Szansa dla warsztatów naprawiających maszyny rolnicze

24 stycznia 2012, 8:56

Członkowie Europejskiej Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów (IMCO) zatwierdzili raport Antonio Panzeriego, dotyczący homologacji pojazdów rolniczych oraz raport Wima van de Campa na temat homologacji dwu- i trzykołowych pojazdów oraz quadów. Wedle stanowiska IMCO, producenci pojazdów muszą umożliwiać dostęp do informacji technicznej potrzebnej do naprawy i obsługi motocykli oraz maszyn rolniczych. Stanowisko Komisji potwierdza założenia Komisji Europejskiej dotyczące udostępniania informacji technicznych, potrzebnych do naprawy i obsługi motocykli oraz maszyn rolniczych.

SDCM logo– „Głosowanie to jest przykładem konsekwentnej realizacji polityki Unii Europejskiej. Niezależny rynek motoryzacyjny popiera ustawodawstwo europejskie nadające w kwestii pojazdów dwu-kołowych i ciągników (traktorów) podobne prawa operatorom niezależnego rynku, tak jak to było rozwiązane dla samochodów osobowych i ciężarowych. W tej chwili stawia to wszystkie kategorie pojazdów na równych zasadach.” – powiedział prezes  FIGIEFA Michel Vilatte.

–  „Nowe przepisy muszą zagwarantować prawo wyboru użytkownikom maszyn rolniczych. W przeciwnym razie spowoduje to podniesienie kosztów eksploatacji, co z kolei będzie oznaczać wyższe koszty dla społeczeństwa.” – przestrzegał Alfred Franke, prezes SDCM.

W przypadku maszyn rolniczych została jednak zaproponowana seria nowelizacji, które zniosłyby prawo dostępu niezależnych operatorów do informacji technicznej. FIGIEFA uważa, że postulaty te powinny zostać odrzucone przez deputowanych na rzecz sprawiedliwszych rozwiązań, aby skutkiem tego utorować drogę wolnej i skutecznej konkurencji na niezależnym rynku. Aczkolwiek, by wyjść naprzeciw specyfice maszyn rolniczych (np. produkcja pojazdów o małych pojemnościach, dostosowane przyczepy czy też wymienny sprzęt holowniczy), Parlamentarzyści odwołali się do wspólnotowej zasady proporcjonalności oraz wezwali Komisję Europejską do poruszenia tego problemu w przyszłych przepisach wykonawczych.

W kwestii raportu dotyczącego dwu- i trzy-kołowych pojazdów, Parlamentarzyści opracowali harmonogram wprowadzania OBD dla każdej kategorii motocykli. Wraz z ponowieniem założenia równego dostępu do informacji technicznej, uznali oni także, że niezbędne jest ogólnoeuropejskie wprowadzenie systemu ABS do wszystkich nowych homologowanych motocykli o pojemności powyżej 50cm3 w 2016 roku, a nie, jak pierwotnie planowano, w 2017.

Terminy wprowadzania tych dwóch nowych przepisów dla motocykli (2013 lub 2014) oraz dla traktorów (2016) są nadal w fazie negocjacji pomiędzy Parlamentem Europejskim i Komisją Europejską.

Obydwa Raporty IMCO będą poddane głosowaniu na sesji plenarnej Parlamentu Europejskiego (wstępnie zaplanowanej na Luty 2012) w Strasburgu i będą także musiały zostać zaakceptowane przez Radę Unii Europejskiej jako część procedury współdecyzyjnej.
 

Opublikowane przez: Redakcja

Dowiedz się więcej

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!