Firma Auto Land zaczynała swoją historię od niewielkiego sklepu w Olsztynie. Obecnie sieć jej sprzedaży obejmuje ponad 100 filii, a w planach jest dalszy rozwój. Z Januszem Andrzejewskim, prezesem firmy, rozmawiamy o planach na przyszłość, zmianach na rynku motoryzacyjnym i pandemii, która zmieniła spojrzenie na prowadzenie działalności.
Agnieszka Wraga-Marciniak: Jakie były kamienie milowe i najważniejsze wydarzenia w historii firmy?
Janusz Andrzejewski: Przez 30 lat istnienia naszej firmy było wiele takich momentów, jednak kilka z nich zasługuje na wyróżnienie. Na pewno takim momentem była pierwsza przeprowadzka – z niewielkiego sklepu do własnego, nowego obiektu z dużym magazynem. Potem było jeszcze kilka rozbudów zarówno biurowca, jak i magazynu i za każdym razem myślałem, że to już ten ostatni raz. W aspekcie handlowym takim kamieniem milowym było powstanie pierwszej filii i przyjęcie modelu franczyzowego. Pozwoliło to na szybki rozwój sieci sprzedaży, co okazało się słusznym krokiem, gdyż dziś posiadamy ponad sto lokalizacji w całym kraju. W ostatnich kliku latach ogromnym krokiem naprzód było powstanie nowego magazynu centralnego, który dziś jest w procesie transformacji w nowoczesne centrum dystrybucyjne, które zamierzamy uruchomić w 2022. Dzięki nowemu centrum podwoimy naszą powierzchnię magazynową, a przy okazji ją unowocześnimy do najwyższych światowych standardów.
Z okazji swojego jubileuszu wprowadziliście dla swoich klientów promocję. Na czym ona polega? Czy oprócz niej planowane są jeszcze inne działania, aby uczcić urodziny firmy?
Chcemy, aby nasi klienci, którzy są z nami od lat i za co im serdecznie dziękujemy, świętowali razem z nami nasz jubileusz. Wszyscy uczestnicy promocji otrzymują punkty na nagrody z katalogu, natomiast ci najwięksi pod względem zakupów, mają szansę wygrać samochody zastępcze do swoich warsztatów na rok, co na pewno podniesie standard prowadzonych przez nich usług. Ponadto uruchomiliśmy kolejną promocję, w której klienci mogą wygrać wyjazd na Wyspy Zielonego Przylądka – wszyscy jesteśmy spragnieni wypoczynku po trudnym okresie pandemii, która zahamowała znacząco turystykę.
Czy w najbliższym czasie planujecie Państwo nadal otwierać nowe filie i oddziały Waszej firmy, czy będzie to raczej czas umacniania obecnych lokalizacji?
Obydwa te procesy zachodzą jednocześnie i żadnego z nich nie można zaniedbać. Bezsprzecznie największym motorem wzrostu jest tworzenie nowych oddziałów, dlatego w tym roku planujemy uruchomić około 5 nowych lokalizacji. Na ten moment mamy za sobą uruchomienie dwóch punktów. W marcu wystartował oddział w Człuchowie, a w czerwcu w Pile i jesteśmy w trakcie organizacji kolejnych.
W którym regionie kraju Wasza sieć jest najsilniejsza, a gdzie widzicie jeszcze duże pole do działań umacniających?
Jako firma wywodząca się z Olsztyna, największe zagęszczenie naszych oddziałów znajduje się w północno-wschodniej Polsce, a kierunkami, w których rozwijamy naszą sieć jest na pewno południe i zachód Polski. Tam upatrujemy naszych szans na dalszy rozwój. Wydatnie ma nam w tym pomóc nowe centrum dystrybucyjne, o którym wspominałem, które zaoferuje hiper wydajność w obsłudze nowych rynków.
Czy planujecie rozwijać swoje wsparcie dla mechaników? Jeśli tak to jakie są planowane działania?
Naszym klientom oferujemy różnorodne wsparcie, zarówno inwestycyjne, promocyjne czy choćby techniczne w postaci infolinii. Ponadto od kilku lat proponujemy przystąpienie do naszej sieci warsztatowej NexusAuto, której pomoc znacznie wykracza poza to o czym wspomniałem, chociażby atrakcyjne oznakowanie, asysta prawna, dedykowane eventy, szkolenia czy programy lojalnościowe.
