn założyciela, objął stery firmy w latach pięćdziesiątych. Kontynuował wizję brata, tworząc unikalną ikonę fotografii – Kalendarz Pirelli. W 1964 r. na plażach Majorki powstała jego pierwsza edycja, a każde kolejne wydanie pozwala śledzić zmiany ideału piękna na przestrzeni lat.
W latach sześćdziesiątych syn Alberta – Leopold Pirelli – został dyrektorem generalnym. Postawił sobie za cel wzrost produkcji i obrotów. Akwizycja oraz współpraca z innymi markami stała się drogą do tego celu. Na początku połączyliśmy siły z Dunlopem, w latach osiemdziesiątych próbowaliśmy przejąć markę Firestone, a w latach dziewięćdziesiątych Continental. Plany wzrostu wspomagane są rozwojem technologicznym. W 1974 r. wprowadziliśmy pierwszą na świecie „szeroką oponę radialną”, która dzięki niskim ściankom bocznym pozwalała na przenoszenie wysokich osiągów oraz perfekcyjne prowadzenie. Opona była specjalnie zaprojektowana do Lancii Stratos, gdyż dostępne wcześniej konstrukcje nie pozwalały na pełne wykorzystanie jej potencjału. Rok 1983 był rokiem premiery pierwszej motocyklowej opony radialnej na świecie.
W 1992 r., po nieudanej próbie przejęcia marki Continental, kierownictwo firmy przejął Marco Tronchetti Provera, zięć Leopolda Pirelli. Zmieniliśmy naszą strategię – celem stała się koncentracja i innowacja, a opony i kable zostały dziedzinami strategicznymi. Chcieliśmy być najlepsi w tych dwóch obszarach. Inwestujemy w innowacje technologiczne oraz marketingowe. Na naszych reklamach pojawia się Carl Lewis, na nogach ma czerwone szpilki. Nagle okazuje się, że ten drobny element łączący nas z drogą staje się bardzo istotny. Idea opony homologowanej do konkretnego samochodu stała się myślą przewodnią naszego działania. Dopasowanie wymaga specjalnych technologii, które tworzymy i dobieramy indywidualnie w zależności od wymagań konkretnych producentów samochodów. Pirelli został liderem rynku opon homologowanych o wysokich osiągach.
Kiedy Pirelli pojawiło się na rynku polskim? Od czego zaczęła się działalność firmy w naszym kraju?
Pierwsze opony Pirelli pojawiły się już w latach siedemdziesiątych, wraz z licencjonowaną produkcją samochodów marki Fiat w Polsce. Równocześnie nasze opony były dostępne w sklepach Pewex’u. W 1989 r. rozpoczęliśmy dystrybucje przez Centralę Handlu Zagranicznego Ciech w Toruniu. Oficjalne przedstawicielstwo w Warszawie otworzyliśmy w 1992 r. przy ulicy Mińskiej, gdzie stworzyliśmy nasz pierwszy magazyn. W tym momencie rozpoczęliśmy budowę zespołu w Polsce oraz sieci partnerów handlowych. W 1994 r. zdecydowaliśmy się na pierwszą reklamę telewizyjną opon w Polsce, podkreślając skuteczność opon zimowych w warunkach zimowych. Z dnia na dzień klienci zaczęli nas kojarzyć jako eksperta w tej dziedzinie. Dalsza historia to codzienna praca nad budową pozycji lidera w segmencie opon homologowanych o wysokich osiągach w Polsce.
Czy w najbliższym czasie w portfolio firmy pojawią się nowe produkty? Niedawno odbyła się premiera rodziny opon SCORPION. Czy w planach jest także inna nowa linia?
Nasze linie produktowe przechodzą stopniowe odświeżenie, jest to naturalną konsekwencją wprowadzania do produkcji nowych materiałów i technologii, a także troski o środowisko naturalne poprzez zmiany surowców w łańcuchu dostaw. W 2021 roku Pirelli zaprezentowało nowy model opony z gamy Cinturato P7, a dzisiaj mamy premierę rodziny Scorpion, linii opon dedykowanych specjalnie dla pojazdów segmentu SUV. Nowa gama opon obejmuje bieżniki letnie, zimowe, jak i rosnący z roku na rok segment opon całorocznych. Duży nacisk kładziemy także na pozyskiwanie nowych homologacji, co potwierdza naszą ścisłą współpracę z producentami pojazdów już na etapie projektowania konkretnych modeli samochodów.
Na światowych drogach z każdym rokiem pojawia się coraz więcej pojazdów elektrycznych. Czy opony dla elektryków różnią się budową w porównaniu do opon samochodów z napędem spalinowym?
