Bezpieczeństwo przed zimą

9 listopada 2021, 23:43

Porady, których warsztaty mogą udzielić swoim klientom w celu przygotowania auta na zimę.

Jak należy prowadzić samochód zimą?

Rozpoczynając jazdę na oblodzonej nawierzchni i ubitym śniegu, należy pamiętać o zmniejszonym tarciu i znaczącym wydłużeniu drogi hamowania. Dlatego konieczne jest dostosowanie prędkości jazdy i zachowanie zwiększonej odległości do pojazdu poprzedzającego. Należy unikać gwałtownego przyspieszania i hamowania oraz ostrych manewrów. W takich warunkach pomagają systemy ABS i ESP. Poruszając się autem w nie wyposażonym należy pamiętać o kilku podstawowych zasadach.

  1. Nie należy „pomagać” systemowi poprzez zakładanie kontry. Takie zachowanie tylko „przeszkadza” w sprawnym działaniu systemu, gdyż nie wie on dokąd kierowca tak naprawdę chce jechać. Przypomnijmy, że układ ESP będzie starał się skierować pojazd w kierunku wskazanym przez kierownicę. Jeśli natomiast kierowca zmieni położenie kierownicy poprzez założenie kontry system uzna, że należy skierować auto w przeciwnym kierunku niż oczekiwany przez kierowcę.
  2. Hamując pojazdem z systemem ABS, należy pamiętać aby trzymać pedał hamulca z jednakową siła i nie próbować hamować „pulsacyjnie” tak jak uczono na kursach jazdy w przeszłości. Pamiętajmy także, iż system ABS nie ma za zadanie skrócić drogi hamowania a zachować kierowalność pojazdu aby można było bezpiecznie ominąć przeszkodę jeśli droga hamowania okaże się dłuższa niż odległość do przeszkody.

Ruszając na śniegu, na równej powierzchni, kierowca nie powinien mieć problemów, o ile samochód jest wyposażony w dobre opony zimowe. Ważne jest aby delikatnie obchodzić się z pedałami gazu jak i hamulca z zwłaszcza w pojazdach bez ESP. Jeżeli pojawiają się problemy z ruszeniem z miejsca można wypróbować następujące sposoby:

  • Zwiększyć nacisk w okolicach kół, tak aby opony miały lepszą przyczepność.
  • Pojazdy z napędem na przednie koła: wyjątkowo stromy podjazd można pokonać łatwiej na biegu wstecznym; pojazdy z napędem na tylne koła: zwiększyć balast
  • W pojazdach z automatyczną skrzynią biegów wykorzystać tryb zimowy

Zmieniające się warunki na drodze to częsta przyczyna wypadków, zwłaszcza w sytuacji, gdy kierowca nie jest w stanie ocenić nawierzchni (mokra jezdnia, liście, mróz, zalegający śnieg, czarny lód…). Aby nie doszło do wypadku, należy o tym pamiętać i odpowiednio dostosować sposób prowadzenia pojazdu.

Opony

Przy temperaturze poniżej 7°C opony letnie nie zapewniają już tak dobrej przyczepności do nawierzchni drogi. Opony zimowe poprawiają bezpieczeństwo jazdy w niskich temperaturach, ponieważ są wykonane ze specjalnej mieszanki dedykowanej na niższe temperatury i mają wyższy bieżnik. Samochód osobowy z oponami letnimi potrzebuje ok. 43 metrów, aby wyhamować z prędkości 50 km/h do zera, natomiast ten sam samochód osobowy z oponami zimowymi zatrzymuje się po ok. 35 metrach!

Wykres: Odległość hamowania na śniegu przy prędkości 50 km/h do zatrzymania

  • Zimowe opony – 35 metrów
  • Letnie opony – 43 metry, prędkość mijania zatrzymanego pojazdu 22 km/h

W miarę zużywania się opon i ich starzeniu się, skuteczność opon zimowych maleje, dlatego należy je wymienić, gdy głębokość bieżnika osiągnie 4 mm lub najpóźniej po 10 latach eksploatacji.

O czym należy pamiętać, jeżdżąc w łańcuchach śniegowych?

W przypadku dużych ilości śniegu nawet najlepsze opony zimowe mogą okazać się niewystarczające. Dalsza jazda może być możliwa tylko w łańcuchach śniegowych. Używając łańcuchów śniegowych, należy zwrócić uwagę na następujące elementy:

  • Rozmiar łańcuchów musi być dobrany do rozmiaru opon.
  • Łańcuchy należy wozić ze sobą i przechowywać w łatwo dostępnym miejscu.
  • Łańcuchy należy zawsze montować na kołach napędowych.
  • Po założeniu łańcuchów nie wolno przekraczać prędkości jazdy 50 km/h!

Dowiedz się więcej o systemach bezpieczeństwa tutaj lub odwiedź YouTube, aby poznać produkty marki Bosch.

Artykuł sponsorowany Bosch

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!