Według ekspertów ds. wyceny marki i marketingu z Brand Finance najbardziej wartościową na świecie marką opon jest Bridgestone.
Ranking Global 500 BrandFinance
Wyniki najnowszego rankingu pokazują, że pomimo wzrostu Michelin (marka obecnie wyceniana na 4,36 miliardów USD), Bridgestone utrzymuje swoją pozycję najbardziej wartościowej marki opon na świecie. Wyprzedza on swego francuskiego rywala o ponad 100 mln USD, przy wartości marki na poziomie 4,45 miliarda dolarów.
Pozycja w sektorze 2013 |
Pozycja globalna 2013 |
Pozycja globalna 2012 |
Marka |
Kraj pochodzenia |
Wartość marki 2013 (mld USD) |
Ocena marki 2013 |
Wartość marki 2012 (mld USD) |
Ocena marki 2012 |
Zmiana (w %) |
1 |
254 |
235 |
Bridgestone |
Japonia |
4,5 |
AA- |
4,4 |
AA- |
1% |
2 |
264 |
271 |
Michelin |
Francja |
4,4 |
AA+ |
3,9 |
AA |
12% |
3 |
374 |
362 |
Continental |
Niemcy |
3,2 |
AA- |
3,1 |
AA- |
4% |
4 |
379 |
431 |
Goodyear |
Stany Zjednoczone |
3,2 |
AA- |
2,7 |
AA- |
19% |
5 |
nie dot. |
nie dot. |
Pirelli |
Włochy |
1,5 |
AA |
1,3 |
AA- |
14% |
Dyrektor Generalny Brand Finance David Haigh powiedział, że prognozuje się, że do roku 2015 rynek opon będzie rosnąć o 5% w skali roku, w związku z czym konkurencja będzie coraz większa. W tym jednym z najbardziej opartych na marce sektorze przemysłu producenci wydają miliony dolarów na sponsoring, reklamę i działania promocyjne w celu zdobycia udziałów w rynku, w szczególności w regionie Azji i Pacyfiku, który stanowi połowę światowego rynku opon.
Z myślą o wzroście na terenie Azji, firma Bridgestone zwróciła uwagę na Indie, gdzie właśnie otworzyła w Pune nową fabrykę, której potencjał produkcyjny w tym roku jest na poziomie 10 000 opon do samochodów osobowych dziennie.
Firma wygrała także niedawno proces o wielomilionowe odszkodowanie z tytułu naruszenia znaku towarowego. Chińska firma oponiarska Guangzhou Bolex produkowała i sprzedawała opony pod marką ,,Gemstone'', korzystając z tej samej czcionki i kolorystyki, jaką stosuje w znaku towarowym Bridgestone.
Komentarze