Strategia projektowania „Perfect Fit” firmy Pirelli zakłada opracowywanie opon “szytych na miarę”, zgodnie z wymogami konkretnych modeli samochodów i ich producentów. Dlatego opony przeznaczone do pojazdów elektrycznych mają zupełnie inną budowę, w stosunku do swoich odpowiedników dla pojazdów o silnikach konwencjonalnych. Symbol Elect na bocznym profilu opony jest gwarancją, że ogumienie spełnia specyficzne potrzeby i wymagania związane z pojazdami elektrycznymi. Jest to głównie znacznie wyższa masa pojazdu i inny rozkład masy, które pociągają za sobą potrzebę zastosowania opon zdolnych poradzić sobie z większymi obciążeniami, zarówno podczas spokojnej jazdy, jak i w nagłych sytuacjach drogowych (np. podczas hamowania awaryjnego). Brak konwencjonalnego układu przeniesienia napędu (silnika i skrzyni biegów) sprawia, że pojazdy elektryczne nie generują praktycznie żadnego hałasu. W wyniku tego opony do pojazdu elektrycznego muszą być maksymalnie wyciszone, by hałas drogowy nie prowadził do dyskomfortu w kabinie. Właśnie te cechy posiadają opony opatrzone symbolem Elect. Dzięki zaawansowanej konstrukcji bieżnika i precyzyjnemu rozmieszczeniu nacięć, poziom generowanego hałasu jest naprawdę minimalny, a opona jest w stanie błyskawicznie przenieść wysoki moment obrotowy na nawierzchnię drogi. Wśród innych różnic konstrukcyjnych można wymienić m.in.: odmienne mieszanki bieżnika odporne na ścieranie, profil opony zapewniający niskie opory toczenia i zwiększający realny zasięg pojazdu, niższa masa opony dzięki zastosowaniu zaawansowanych technologicznie materiałów, aż po jej kształt gwarantujący niższy współczynnik aerodynamiczny.
W jakim kierunku planujecie rozwój swojej firmy? Czy będzie on związany właśnie z
pojazdami z napędem alternatywnym?
Oczywiście rozwój elektormobilności to jeden z kluczowych kierunków rozwoju branży, ale nie jedyny. Bardzo ważnym obszarem jest cyfryzacja, która dotyczy także opon. Opony są jednym z najważniejszych elementów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo, a informacje o ich kondycji są kluczowe dla systemów bezpieczeństwa pojazdu, które zapewniają właściwe parametry jazdy. Technologia Pirelli Cyber Tyre reprezentuje przyszłość́ stojącą przed oponami, które zapewnią inteligentnym samochodom dodatkowy zmysł. Za ich pomocą samochody będą w stanie zidentyfikować́ i przewidywać́ potencjalne niebezpieczne sytuacje drogowe, takie jak utrata przyczepności czy zjawisko aquaplaningu. Sprawi to, że elektroniczne systemy wspomagające kierowcę, będą mogły interweniować́ z wyprzedzeniem. Pierwszym seryjnym zastosowaniem tego zaawansowanego rozwiązania jest McLaren Artura – hybrydowy supersamochód wyposażony w technologie zapewniające bezpieczeństwo, w tym m.in. opony wyposażone w czujniki. Technologia Cyber Tyre zapewnia samochodowi i kierowcy mnóstwo informacji, takich jak m.in.: „paszport” ogumienia – dane identyfikacyjne, informacje o typie opony (zimowa czy letnia), zalecane ciśnienie, indeksy nośności i prędkości, a także aktualne informacje dotyczące jazdy, takie jak temperaturę i ciśnienie. Są̨ one stale monitorowane i przesyłane w czasie rzeczywistym do komputera samochodu. Ma to realny wpływ na bezpieczeństwo podroży. Informacje są̨ również dostarczane z większą̨ precyzją w porównaniu z tradycyjnymi czujnikami połączonymi z zaworami, ponieważ̇ czujniki Pirelli mają bezpośredni kontakt z powierzchnią opony, a nie felgi. Dane pochodzące z czujników są̨ przetwarzane przez oprogramowanie stworzone przez Pirelli, które jest zintegrowane z elektroniką samochodu. Niektóre informacje można zobaczyć́ na tablicy przyrządów i centralnym wyświetlaczu, inne są̨ wykorzystywane przez elektronikę̨ samochodu do kalibracji systemów ostrzegania kierowcy w oparciu o dokładną charakterystykę̨ opon i ich stanu.