W swojej ofercie dla mechaników macie również szkolenia? Jaka tematyka cieszy się największym zainteresowaniem i w jakiej formule obecnie odbywają się kursy?
Tak, praktykujemy je od wielu lat. Obecnie, po okresie działań realizowanych on-line, wracamy ze szkoleniami w formie tradycyjnej. Najpopularniejsze są treningi techniczne z elementami praktycznymi, np. wymiana rozrządu, wymiana uszczelki pod głowicą, serwis hamulców, czyli rutynowe, rzekłbym codzienne wymiany, w których pominięcie drobnych, ale niezbędnych zabiegów może skutkować awarią układu. Obecnie bardzo dużym zainteresowaniem cieszą się szkolenia z zakresu bezprzewodowej diagnostyki czyli popularne Pass Thru, kiedyś dostępne wyłącznie dla autoryzowanych serwisów.
Jak firma Auto Land poradziła sobie z kryzysem wywołanym przez pandemię? Czy z perspektywy był to czas chwilowego spowolnienia czy też ciąg zdarzeń, którego konsekwencje odczuwacie do dziś?
Jak wszyscy stanęliśmy w obliczu wyzwania, zupełnie nowej rzeczywistości, która zaskoczyła każdego. W tamtym okresie nikt nie umiał przewidzieć rozwoju pandemii i wszyscy żyliśmy martwiąc się o zdrowie. Z perspektywy czasu widzę, że nasza branża została znacznie mniej dotknięta negatywnymi skutkami w porównaniu do hotelarstwa czy gastronomii. Na pewno zmieniła się nasza optyka – dotychczas uważaliśmy, że wszystko jesteśmy w stanie kontrolować. Pandemia pokazała nam, że nic nie jest dane raz na zawsze, że trzeba być przygotowanym na nowe okoliczności, w każdym aspekcie życia czy biznesu, i to jest moim zdaniem nauka jaką powinniśmy wynieść z tej lekcji.
Jakie jest spojrzenie Auto Land na obecny rynek motoryzacyjny. Czy dostrzegacie wyzwania związane z megatrendami takimi jak elektryfikacja pojazdów, cyfryzacja dążąca do coraz większego uzależnienia właścicieli pojazdów od ASO? Czy przygotowujecie się na tego typu wyzwania czy uważacie je Państwo za odległe?
Jesteśmy świadomi nowych wyzwań i trendów w motoryzacji, dlatego uczestniczymy w inicjatywach branży, np. dobrze znanym Państwu Stowarzyszeniu Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych, które przeciwdziała takim zapędom koncernów samochodowych. Producenci samochodów często godzą w wolny rynek i konkurencyjność podmiotów oraz nadużywają pozycji monopolistycznej. Wolny rynek jest dobrem nas wszystkich i za każdą cenę trzeba o niego dbać. Co do megatrendów, śledzimy rynek. Wiemy, że opinie ekspertów, wyniki badań i analiz wskazują, że tempo tych zmian będzie bliższe ewolucji niż rewolucji, jednak jak pokazała pandemia, dziś już niczego nie można być pewnym i musimy zachować ostrożność w naszych sądach.
Jakie są najważniejsze plany Auto Land na najbliższą przyszłość?
Od strony zaplecza logistycznego jest to zdecydowanie start nowego centrum dystrybucyjnego w Stawigudzie, które da nową jakość w obsłudze zamówień, poprawi czas pakowania oraz pozwoli świadczyć usługi drop shippingu. Poprawi przepustowość przyjęcia dostaw, wydań oraz realizację terminowych wyjazdów tras do naszych oddziałów. W aspekcie handlowym, nasz plan to dalsza rozbudowa sieci sprzedaży, o której już mówiliśmy. Na tych celach będziemy skupieni w najbliższym czasie.
Czego w imieniu Firmy życzyłby Pan sobie na następne 30 lat działalności?
Państwu i sobie życzyłbym przede wszystkim zdrowia, a ponadto inspiracji, nowych pomysłów jednym słowem kreatywności, doskonałych relacji z ludźmi w pracy i poza nią. Mam to ogromne szczęście, że w swojej karierze spotykam osoby zaangażowane i ambitne, które podobnie jak ja realizują swoje ambicje zawodowe w Auto Land Polska i to dzięki nim firma jest właśnie w tym miejscu.
Komentarze