Czy wiesz, że z punktu widzenia kierowcy możesz rozpoznać, gdy filtr paliwa zaczyna się zapychać lub całkiem już przestał pracować? A czy wiesz z punktu widzenia mechanika, jakie pytania zadać klientowi, by dowiedzieć się, czy nadszedł czas na wymianę filtra paliwa? W tym krótkim materiale przedstawiamy kilka alarmujących objawów zużycia filtra paliwa.
Zadaniem filtra paliwa jest gromadzenie w porach licznych zanieczyszczeń przy jednoczesnym zapewnieniu odpowiednio dużego przepływu paliwa, aż do momentu jego wymiany na nowy. Jeśli Twój klient niedawno kupił samochód i nie wie lub nie ma pewności kiedy wymieniany był filtr paliwa, albo po prostu nie pilnuje tych interwałów wystarczy, że zapytasz, czy doświadcza kilku z tych oznak:
- podwyższone zużycie paliwa,
- szarpanie samochodem przy zjazdach i podjazdach,
- zmniejszona moc silnika,
- problemy przy uruchamianiu (np. gaśnie na luzie),
- brak pracy silnika na biegu jałowym (np. gaśnie na światłach),
- utrata momentu obrotowego przy wysokich obrotach.
Oznaki zużycia filtra paliwa są jednocześnie konsekwencjami braku dostatecznej filtracji, więc nawet jeśli kierowca doświadcza tylko części z nich, wiadomo już jak wpłyną one na dalsze użytkowanie samochodu.
Pewnie dla Ciebie – mechanika – wymienione objawy wydają się banałem, ale pamiętaj, że klient może nie wiedzieć nawet takich rzeczy, dlatego:
- używaj prostych argumentów,
- pokazuj bliskie konsekwencje widoczne w codziennym użytkowaniu (zamiast oddalonych w czasie napraw),
- mów językiem użytkownika (np. gaśnie na luzie? A może ostatnio więcej pali?), a nie profesjonalisty (np. filtr paliwa odpowiada za właściwe ciśnienie…a to powoduje…itd.), dzięki temu zwiększasz szansę, że klient zrozumie o czym mówisz i przekaże Ci informacje, które pozwolą prawidłowo ocenić stan techniczny pojazdu i dokonać niezbędnych w nim napraw.
Jeśli podniosłeś już alarm do wymiany filtra paliwa to teraz ważne, aby wszystko zrobić zgodnie ze sztuką i uniknąć „Błędów i reklamacji” – o nich już za tydzień w kolejnym materiale z cyklu ABC filtracji paliwa.
Autor: Arek Ostaszewski, trener techniczny Hengst Filter
Komentarze