W przypadku McLarena niektóre z tych funkcji zostały wybrane specjalnie pod kątem wykorzystania samochodu na torze wyścigowym. Przykładowo, Pirelli Cyber Tyre pozwala kierowcy dostosować́ ciśnienie w oponach tak, by uzyskiwał lepsze czasy okrążenia na torze, w oparciu o indywidualny styl jazdy. Powiadomienia, które otrzymają̨ poszczególni kierowcy, będą̨ zatem definiowane przez ich styl prowadzenia samochodu. Kierowcy mogą̨ być również powiadamiani o osiągnieciu przez opony optymalnej temperatury pracy, co umożliwi im uwolnienie maksymalnego potencjału samochodu. Dodatkowo użytkownicy mogą otrzymać powiadomienie, kiedy należy schłodzić opony. Kierowcy daje to wrażenie, że miejsce pasażera zajmuje jego prywatny inżynier wyścigowy.
Jakie innowacje wprowadza się do produkcji opon, aby była ona bardziej przyjazna dla środowiska?
Innowacje dotyczą całego procesu wytwarzania opon, od pozyskania surowców przez logistykę, produkcję i cechy produktu. Skupiając się na innowacjach dotyczących tylko opony, są to przede wszystkim nowe mieszanki i nowe surowce używane do produkcji opon. Obniżenie masy produktu przy zachowaniu jego wysokiej wytrzymałości, to oszczędność surowców. Mieszanki odporne na ścieranie przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej przyczepności na mokrej nawierzchni to zarówno dbanie o bezpieczeństwo użytkowników, jak i o środowisko, poprzez wydłużanie okresu eksploatacji opony. Modelowanie komputerowe rzeźby bieżnika pozwoliło nam stworzyć produkty o niższej głębokości rowków, czyli zużycie surowców jest mniejsze, ale zapewniające bardzo dobre parametry na mokrej nawierzchni. Przekłada się to na komfort i bezpieczeństwo użytkowania. Takich udoskonaleń można by wymienić znacznie więcej, dotyczą one bowiem praktycznie każdej części składowej opony, od konstrukcji wewnętrznej po bieżnik.
Czym jest certyfikat FSC, którym firma Pirelli może się pochwalić jako pierwsza na świecie?
Certyfikacja dobrej gospodarki leśnej FSC stanowi potwierdzenie, że wskazane plantacje drzew kauczukowych są prowadzone z zachowaniem różnorodności biologicznej, korzyścią dla lokalnej społeczności i pracowników oraz przy utrzymaniu opłacalności ekonomicznej. Złożony proces kontroli pochodzenia produktów pozwala sprawdzić, czy certyfikowany przez FSC materiał został zidentyfikowany i oddzielony, od tych bez certyfikacji podczas przechodzenia przez łańcuch dostaw od plantacji do zakładu produkcji.
Pirelli to pierwszy na świecie producent całej linii opon z certyfikacją FSC (Rady Dobrej Gospodarki Leśnej), przeznaczonych dla modelu BMW X5 xDrive45e Plug-in-Hybrid. Opony te zawierają certyfikowany przez FSC kauczuk naturalny oraz włókno z celulozy regenerowanej i wyznaczają nowy trend dla coraz bardziej ekologicznej branży produkcji opon. Nadanie certyfikatu FSC jest wynikiem opublikowanej i wprowadzonej w 2017 r. przez Pirelli Polityki Zrównoważonego Kauczuku Naturalnego. Był to wynik pogłębionego dialogu z wieloma zainteresowanymi stronami, czyli konsultacji z międzynarodowymi organizacjami pozarządowymi (NGO), głównymi dostawcami kauczuku naturalnego, handlowcami, rolnikami, klientami motoryzacyjnymi, organizacjami wielostronnymi i międzynarodowymi. Pirelli jest również członkiem i założycielem globalnej platformy na rzecz zrównoważonego kauczuku naturalnego (GPSNR). Ta wielostronna platforma została stworzona w 2018 r. w celu wspierania zrównoważonego rozwoju branży kauczuku naturalnego na całym świecie, z której korzyści czerpie cały łańcuch dostaw. Pirelli nie posiada własnych plantacji i dlatego realizuje swoją strategię zrównoważonego rozwoju poprzez partnerstwo z dostawcami umieszczając ludzi i środowisko w centrum swojej polityki.
Działania podejmowane przez włoskiego producenta opon na rzecz zrównoważonego rozwoju zostały dostrzeżone przez międzynarodowe środowisko. Firma w 2020 i 2021 r. uznano za światowego lidera w zakresie zrównoważonego rozwoju w sektorze samochodów i komponentów w indeksach Dow Jones Sustainability World & Europe. Jest to wynikiem corocznego audytu indeksów przeprowadzonego przez firmę̨ S&P Global za pośrednictwem SAM.
Komentarze